Naturvårdsverket: konsumtionens klimatpåverkan kan inte minska med mindre än att köttkonsumtionen minskar

Sven Hunthammar, Naturvårdsverket.
Sven Hunhammar, Naturvårdsverket.

Befinner mig, i egenskap av ledamot i miljönämnden i Göteborg, på Förbundet för Allmänt Hälsoskydds, FAH, vårmöte i Uppsala. Här pågår flera seminarier och föreläsningar. enligt mig ligger det i mitt uppdrag att rapportera till miljönämnden som har skickat mig och till göteborgarna som har betalat min resa och min deltagaravgift.

Sven Hunhammar, Naturvårdsverket, presenterade rapporten om konsumtionens klimatpåverkan som jag skrev om för en tid sedan.

Svenskarnas utsläpp av växthusgaser är i genomsnitt tio ton koldioxidekvivalenter om man räknar med utsläppen som produkterna genererar utanför Sveriges gränser. En hållbar och rättvis nivå ligger på under två ton.

Två saker är intressanta därför att klimatbelastningen inte kan minska med mindre än ett förändrat beteende: köttkonsumtionen och långa resor med flyg. Här finns inga tekniska lösningar som gör att vi kan bete oss som tidigare. Ett exempel på konsumtion där det är lättare att hitta tekniska lösningar är energi och uppvärmning. Det går att effektivisera användningen av energioch producera den hållbart så att vi kan bete oss på många sätt som tidigare.

Maten och det långa resandet blir inte hållbar med mindre än att vårt beteende minskar.
Maten och det långa resandet blir inte hållbar med mindre än att vårt beteende minskar.

Det tycks olösligt att producera stora mängder kött utan klimatpåverkan. Lösningen ligger i minskad köttkonsumtion.

Likaså är det svårt att flyga med liten klimatpåverkan. Kortare resor kan ersättas med tåg men de längre blir knepigare. Ännu finns inga tekniska lösningar i sikte. De längre resorna måste bli färre för att vi skall klara klimathotet.

Kommentera

