Från och med nu vägrar jag vara modig – rapport från FAH dag 2

Under inledningen av FAH:s vårmöte igår prats det om vikten av modiga politiker för att få en aktiv miljöpolitik.  De av åhörarna som är förtroendaevalda (eller ”politiker” som uttrycket var) bads räcka upp våra händer. Sedan frågades vilka av oss som var modiga. Det var nog bara jag som tog ner handen. Tyvärr frågade ingen varför jag inte är modig.

Om jag hade fått frågan hade jag svarat att jag är så oerhört trött på att vara modig politiker. Mod är något fegisar tar till när de inte törs. Om man måste gaska upp mod gång efter annan är man på fel post. Jag står för Vänsterpartiets politik och har inget behov av att vara modig.

På förmiddagen deltog jag i ett seminarium om hur tillsynen kan bli mer klimatsmart. Något vi jobbar med i Göteborg och som kan utvecklas:

I övrigt kan jag kort rapportera vilka som var där under dag två:

Undrar om utredaren Rolf Annebergs Power-Point får utmärkelsen årets uslaste typografi?
Undrar om utredaren Rolf Annebergs Power-Point får utmärkelsen årets uslaste typografi?
Anders Muld, Energimyndigheten.
Anders Muld, Energimyndigheten.
Inger Andersson, Generaldirektör Livsmedelsverket.
Inger Andersson, Generaldirektör Livsmedelsverket.
Seminarium om klimatsmart tillsyn.
Seminarium om klimatsmart tillsyn.

2 Comments

Lägg till →

  1. Jag ger dig nästan rätt i ditt resonemang. Fast i så fall vill jag veta – om det inte är mod som fattas hos alla dessa handlingsförlamade lokalpolitiker, vad är det då?

    • Jöran Fagerlund 29 april 2009 — 21:36

      Bra frågeställning. Genom att föra in inte i resonemanget blottas dess brister. Hur står det till med demokratin om vi har massa förtroendevalda som vill något men inte törs? Vem skrämmer dem?

      Svaret på din fråga är att de som inte för en bra miljöpolitik inte vill, eller möjligtvis inte kan, föra en bra miljöpolitik. Lagar och regler ställer till det för kommunpolitiker som vill föra en bra miljöpolitik men det är oftast viljan som fattas. Man prioriterar helt enkelt annat.

      Jag har en positiv grundsyn på mina politiska motståndare: de är inte korkade, och de är inte fega. De har tillgång till samma information som jag och har minst lika bra tankeförmåga som jag. Att de drar andra slutsatser än jag beror på att de företräder andra intressen än jag och vill något annat än jag. Så enkelt är det. Så enkelt måste det vara, annars är demokratin riktigt illa ute.

Kommentera

