Svenskt Näringsliv förstår inte det mest grundläggande när det gäller företagsamhet

Frågorna i enkäten är ensidigt högervridna och har inte med företagsklimat att göra.
Frågorna i enkäten är ensidigt högervridna och har inte med företagsklimat att göra.

Svenskt näringsliv har inte förstått det mest grundläggande när det gäller företags villkor: företag behöver kunder. Om ingen betalar för det du gör spelar det ingen roll hur många skattelättnader, förmåner och förenklingar du som företagare får.

Den gamla arbetsgivarföreningen har sedan starten bara haft som syfte att företräda storföretagen och driva politiken åt höger. Deras lösningar har aldrig gynnat småföretagare eller ens lett till fler företag.

Varje år gör Svenskt näringsliv en ranking av Sveriges kommuners företagsklimat baserad på en enkätundersökning. Frågorna är tämligen ”enkelriktade” man får till exempel ange hur stort problem man tror at ett återinförande av förmögenhetsskatten är för företagsklimatet i kommunen. Möjligheten att svara att det vore positivt för företagsklimatet att återinföra förmögenhetsskatten finns inte. Det närmaste man kan svara är att man anser att det inte är något problem.

Låt oss därför ta det från början. Grunden i allt företagande är att någon annan är beredd att betala fr det du gör. Vill man ha ett gott företagsklimat skall man se till att så många som möjligt har råd att betala för det företagen erbjuder. Därför är exempelvis rättvisa löner, höga skatter, en stor offentlig sektor och stark arbetsrätt grundläggande för ett bra företagsklimat. Låt gå för att det för det enskilda företaget, kortsiktigt, kan framstå som positivt med låga löner, svag arbetsrätt och för all del låg skatt och liten offentlig sektor.

När människor tjänar bra och vet att de får behålla jobbet vågar de konsumera vilket är bra för företagen. När människor tjänar lite eller är rädda för att förlora jobbet håller de hårdare i de få pengar man har. En stark offentlig sektor kan dels investera i infrastruktur som gynnar företag och ger jobb, dels anställa många vilket gör att fler har råd att konsumera.

Flera av frågorna i Svenskt näringsliv handlar om att sälja ut offentlig verksamhet. Det ger inte fler jobb och inte heller fler företag i kommunen. Företagens andel kanske ökar på det offentligsa bekostnad. De flesta entreprenader och avknoppningar hamnar så småningom i stora koncerners fickor. Det hjälper inte göteborgska företag om vinster pumpas utanför kommungränsen och ofta till och med utanför landsgränsen. Bättre då om pengarna används här och går till löner till folk i Göteborg med omnejd som kan handla av göteborgska företag. I alla fall om man vill skapa ett bra företagsklimat i Göteborg. Nu är det inte det Svenskt näringsliv. De vill gynna storföretagen, däribland de jättar som tjänar storkovan på privat vård och privatskolor.

Det finns ingen möjlighet att framföra ståndpunkten att rättvis fördelning och en stark offentlig sektor är bra för företagsklimatet i kommunen.
Det finns ingen möjlighet att framföra ståndpunkten att rättvis fördelning och en stark offentlig sektor är bra för företagsklimatet i kommunen.

Se på frågorna här till vänster. Det enda som har med ”företagande generellt sett i din kommun” är de två om upphandling. Genom att dela upp upphandlingarna i mindre delar kan fler företagare ge anbud.

I övrigt handlar frågorna enbart om utförsäljningar. Det gynnar ju enbart det företag som lyckas knipa åt sig en del av kakan. Det förändrar ju ingenting ”generellt sett i din kommun” till det positiva för varken företag eller medborgare. Det blir ju bara sämre för medborgare och mindre pengar kvar till investeringar när skattemedel slösas bort på privatskolor eller privata vårdgivare.

Att Göteborg har fallit i Svenskt näringslivs ranking betyder ingenting för det verkliga företagsklimatet i kommunen. Det är tvärt om så att de kommuner som faktiskt tar sitt ansvar och bedriver en sund näringspolitik per definition kommer att falla i rankinglistan.

Jan Hallberg (M) och Anders Flanking (C) har båda lämnat in interpellationer till morgondagens fullmäktigesammanträde. Det kommer att bli en bra debatt och vänstern står rustad.

Flanking och Hallberg kommer att driva Svenskt näringslivs trötta paroller för att gynna storföretagen och åderlåta kommunen. Åderlåtning ordinerades, utan framgång, för de flesta åkommor för några hundra år sedan. Medicinsk vetenskap har lärt sig en hel del sedan dess. På samma sätt kommer förnuftet att segra och framtidens medborgare kommer att betrakta vår tids åderlåtning av våra gemensamma resurser som samma galenskap som åderlåtning av människor.

Utvecklingen är inte förutbestämd. Det går att förändra. Glöm inte bort att det inte är första gången jordytan domineras av hårdhudade bestar med bristande anpassningsförmåga och hjärnor knappt större än valnötter. Sedan kom däggdjuren. För näringsbristminister Maud Olofsson och de andra skräcködlorna i Rosenbad väntar valdagen 2010.

Uppdatering. Här är hela enkäten:

IMG_1971
Sida 1
IMG_1972
Sida 2
IMG_1973
Sida 3
IMG_1975
Sida 4

Ping: DN, DN, SvD, GP, AB, GT,

Annonser

Om inlägget

Politik

6 Comments

Lägg till →

  1. Jöran Fagerlund 12 november 2009 — 12:43

    Nu har jag äntligen rotat fram en enkät (tack Mats) och lagt upp bilder. Om någon vill ha bättre kvalité kan jag nog skanna enkäten.

  2. Så den finns på nätet? Men jag gissar att det är inom väggarna på nåt intranät så att endast företagare har tillgång? Jag har väckt upp fler nu som också hoppas få se den i dess helhet =)

  3. Jag har också fyllt i den. Funderade ett tag, precis som förra året, om man skulle kasta den direkt… Omöjligt att veta hur man ska svara!

  4. Fantastiskt talande vilken ideologi som finns inom SvN (SN?)
    Det är ju många företagare som säger sig inte vara politiska eller ideologiska.

    Det är läskigt att se… var finns den enkäten i sin helhet? Har du tillgång till den? Skulle vara rätt trevligt att för mig som facklig visa exempel inför avtalsrörelse eller vid informationsmöten och dylikt. Klä av vargen dess fluffiga lammkostym.

  5. Som man frågar får man svar. Speciellt när frågan besvaras med val på en skala (dvs ej öppen). Siffror och procent blir till sanningar i vårt snabba och fragmenterade samhälle. Vem orkar läsa och förstå enkäten eller urvalet av informanter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: