Göteborgsregionens kommunalförbund godkände trängselavgifter och motorväg under älven

L1110326
Jan Hallberg (M) ordförande i GR:s förbundsstyrelse.

Två steg framåt, ett steg bakåt kan man sammanfatta det infrastruktur som GR, Göteborgsregionens kommunalförbund, idag godkände på ett extrainkallat förbundsfullmäktigesammanträde. Paketet innehåller trängselavgifter, tågtunneln västlänken, en ny Göta Älvbro och kollektivtrafiksatsningen K2020. Det är framsteg. Paketet innehåller även massiva satsningar på bilvägar med den sexfiliga motorvägen Marieholmstunneln som kronan på verket. Det är steg tillbaka.

Som vanligt när det gäller infrastruktur står summan pengar i omvänd proportion till tiden ett ämne debatteras. I kväll meddelade de borgerliga i Mölndal att de inte gillar trängselavgifter. Kia Andreasson (MP) och Mats Pilhem (V) redovisade det gemensamma yttrandet. Sedan blev det beslut och alla gick hem. Mindre än en timme tog det. Beslutsunderlaget var 14 A4-sidor, varav någrasidor protokoll med beslut. Paketet beräknas kosta 30 miljarder, drygt 2 miljarder per A4 beslutsunderlag.

Totalt sett innehåller paketet mer bra än dåligt och även bättre än inget paket alls. Vi får därför gå med på denna ”utpressning” såväl ekonomiskt där vi tvingas acceptera att pengar slösas bort på Marieholmstunneln för att inte gå miste om pengar till Västlänken, statliga pengar till K2020 och ny älvförbindelse som politiskt där vi tvingas acceptera en utbyggd vägkapacitet för att få trängselavgifter. Knepigt läge.

Förhoppningarna får sättas till möjligheterna att skaka om ordningen i projekten så att vägutbyggnaden kommer efter utbyggnaden av kollektivtrafiken. Det mesta tyder dock på att det blir tvärt om: först bilvägar sedan kollektivtrafik.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet hade ett gemensamt yttrande:

Avtal avseende ett paket för infrastrukturåtgärder i Västsverige

Vår ambition är att skapa ett samhälle där vår påverkan inte bidrar till att skapa globala klimatproblem eller en hälsoskadlig luftmiljö för våra invånare. Paketet som presenteras innehåller både åtgärder som trängselavgifter och Västlänken vilka kommer att främja denna ambition och åtgärden Marieholmstunneln med kringbyggnader som kommer att försvåra den.

Vår bedömning är att paketet i sin helhet är bättre än inget paket alls. I denna bedömning ingår att trängselavgifterna blir trafik- och miljöstyrande och inte bara en avgift för att finansiera infrastruktur. Vi anser att Marieholmstunneln inte bidrar till ett hållbart samhälle utan kommer att medföra ökad biltrafiken, i synnerhet över älven där vi inte bygger någon Västlänk. Detta innebär samtidigt försämrade efterfrågan för Västlänken, vilket i sin tur är kontraproduktivt och speglar en otydlighet styrning mot ett hållbart samhälle.

Imorgon gör vi om samma procedur i kommunfullmäktige i Göteborg. Kanske blir det lite mer debatt då men det lär inte ändra på något. Infrastrukturpaketet är en kompromiss mellan Socialdemokraterna och de borgerliga och den järnpakten lär inte gå att ändra på.

Läs vad jag skrivit om Marieholmstunneln tidigare. Intressant?

Avtal avseende ett paket för infrastrukturåtgärder i Västsverige

Vår ambition är att skapa ett samhälle där vår påverkan inte bidrar till att skapa globala klimatproblem eller en hälsoskadlig luftmiljö för våra invånare. Paketet som presenteras innehåller både åtgärder som trängselavgifter och Västlänken vilka kommer att främja denna ambition och åtgärden Marieholmstunneln med kringbyggnader som kommer att försvåra den.

Vår bedömning är att paketet i sin helhet är bättre än inget paket alls. I denna bedömning ingår att trängselavgifterna blir trafik- och miljöstyrande och inte bara en avgift för att finansiera infrastruktur. Vi anser att Marieholmstunneln inte bidrar till ett hållbart samhälle utan kommer att medföra ökad biltrafiken, i synnerhet över älven där vi inte bygger någon Västlänk. Detta innebär samtidigt försämrade efterfrågan för Västlänken, vilket i sin tur är kontraproduktivt och speglar en otydlighet styrning mot ett hållbart samhälle.

Andra om , , , , , , , . Media: GP, GP, GP, GP, GP, GP,

2 kommentarer

Lägg till →

  1. Hur kan beslutet vara två steg framåt? Tågtunnel och trängselavgift gör varken till eller från så länge vägvolymen ökar! Att öka kollektivtrafiken är inget mål i sig så länge biltrafiken inte minskar lika mycket.
    Stoppa förslaget och gör om det. Sluta lyssna på borgarna.

    • Jöran Fagerlund 05 november 2009 — 12:07

      Kollektivtrafiksatsningarna är steg framåt. Runt 80 procent av kostnaderna är bra investeringar.
      I bästa fall lyckas dessa satsningar så pass väl att tunneln blir bortkastade pengar. I sämsta fall ökar biltrafiken. Helt bra lär det inte bli om bästa scenariot är några miljarder i sjön.
      Vi får häller inte glömma att så sent som i somras var Socialdemokraterna överens med de borgerliga att använda trängselavgifter enbart till att bygga tunneln. Västlänken, K2020 och Götaälvbron ingick inte.
      Som jag skriver är egentligen alternativet till ingenting. Så går det när S är överens med de borgerliga. Jag önskar att det hade funnits en annan press på S att ändra sig i frågan. Problemet blir väl då att regeringen och de borgerligt styrda kranskommunerna säger nej och Göteborg inte får någonting.
      Vår ingång är att säga ja till paketet och försöka prioritera ner tunneln. Som det är idag är tunneln prioriterad framför de andra delarna.
      Låt oss först få trängselavgifterna och kollektivtrafiken inklusive Västlänken på plats först så kan vi se om tunneln behövs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: