Bra diskussioner på medlemsmöte i Angered

L1110379
Nygammal. Mimmi har mångårigt engagemang i Vänsterpartiet men detta var hennes första medlemsmöte i Angered. Här flankerars hon av Mauno, Berhane och Pablo. Mimmi skall känna sig varmt välkommen till GO Angered.

Kvällens medlemsmöte, som hölls i Caritas lokaler i Hjällbo,  med Vänsterpartiet i Angered var givande. Vi pratade om valplaneringen och aktuella frågor i stadsdelsnämnderna och i fullmäktige.

Yvonne Palm fortsatte den rapportering om arbetet i SDN Gunnared hon påbörjade vid förra medlemsmötet. Till det mötet hade Yvonne gjort en föredömlig sammanställning av läget. Stadsdelsnämnden har ekonomiska bekymmer. Bara denna termin har 70 elever lämnat stadsdelen vilket ger minskade anslag med runt 7 miljoner. Yvonne presenterade spännande förslag till lösningar för skolan som diskuterades av mötet.

Lärjeåns trädgårdar kom upp till diskussion och mötet var enigt i vikten av att försöka rädda Lärjeåns trädgårdar. När jag kommer tillbaka från föräldraledigheten skall jag ta tag i frågan.

Vår representant i Lärjedalen, Leif Ståhl, var sjuk idag och kunde inte rapportera. Berharne och jag pratade en del om kommunfullmäktige. På onsdag kommer Vänsterpartiets motion om ett romskt kulturcenter upp till behandling i kommunstyrelsen. Eftersom den kom till på initiativ av GO Angered och Yvonne palm ägnade jag lite tid åt att spekulera i hur motionen kan komma att bemötas av de andra partierna. Några signaler har ännu inte nått mig. Läs mer om vårt förslag om romskt kulturcentrum i Göteborgs Fria Tidning.

Då nationella minoriteters rättigheter kom på tal uppstod en givande diskussion kring den aviserade minoritetslagstiftningen som planeras träda i kraft den 1 januari 2010. Jag lovade att ta med mig diskussionen om den nya minoritetslagstiftningen tillbaka till fullmäktigegruppen. Kanske blir det en interpellation.

Den senaste tidens skriverier om oroligheter och bilbränder berördes av flera partikamrater i diskussionen. För att möta de kriminella gängens framväxt behövs ett starkt socialt arbete och en aktiv näringspolitik för att skapa arbete åt alla.

Vi pratade en del om valarbetet. Tankar på närradiosändningar och torgmöten presenterades. Med tanke på att vi är tre fullmäktigeledamöter och två SDN-ledamöter i partiföreningen borde vi kunna ordna en utåtriktad aktivitet varje vecka. Med bra planering borde det inte bli för ansträngande för någon.

Tack alla för ett givande möte!

2 Comments

Lägg till →

  1. Ja det var ett bra möte och många kloka tankar och förslag. Roligt att Marie-Louise är tillbaka och att Jöran flyttat till vårt GO. Pablo satt mötesordförande och hade ett tufft jobb att hålla ordning på oss debattglada vänsterpartister. Välkommen Tor-Leif att jobba med oss, vi behövs alla i kampen för Angered. Vänligen Yvonne

  2. Kul att se att grundorganisationen i Angered fortfarande fungerar.Jag har varit enmycket aktiv medlem i Angered.Det var väldigt länge sedan.Jag var aktiv i angered i slutet av âttio-talet och i början av nittio-talet
    Jag har varit ordförande för Angereds GO.
    Jag vill önska er lycka och framgâng ert arbete i Angered.
    Jag hoppas att Vänsterpartiet i Angered kommer att göra ett mycket bra val nästa âr.
    Med Vänliga Vänsterhälsningar Tor-Leif

Kommentera

