S och Mp i Göteborg överträffar den borgerliga regeringen i orättvisa och ojämställda skattesänkningar

Inte min fräsigaste kostym men när Göteborgarna bjuder på julbord får man klä sig enligt konstens alla regler.

I svaret på min interpellation om skattesänkningarnas kön ger Anneli Hulthén (S) en skrämmande bild av konsekvenserna av skattesänkningen 2008 0ch 2009 på 220 miljoner kronor. Män har fått 58 procent och kvinnor 42 procent av skattesänkningen. Det överträffar den borgerliga regeringen. Borg och Reinfeldt har bara lyckats skicka 57 procent av sina skattesänkningar till män.

Värre blir det om man ser på klassperspektivet. När regeringen efter stora ansträngningar lyckas rikta 23 procent av sina skattesänkningar till den rikaste tiondelen av svenskarna lyckas S och Mp med konststycket att skicka 33 procent, eller 73 miljoner kronor årligen, till den rikaste tiondelen av göteborgarna. Lägger man till den näst rikaste tiondelen hittar man mer än hälften, 53 procent eller 117 miljoner kronor, av skattesänkningen S och MP genomförde.

Det är klart att alla som röstade på S i kommunvalet 2006 ryms i de 5 procent som vill sänka skatten i hela landet, men några procentenheter borde väl tillhöra borgare i andra kommuner.

I svaret framgår att män i alla åldersgrupper tjänar mer på skattesänkningen än kvinnor. Lägg därtill att män redan idag har det bättre än kvinnor. Sänkningen gynnar män och mest rika män.

I debatten och svaret hävdade Anneli Hulthén (S) att socialdemokraterna hade mandat till skattesänkningen eftersom man lovat det 1994. Frågan som då uppstår är om de hade mandat att skriva en jämställdhetspolicy 2005 som innehåller formuleringen ”analysera konsekvenser utifrån kön inför varje större beslut” eller om de skulle ha förtydligat den med ”förutom sådant socialdemokraterna lovade för 15 år sedan” eller ”beslut som överstiger 220 miljoner kronor årligen”. Frågan är om Socialdemokraterna har fler vallöften som inte behöver analyseras utifrån kön. Det vore kanske bra att redovisa detta nu i så fall.

Jag tillåter mig dock att tvivla på Socialdemokraternas mandat. En rapport från SKL 2008 visade att svenska folket prioriterar bättre kvalité i verksamheterna framför sänkt skatt. 93 procent föredrar bättre äldreomsorg. 91 procent föredrar bättre skola. Se bilden till häger. Det är klart att alla som röstade på S i kommunvalet 2006 ryms i de 5 procent, som vill sänka skatten hellre än att bygga ut äldreomsorgen, i hela landet, men några procentenheter borde väl tillhöra borgare i andra kommuner.

En förstorad baksida av flygbladet där S ställde välfärd mot skattesänkningar.

Till det kommer ett flygblad som Socialdemokraterna delade ut i valet 2006. (Vi får se hur länge denna länk fungerar.) Framsidan pryds av Göran Johansson (S). På baksidan är rubriken: ”Välfärdare! eller sänka skatter”. Längst ner skriver man: ”Mot detta står moderaternas förslag om att ta bort var femte skattekrona från vår gemensamma välfärd. Det ställer oss göteborgare mot varandra och ökar klyftorna.” I valet 2006 såg Socialdemokraterna en direkt konflikt mellan välfärd och skattesänkningar. Ett år senare beslutade man att sänka skatten med 220 miljoner kronor, av vilka rika män fick den största kakan.

I debatten sade Anneli Hulthén samma sak som Helena Nyhus för några månader sedan: ”Politik är att vilja.” Med det menade Hulthén att hon inte var en myndighet som behöver följa alla policier hela tiden. Men, har du ingen vilja att förbättra jämställdheten Anneli?

I debatten utsattes jag för flera påhopp. Kunde bocka av tre av Berit Ås fem härskartekniker: förlöjligande, påförande av skuld och skam samt dubbel bestraffning. Anneli Hulthén förlöjligade mig genom att jämföra mig med Kurt Olsson. När jag ine svarade på frågor fick jag kritik för det, när jag svarade fick jag kritik för att jag pratade för mycket. Fullmäktiges ordförande, Jörgen Linder, antydde att jag inte höll mig till ämnet trots att jag diskuterade fråga fyra i interpellationen och Anneli Hulthéns svar på samma fråga, hur det kommer sig att de sänkte skatten utan konsekvensanalys utifrån kön trots att jämställdhetspolicyn slår fast att så skall göras.

Vad Jan Hallberg (M) och Axel Darvik (FP) ville få fram genom att kalla mig marxist är lite oklart. En sak var om de talade till sina egna väljare och ville skrämma dem med marxisten Fagerlund. Nu talade de till mig så direkt att jag fick känslan av att de ville få mig att förstå att jag hade fel eftersom jag hade ett marxistiskt perspektiv. Det funkar väl snarare tvärt om: jag gläds över att det framgår att jag har ett marxistiskt perspektiv.

Utanför fullmäktigesalen protesterade föräldrar mot nedskärningar i skolan. Hoppas att de inte röstar på skattesänkare i nästa val. I fullmäktige tog Mats Pilhem debatten om barngruppernas storlek. Läs Vänsterpartiets interpellation här och lyssna på debatten här. Vänsterpartiet budgeterar för det folket vill ha och är beredda att betala för: bättre välfärd.

Ping: GP,

Intressant?

Kommentera

