Hur många människor tänker Israel döda den här gången?

För ett år sedan visade göteborgarna sin solidaritet med Palestinas folk. Kommer Israels brutalitet att tvinga ut oss på gatorna igen?

Israel har inlett nya flygattacker mot det ockuperade Gaza. För ett år sedan dödade israeliska styrkor 1400 palestinier. En man dödades, två skadades. Hur många tänker de döda denna gång?

Israel hävdar att flygräderna är ett svar på raketbeskjutningar från Gaza. Israel har ingen rätt att svara på någonting från Gaza. Israel är ockupationsmakten. De har ingen rätt till självförsvar. Israel har bara en skyldighet att respektera internationell rätt och dra sig tillbaka.

Äntligen erkänner Israel att det var fel att bomba FN-skolor. Israel avser att betala till FN. Kommer vi att få se ett erkännande att det är fel att döda oskyldiga människor och kanske ett litet skadestånd till Palestina detta årtusende? Skulle inte tro det.

Läs mina tidigare inlägg om Palestina.

Media: DN, DN, DN, DN, Svd, Svd, Svd, Svd, GP, GP, GP, GP, GP, GP, AB, AB, AB, AB, AB, AB, EX,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Annonser

49 Comments

Lägg till →

  1. karl-otto hultström 11 mars 2010 — 08:06

    Under den amerikanske vicepresidentens Joe Bidens besök kom opsykologisk nog beskedet att 1600 judar skall fa tillåtelse, att bo i Jerusalem. Inte mycket att prata om, tycker jag, men islamisterna går som vanligt i taket. 1600 personer motsvarar väl ungefär antalet döda i Irak under en dag i olika attentat.

    Var lite måttliga i era bedömningar ! Tack ! Förresten har ni glömt att Israel erbjöd sig att återlämna att erövrade områden mot ett erkännande av staten Israel ? Men araberna sa nej, som vanligt ! Inte konstigt då, att situationen så långsamt förbättras.

    • leken är slut….No more orättvisor……Politikernas och medias ,,lögner ,,,Ska stoppas och straffas…….Politikerna med media förvräger och mörklägger fakta om Mellanöstern……

      Fråga Bildt, Han vet och media vet,,,, titta på http://www.ordfront.se och http://www.janolofronn.se om vad Israel och AIPAC med CIA har för makt i Sverige….

      Fråga Mossad, CIA och Säpo om mordet på Olof Palme och varför….

      USAs och EUs hjälp och stöd går vidare till Israels brott och terror….Tänk om araber ska göra likadan ……Varför Irak men inte Israel…..Det finns mycket fakta som kommer aldrig tillfolket Varför?????..

  2. FN-Chefen fördömer Israels bosättarpolitik
    By Peter
    Ban Ki-Moon tar äntligen bladet från munnen och talar klarspråk om bosättningarna på de ockuperade områdena.

    Generalsekreteraren fördömer det israeliska inrikesdepartementets godkännande tidigare i dag av planerna för byggandet av 1600 nya bostadsenheter i Östra Jerusalem”, skriver FN-talesmannen Martin Nesirky i ett uttalande.

    ”Ban hänvisar till att bosättningarna är olagliga enligt folkrätten”.

    Frågan är hur länge Israel ska tillåtas ignorea folkrätten och FNs beslut. Bollen ligger tyvärr hos USA, som altod har satt sina geopolitiska intressen för folkrätt, frihet och demokrati. Joe Biden kritiserar visserligen bosättningarna men säger även

    ”Framsteg sker i Mellanöstern när alla förstår att USA och Israel är som sammanväxta. Det finns ingen glipa mellan USA och Israel när det handlar om Israels säkerhet, sade han.” Dagen

    Vad han i själva verket säger är att Palestiniernas rätt i USAs ögon är sekundära. Sverige och EU måste agera. Kraven är rimliga och självklara. Ett självständigt Israel som lever sida vid sida med ett lika självständigt Palestina.

    För att detta ska uppnås måste alla illegala bosättningar tömmas och Östra Jerusalem blir huvudstad i det fria Palestina. En vapen- och oljebojkott är ett lämpligt påtryckningsmedel.

  3. Vi behöver hjälp..hjälp..Var är lagen??..Stoppa problemet nu..nu…
    Är det här http://www.mohammadcartoons.org http://www.mohammadcartoons.org frihet eller yttrandefrihet eller som porr ???…..stoppa det nu ..muslimer är arga ….stoppa det nu nu ,politiker..Detta skapar hat , hot, rasism, orättvisor…kan muslimer göra likadan.???.och hur ska vi leva om muslimer göra likadan.???.Det är sjukt,onda och lögner..lögner i den här sidan

    Stoppa det nu innan blir det för sent…jag har talat med UD..OBS.Om man startar sån sida mot judar då ska alla stoppa sån sida..Det är rasism och hat mot muslimer,politiker….Stoppa sidan nu..Stoppa sidan nu……Vi tänker starta,,sidan,, om judar.om bara fakta ..fakta….vad Jesus säger i Johannesevangeliet, 8 kapitlet, vers 44:
    ”Ni har djävulen till eder fader och vad eder fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början, och i sanning står han icke, ty sanning finns icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.”..Till vem sa Jesus det..??
    Var är Jesus nu???..Tänk,tänk och du bör tänka..Stoppa den nu..

  4. karl-otto hultström 20 januari 2010 — 12:14

    Svar till Notosacom
    Krigen 1967 och Yom Kippurkriget startades av Israels grannar. Tack vare Israels blixtkrig kunde HELA Egyptens flygvapen slås ut direkt. En liten notering bara.

    Hälsn
    Karl-Otto

    • Hej karl-otto, Fråga Frankrike och UK om vem började med kriget 1967??..

      Frankrike var mycket arg på Israel.för att Israel lovat Paris att det blir inget krig…..Och Paris stoppade alla vapen till Israel..Fråga Paris!!??..

      Men varför var FN så tyst mot Israel??..Man måste svara för fredes skull.Tack

  5. karl-otto hultström 20 januari 2010 — 11:54

    En vit flagga i händerna på kvinnor och barn. Låter ju gulligt ! Men bakom nästa krök står skjutgalna terrorister och pepprar den som tror på den vita flaggan. Tyvärr respekteras den inte längre. Alltför många har lurats. That´s a fact man !

    • hej, Du måste respektera Vad HRW, röda korset och Amnesty säger,Karl-otto.

      Dåliga och orättvisa försvar till Israel är inte för Israel..(Ni) måste stoppa Israel och det kan rädda Israels framtid..Och freden..Israel försvarar sig med civila från Gaza,sa Amnesty Int.

      Spelet är slut..Hjälpa Israel med freden..Tack

  6. karl-otto hultström 19 januari 2010 — 19:40

    Herr Amer nånting verkar ha reda på sig. Kan visst referera till vilken politiker som helst. Vad betyder en mening sagd på 50-talet ? Israel skulle säkert med glädje minska sin militärbudget, om det bara vågade. Det är inte för intet som Israel har så stark militär. Yom Kippukriget, Sexdagarskriget m fl krig visar med all tydlighet, att israels grannar inte är att lita på. Men varje gång får de på tafsen och försvinner i nån öken. Det är realiteter som räknas, inte obekräftade citat. Israelerna vill leva i fred som alla andra folk. Men den som ger sig på dem kan räkna med svar !

    • Hej karl-otto..1- allt vad man säger och gör , gäller även det från 1876 eller året 1100. krigsbrott t.ex. dör inte enligt lagen..2- Israels atomvapen och förbjudna vapen med krigsbrott , ockupation,förtryck och allt annat är självförsvar,tycker många bsom karl-otto..Är det sant eller man drömmer!!?? 3- Israel anfaller araber 1967..Du måste förstå det ,karl-otto.Varför??..Idag finns halv miljon bosättare med vapen i handen-civila- i Västbanken och de tar 80% av vatten som Amnesty Int. sa..4- Israel vill inte fred men de vill mer tid för att de ska äta hela Palestina..5- Du sa -kan räkna med svar- araber vill befria Palestina men (ni) säger att araber är terrorister..Israels svar ,är det terror då?? 6- USAs och EUs måste ändra politiken.. Rättvisan är först..och den som har börjat är mer orättvis,karl-otto…Tack..

  7. Hej alla-
    Fakta om Israels rasism,sionim,makt och lögner.fakta är inte lögner .Ljuga ,ljuga och ljuga tills folk tror på dig är USAs politik med Israels politik..De har makt över media och arabernas media finns inte som skulle stoppa deras media..

    Lite av Israels makt-AIPAC-I USA.Vad har AIPAC för makt över USAs politik??Viktigt..
    Den judiska loobyn bedriver framför allten mycket omfattande spionageverksamhet.George Ball,en av USAs mest erfarna,intelligenta,kuniga och modiga politiker,sade vid ett tillfälle:-

    ((Israels amerikanska understödjare utöver inte bara ett mäktigt inflytande på en majoriet av kongressens ladamöter, utan vad kanske än värre är : så gott som inget som berör Israels intressen kan kan göras eller ens diskuteras i verkställande organ utan att detta genast blir av Israels regering.Israels vakande öga inregisterar allt..)).

    Eisenhowers utrikesministers John Foster Dulles sade ireån på skarpen till sin republikanske partivän William Knowland, när denne hotade med att dra sig tillbaka från sin post som USAs FN-ambassadör sedan Eisenhower meddelat att USA skulle stödja en FN-resolution mot Israel för dess självsvåldiga aggressioner:-

    ((Du bör noga studera denna sak.Vi kan inte ha all vår politik tillverkad i Jerusalem.)).

    Till den mäktige ägaren av Time-koncernen , Henry Luce,sade Dulles också :-

    ((Jag är full medveten om att det är så gott som omöjligt att i detta land föra en utrikespolitik son inte godkänns av judarna..Men jag ämnar föra en politik som gagnar USAs intressen, inte enbart judarnas…Detta betyder inte attjag skulle vara judefientligt, men jag tror på vad Georgae Washington sade i sitt rytbara avskedstal, att en känslomässig sympati för ett främmande land aldrig får påverka oss till att föra en politik som främst gagnar det främmande
    landets intressen.)).

    Viktigt……Viktigt
    Abraham Feinberg , mäktig ordförande För American Bank and Trust Commpany i New York och dessutom inflytelserik i nationella judiska affärer inom demokratiska partiet,sade följande till John Kennedy:-

    (( Vi vet att din presidentkampanj befinner sig i vissa ekonomiska svårigheter.Men vår grupp
    här är villig att hjälpa att du överlåter åt oss att föra USAs Mellanösterns politik under de närmaste 4 åren.Detta skall självklart uppfattas som ett absolut diskret samförstånd oss
    emellan.))..
    Vad sa Kennedy till sionisterna?
    Viktigt….Viktigt….
    Kennedy ,som blev djupt chockad över detta fräcka mutförsök,sade det till hans vän,journalisten Charles Bartlett, som sa att Kennedy var kände sig djupt förolämpad av detta
    oblyga erbjudande från den judiska gruppen.Kennedy sa :-

    (( Om jag någonsin blir president skall jag sörja för att ingen presidentkandidat i framtiden skall kunna utsättas för sådana här skamlösa utpressningsförsök och därmed rädda landet
    från en massa bekymmer och komplikationer)).

    Det mutförsök som Kennedy utsattes för var ingen enstaka företeelse…Keannedy talade om Palestinafrågan många gångar…..Vem har mördat kennedy???.Och den svarta ledare?? Yassir Arafat och Olof Palme??????????…..Varför???????Varför????????????…………

  8. Här är några av 28 FN:s resolutioner mot Israel och Israels ockupation och brott.

    Var är alla FN:s resolutioner mot Israel:s ockupation av Palestina.
    11 december 2009, kl 22:48 Skrivet av Amer Al-bayya .
    Det finns 28 starka FN:s resolutioner mot Israel och Israels ockupation av Palestina..Israel sa NEJ till alla och Israels brott går vidare mot internationell rätt och mot mänskliga rättigheter..FN har ingen mer makt att kräva mer av Israel och USA:s politik är orättvis och för Israel.EU vill inte tala om de mer och problemet blir större och större..
    Kriget mot Gaza går vidare, sa Bush..Kriget mot Irak var lögnernas krig som Bush erkännde..Vad ska man göra??..Och Israel vill ha hela Palestina med ett fegt sätt som förtrycker palestinierna och arabvärlden.Vi vill ha en rättvis värld med fred, frihet och rättvisa, sa OLOF PALME..
    Här är några av FN:s resolutioner mot Israel:-
    Centrala FN-resolutioner
    Palestinska flyktingar har rätt att återvända till sina hem i Israel.
    Beslutar att de flyktingar som vill återvända till sina hem och leva i fred med sina grannar skall tillåtas att göra det vid tidigast möjliga tidpunkt, och att ersättning skall betalas för egendom av dem som valde att inte återvända och för förlust av eller skada egendom, som enligt folkrättsliga principer eller i eget kapital, kan kompenseras av regeringar eller myndigheter.
    Generalförsamlings resolution 194, 11 December 1948
     
    Israels ockupation av Palestina är olaglig.
    Europaparlamentet kräver ett tillbakadragande av israeliska styrkor från områden som ockuperades under kriget det året och ”erkännande av suveränitet, territoriella integritet och politiska oberoende av alla stater i området och deras rätt att leva i fred inom säkra och erkända gränser fri från hot eller handlingar kraft.
    Säkerhetsråds resolution 242, 22 november 1967
     
    Israels bosättningar olagliga.
    Fastställer att den politik och praxis för Israel i bosättningar i de palestinska och andra ockuperade arabiska områden sedan 1967 har ingen rättslig giltighet och utgör ett allvarligt hinder för att uppnå en rättvis och varaktig fred i Mellanöstern.
    Säkerhetsråds resolution 446, 22 mars, 1979
     
    Palestina har rätt till självbestämmande.
    Bekräftar ”den oförytterliga rättigheter till det palestinska folket i Palestina … till självbestämmande utan yttre inblandning” och ”till nationellt oberoende och suveränitet.”
    Generalförsamlingens resolution 3236, 22 November, 1974
     
    Bekräftelse av en palestinsk stat
    Bekräftar ”en vision om en region där två stater, Israel och Palestina lever sida vid sida inom säkra och erkända gränser.”
    Säkerhetsrådets resolution 1397, 12 mars, 2002
     
    Bekräftelse av rådgivande yttrande av Internationella domstolen (ICJ) om de rättsliga konsekvenserna av byggandet av muren
    Kommentarer till den Internationella domstolens rådgivande yttrande 9 juli 2004, FN: s ”kräver att Israel, ockupationsmakten, uppfylla sina rättsliga skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt” och ”uppmanar alla stater som är medlemmar av Förenta Nationerna att uppfylla sina juridiska skyldigheter som nämns i den rådgivande åsikt ”.
    Generalförsamlings resolution ES-10/14, 2 augusti 2004

  9. Vi talar om ockupation från 1917 till 2009.Kan judar acceptera det ??..Kan judar vara palestinierna och palestinerna vara judar för att prova ett helvete som palestinierna lever varje dag??..Fakta är fakta ..varsådoga-Att man befria sitt land är ansvar och ett måste ,säger FNs lag.
    Stoppa USAs,Israels krig, krigsbrott och terror.Nu är det nog och stopp.
    Kriget mot Irak (Israels krig-AIPACs krig),kriget mot Libanon,kriget mot Gaza,hot mot Syrien, Hot var mot Yasser Arafat, hot mot Abbas,Israels ockupation går vidare och bosättningar är USAs orättvis politik mot hela Mellanöstern för Israel och mot Palestina..Var är FN:s 28 resolutioner mot Israel ,USA??..Vem styr USAs politik??Vem betalar USAs stöd till Israel??Vem styr USAs kongress??.Israels krigsbrott mot Gaza är största och grovste i vår historia..Var är FN???.Fick Saddam USAs stöd mot Iran ??och mot kurdarena ??Fick Al-Qaida USAs stöd mot Rysslands ockupation av Afghanistan??Vem skapade Al-Qaida??.Vet CIA något om det ??
    Spelet gäller arabvärldens område, Oljan, makt och pengar..Vad är terrorism??Vem är terrorister??.Syrien vill att FN ska ta upp ämnet -terror- och förklara till alla vad man menar med terrorism..Men FN och USA vill inte diskutera det..Varför??
    Stoppa USA och Israel..USA måste börja med Israels kärnvapen-200 atombomber- först och förbjudna vapen-vitt fosfor-DIME bomber,FN…
    7 Frågor till politiker i västvärlden!! Många länder i Europa vill ändra lagen för att skydda Israels brott och krigsbrott.!! Detta är rasism,orättvist och olagligt.Detta är inte rättvist.
    Makt är makt, Pengar är pengar, Mördare är mördare.Irak är förstört som land.kriget var på Israels order till Bush och Blair.USA krigar för Israels skull.Mot Libanon,Syriena,Gaza och Palestina.Varför besöker varje USA:s president AIPAC org.först??Vem är AIPAC??Har ISRAEL makt över USA:s politik??.Varför dör USAs soldater för Israels ockupation och alla brott..??..

    Jag vill tala om USA, UK, Frankrike,EU , FN och Israel:s ockupation och brott mot folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt men jag vill veta var rättvisan är och hur man kan skapa såna orättvisor mot Palestina i de demokratiska länder som försvarar människans liv och rättigheter.Arabvärlden kommer attkräva alla ersättningar för politikernas brott mot alla lagar och regler i vårt liv och vår värld.

    Jag frågar alla politiker :-
    1- Vem stödjer och hjälper Israels ockupation och alla brott med bosättningar över hela Palestina?
    2- Vem stödjer och hjälper Israels kärnvapen -200 atom bomber-och förbjudna vapen-vit fosfor,DIME bomber-??
    3- Vem ger stöd och hjälp till Israel i FN??
    4- Varför försvarar USA,UK Israel orättvist??Vem betalar USA:s stöd till Israel??Vem är AIPAC??
    5- Var är alla FN:s resolutioner mot Israel(28 st)??
    6- Varför går Israels ockupation, brott vidare??
    7- Vem kan stoppa Israel??

    Politikerna i västvärlden begår brott och de är skyldiga och olagliga.
    Denna politik skapar mer orättvisor,hat, rasism, brott och terror..Arabvärlden ska kräva alla ersättningar från USA och Israel med EUs politiker..Nu är det stop och det är nog..
    Jag väntar på ett svar och ett stopp och ett straff mot alla som begår såna brott och ockupation.Nu är det nog och stopp..Befria Palestina nu..Det är bättre för alla,USA.Innan det blir för sent….

  10. Karl-Otto Hultström 13 januari 2010 — 20:16

    Problemet är väl att 2 folk vill ha samma land. Och sen kan man ju gräva sig så långt ner i historien, som ens åsikter tillåter. Men eftersom jag har så mycket lättare för att beundra de fantastiska isrelerna än araberna, så tillåter jag mig, att alltid hålla på israel.

  11. 1917 fick UK-utrikesminister Balfour- lämna Palestina till alla sionister (judar).
    Här är brevet -UKs ord- till (Israel):-

    Balfourdeklarationen 1917
    Från Wikipedia, den fria encyklopedin
    För förklaring om förhållandet mellan besittningar och Storbritannien, se Balfourdeklarationen 1926.
    Den Balfourdeklarationen 1917 (den 2 november 1917) var ett formellt uttalande politik av British Regeringen anger att
    ”Hans Majestäts regering ser med gynnar etableringen i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sitt bästa strävar efter att underlätta att detta objekt, är det underförstått att ingenting skall göras som kan påverka de civila och religiösa rättigheter för befintliga icke-judiska samhällen i Palestina eller de rättigheter och politiska status åtnjuts av judar i något annat land. ”
    Deklarationen gjordes i ett brev från Utrikesministern Arthur James Balfour till Baron Rothschild (Walter Rothschild, 2nd Baron Rothschild), en ledare för den brittiska judiska samfundet, för vidarebefordran till Sionistiska federationen Storbritannien och IrlandEn Sionistiska organisation. Skrivelsen återspeglade den British CabinetSom överenskommits i ett möte den 31 oktober 1917. Det angavs vidare att förklaringen är ett tecken på ”sympati med judiska sionistiska ambitioner.”
    Uttalandet gavs ut genom insatser av Chaim Weizmann och Nahum Sokolow, Den främsta sionistiska ledare baserat i London men, som de begärde för återskapande av Palestina som ”det” Jewish nationella hem, föll förklaringen kort av sionistiska förväntningar.

  12. Israels bosättningar med vapen i handen i palestina,USA och FN.
    Bosättningarna har uppförts med politiskt, militärt och finansiellt stöd av den israeliska regeringen. Marken är beslagtagen från palestinier genom militära order. Efter sexdagarskriget 1967 ockuperade Israel Sinaiöknen, Gazaremsan, östra Jerusalem, Västbanken, och Golanbergen. Sinaiöknen återlämnades till Egypten åren 1974-1982. Golanbergen har annekterats av Israel. Bosättningarna på *Palestinska Gazaremsan utrymdes år 2005 (7595 bosättare i 23 bosättningar).
    Antal bosättare och bosättningar
    I östra Jerusalem finns (2008) 193 700 bosättare.
    På palestinska Västbanken finns (2008) 285800 bosättare (220 bosättningar).
    I syriska Golanbergen fanns år 2004 ca 1800 bosättare (34 bosättningar).
    Problem för palestinierna
    De judiska bosättningarna är till stor del sammanbundna med Israel eller varandra genom vägar (”by pass roads”), som palestinierna inte får använda eller passera. Ett av de problem som bosättningarna skapar är att dessa vägar skär av Västbanken i separata delar och därmed försvårar palestiniernas transporter av människor och varor.
    Israelisk bosättningspolitik, inkluderat bosättningar i Jerusalem, bryter mot ett antal internationella överenskommelser: Haagkonventionen från 1907, fjärde Genevèkonventionen från 1949, vilken Israel har signerat, och ett flera FN-resolutioner
    Haagkonventionen 1907 – Artiklar rörande privat egendom
    Artikel 46: Privat egendom kan inte bli konfiskerad.
    Artikel 55: Den ockuperande staten ska endast betraktas som administratörer av fast egendom i de ockuperade territoriet.
    Artikel 56: Kommuners egendom, även statlig egendom, ska betraktas som privat egendom.
    Fjärde Genèvekonventionen 1949
    Artikel 49: Den ockuperande makten ska inte deportera eller förflytta delar av sin egna civilbefolkning in i det territorium de ockuperar.
    Artikel 53: Det är förbjudet att förstöra offentlig eller privat egendom på ockuperad mark.
    Resolutioner från FN
    Resolution 252 (21 maj 1968) Uppmanar Israel att upphäva alla åtgärder som ändrar Jerusalems status.
    Resolution 446 (22 mars 1979) Fastställer att Israels policy att etablera bosättningar på arabiskt territorium ockuperade sedan 1967 är olagligt.
    Resolution 465 (1 mars 1980) Uppmanar Israel att utrymma de existerande bosättningarna och upphöra att etablera, planera och uppföra nya bosättningar.
    Resolution 471 (5 juni 1980) Uppmanar återigen alla stater att icke förse Israel med sådan assistans som kan användas i samband med bosättningarna på ockuperad mark.
    Resolution 476 (30 juni 1980) Återupprepar att med våld ta territorium är otillåtligt; att ändra de fysiska, geografiska, demografiska och historiska egenskaperna på ockuperad mark, vilket Israel gör, är otillåtligt och utgör ett flagrant brott mot fjärde Genèvekonventionen.
    Resolution 478 (20 augusti 1980) Förkunnar Israels tillägg till dess Basic Law angående annektering av östra Jerusalem som ogiltig och uppmanar Israel att respektera fjärde Genevèkonventionen. Resolutioner från FN:s generalförsamling
    Resolution 54/78 (22 februari 2000) Återbekräftar att fjärde Genèvekonventionen är applicerbar i de ockuperade palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan. Man överväger den skadliga effekt som Israels bosättningspolitik, -beslut och -aktiviteter har på fredsprocessen i Mellanöstern. Man återbekräftar att de israeliska bosättningarna i de palestinska områdena, inklusive Jerusalem, och i det ockuperade syriska Golan, är illegala och ett hinder för fred och ekonomisk och social utveckling. (Antagen med 149 röster mot 3, med 3 nedlagda).

  13. Jöran Fagerlund :Även du kan läsa denna artikel från SR.se

    Men enligt Said Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms universitet är Gaza fortfarande ockuperat av Israel.
    Han hänvisar till Artikel 2 i FN:s havsrättskonvention som Israel är del av. Enligt den omfattar en kuststats suveränitet förutom dess landterritorium, luftrum och inre vatten även det angränsande havsområdet.
    Mahmoudi säger att Israel enligt folkrätten har all rätt att utöva makt inom sitt eget territorium, det vill säga det område som enligt internationell samstämmighet ligger innanför 1967 års gränser men att Israels maktutövning utanför de gränserna strider mot folkrätten.
    – Och det är det maktövertrampet som innebär att Israel fortfarande ockuperar Gaza, säger Mahmoudi.

    Säger Mahmoudi ja. Vilken objektivitet i hans utalande vi får……… Det var mycket bättre ställt då Israel hade den millitära kontrollen över Gaza. Då det ”vanliga” folket de civila hade ett anständigt liv. Sedan sänder Israel in de livsviktiga medlerna varje dag in i gaza. Förser demmed vatten och el.. Inte gör egypten eller något annat arabland detta. Ellerser du något annat land i världen som hjälper sina finender som har i grundlagarna att förinta dig. Israel gör för det är i´nte Palestinier de slåss emot utan mot terroristorginisationen Hamas som har valt att ständigt bomba civila mål i Israel. Det är pga Hamas att blockaden finns. Den fanns inte innan 2006. Det är pga Hamas ISrael måste ha dessa ”övertramp” så de kan skydda sitt landsbefolkning. Alla har rätt att försvara dig. Hamas Uttnytjar sin befolkning Isral skyddar sin…..

    • Vilket försvar att döda 1400 palestinier varav många kvinnor och barn. Det var säkert det argumentet hitler hade när han skicka judarna in i gaskamrarna att det var för att skydda sitt folk. Kom igen, inget annat land förutom USA kanske skulle komma undan med detta och dessutom ha en massa sympatisörer om de gick in och massakrerade tusentals civila. ”Det är inte Palestinier de slåss emot utan mot terroristorginisationen Hamas som har valt att ständigt bomba civila mål i Israel.” Javisst, säg det till alla föräldralösa barn och förkrossade föräldrar i Gaza.

      • Hej ,Bildt sa:Det är medvetna krigsbrott och Israel har förstört allt i Gaza medveten..Ordet,medveten, är största brott mot civila..

        När man har en vit flagga i handen då får man inte skjuta ..Tänk att de var barn och kvinnor med en vit flagga i handen,sa Amnesty och röda korset..Tack

    • Sedan när är Gaza en stat? Gäller inte bara den regel för en erkänd stat? Gaza eller palestina excisterar inte idag som en stat.. Hur kan då en sådan regel gälla. Sedan får man i vilket fall inte attackera enbart civilamål. Mot alla tänkbara krigslagar. Okuperad eller inte!

      Israel är den enda parten som försöker få framtiden ljusare för sitt folk och palestinska folket. Inte Hamas. Hur kan man stötta en orginisation som spränger sig själva bland civila och barn, skall utrota alla judar, förtrycker sitt egna folk och skjuter på hjälptransporterna?

  14. Slutar Gazaborna skjuta på Israel så är det lugnt, dags för er terroristanghängare att vakna!

    Egypten har sin gräns stängd ockuperar de också Gaza?! Vakna!

  15. 1)Israel have both moral and legal right to protect its citizens and will do so anytime it is attacked.
    2)You need to open the dictionary and learn the meaning of the word OCUPATION. Israel is out of Gaza and does not controll it.
    3)If the FN did it’s job properly, Israel would not need to attack the Gaza terrorists.The FN is a stupid and impotent organization. It’s now keeping a blind eye in Lebanon, allowing the terrorists of Hisbolah to arm themselves.It will though (as in the past) try to prevent Israel military defence,AS IT DID IN THE LAST WAR IN LEBANON.
    If you honestly want to know the facts and real truth of the roots of causes to the Israeli arab conflict than you must be serious at learning the history. Repeating lies, distorted reality and deliberately omitting facts by your article and the Generall Swedish media is very damaging to the very arabs you try to protect. As it illadvice them and send them in a wrong way rather than quit all terror acts and negotiate peace.I can summerize by telling you that ALL existing historical evidence shows that: 1) the jews have always been living there all through the history. 2)A country called Palestine Never never existed and the so called ”palestinians” are actually merely new (1880 to 1920) immigrants to this area from neighboring countries. The proof—there are endless of jewish archeological findings EVRYWHERE IN ISRAEL, AND NOTHING, ABSOLUTLEY ZERO OF ”PALESTINIANS/ARABS”.
    In conclusion of this hard evidence– THE ARABS OF ISRAEL ARE THE ONE AND ONLY OCUPIERS OF THIS COUNTRY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  16. Frågan om hur många människor Israel tänker döda beror på….ja Hamas! Det beror på hur många de skickar fram och tvingar Israel att döda. Hur många raketer de skjuter som Israel måste besvara.

    Golda Meir, en kvinnlig Israelisk premiärminister sa en gång för många år sedan när Arafat och PLO härjade och terroriserade som värst att =

    ”Vi (Israeler) kan förlåta er (palestinier) för att ni dödar våra barn men vi kan aldrig förlåta er för att ni tvingar oss att döda era barn!”

    Så är det än idag, Israeler i gemene man vill ha fred. Men Hamas och co vill inte! Inte heller stora delar av palestinierna verkar det som, eftersom de valde Hamas till sina ledare. De har ju sina stadgar som talar om att de vill utrota Israel.

    Att Hamas tystade och dödade massor av palestinier i ett litet inbördeskrig med Fatah, det tänker ingen på. Israel får väl skulden även för dessa stupade palestinier!

    Så frågan om hur många som skall dödas denna gång beror mest på Hamas terrogäng, inte på Israel.

    Mimmi

    • Hej mimmi, Ord krig maellan Israel och Palestina var stort och många sa något åt andra..Men Det kom också mycket lögner som fakta från Israels sida eller för att Israel får mer stöd med det..Men jag säger till dig att många Israels politiker sa så här :-

      Det finns inte palestinier i Israel,sa Gold Meir och Israel har inte land-gränser,Var sionisterne bor där är Israels land,menar hon….

      Varför skapade Gud palestinierna ? Det är inte bra att de lever,Tycker många Israels politiker..En minister i Israels regering har talat mycket rasism om palestinierna men PLO fick sätta stopp mot honom..

      Här kommer lite på vad säger sionisterna:-

      Dr Nahum Goldmann sa 1947,1947
      ((Det är Palestina judarna är intresserade av därför att det utgör själva knutpunkten mellan Europa, Asien och Afrika och därmed är centrum för politisk världsmakt. Kort sagt: ett militärstrategiskt centrum för att kuna behärska hela världen.))

      ((Det är sant att det inte existerar någon sionism,ingen bosättning och ingen judisk stat, utan fördrivning av araber och konfiskering av deras mark)),sa Yeshayahu Ben Paret,knessetledamet,1972.

      ((Ni måste kämpa oryggligt och oupphörligt-genom invasion eller diplomati-för att förberkliga det israeliska imperiet som omfattar området mellan Nilen(Egypten) och Eufrat (Irak)), sa David Ben Gurion i tal till studenterna vid Hebreiska universitet i Jerusalem 1950.

      David Ben Gurion erkänner i en bok, The jewish Paradox 1978 sidan 99 och sa: Vi har stulit deras(palestiniernas) land.Varför skulle palestinierna acceptera det??, frågade han….

      Yeshayahu Ben Porat,knessetledamot,Israel 1972 sa : det är sant att det inte existerar någon sionism,ingen bosättning och ingen judisk stat ,utan fördrivning av araber och konfiskering av deras mark.

      David Ben Gurion erkänner i en bok, The jewish Paradox 1978 sidan 99 och sa: Vi har stulit deras(palestiniernas) land.Varför skulle palestinierna acceptera det??, frågade han….

  17. Visst är det konstigt att alla konfrontationer börjar med att Israel slår tillbaka! Och Israel får skulden.

    Hamas sköt 8- 10 000 raketer under 8 år, den sista tiden före Israels svar förra året, minst 30- 40 st per dygn. Israel får skulden!

    Isrealer bygger en försvarsbarriär mot självmordsbombare, OCH Israel får skulden.

    Hjälpsändningar bombas från Gaza och stoppas, Israel får skulden!!

    Jag orkar inte med alla enögda hamas-kramare. Fy! fy! fy!

    Mimmi

    Pale

  18. Det som förvånar mig när jag läser kommentarerna här är hur många Israelanhängare det verkar finnas som alltid verkar slåss med näbbar och klor för att försvara sina gullegrisar oavsett hur många män, kvinnor och barn de tar död på.

    Något som ofta brukar slängas ut ganska slarvigt av dessa anhängare är att om palestinierna bara slutar upp med sin ”terrorism” och accepterar en tvåstatslösning så kommer allt att vara frid och fröjd. Tror ni verkligen på det själva? De som sitter på makten i Israel idag ända tillbaks till dess Israel bildades har velat en sak hela tiden. En judisk stat som innefattar hela Palestina plus lite till. De har aldrig varit intresserade av en tvåstatslösning. Under de 60år som de har varit en stat så har de hela tiden utvidgat sina områden för att omöjliggöra en tvåstatslösning, för de är inte intresserade av detta. En tvåstatslösning är inte längre möjlig pga Israels utvidgning. Mellan Gaza och Västbanken ligger Israel och från dessa två palestinska områden för palestinier inte resa. I västbanken är de palestinska områdena separerade av muren och otaliga bosättningar. Så det är bara för palestinierna att sluta med sin terrorism, va?
    Varför pratar man inte om terrorism när Israel tar död på runt 1300 människor varav de flesta civila? Jag tror att de människor som idag försvarar Israel är ungefär samma typ av människor som på 30 och 40 talet stod på Hitlers sida och som hejade på Pinochet på sjuttiotalet. Det är väldigt sällan man hör vettiga argument från denna sida förutom hån och glåpord, precis som hos de aggressiva sionisterna i Israel som de arbetar så hårt för att skydda som anklagar varje kritiker för att vara antisemit, även judar anklagas för att vara självhatande judar.
    När aftonbladet publicerade sin artikel om Israelisk organhandel så haglade kritiken från DN, SvD och andra borgerliga medier. Vad hände sedan när Israel själva gick ut och erkände att det faktiskt stämde? Någon som hörde några ursäkter? Inte jag i alla fall. Jan Guillou kallade dessa för Israels nyttiga idioter som så fort någon kritiserar Israel ropar antisemit. Tyvärr så har dessa människor urvattnat innebörden av ordet antisemitism. När verkliga antisemiter blir anklagade för antisemitism så kommer ingen att orka lyssna längre. ”Vargen kommer, vargen kommer.”

    • HAHAHAHA efter 6-dagars kriget då Israel eövrade Sinaihalvön inkluderat gaza från egypterna, östra jerusalem och västbanken av Jordanierna och Golanhöjderna från Syrein så erbjöd Israel de arabiska länderna att ge tillbaka alla områden som var enligt gränserna innan kriget (1948 gränser) mot fred och att de erkännde staten Israel. De sa nej. De sa nej till att få tillbaka de Palestinska områderna för de (araberna) bryr sig inte om det Palestinska ”folket” utan sina egna intressen som är att döda varenda jude. Förinte Isreal. Egypten gick tillslut med på detta och fick sakta men säkert till baka sina landområden på sinaihalvön, men de ville inte ha tillbaka Gaza. Samam gällde Jordanierna! Israel erbjöd en stat brevid dem. Samma gällde den förra premierministern Ehud olmert, han skickade en karta på 2 statslösning där han erbjöd 99% av landsområderna till palestinierna.. De sa nej, vilka är det som fryser fredsförhandlingarna? Visst han hade bytt ytterst små landområden där det var större Judiska städer men gav det landet från israels sida. Israel har alltid försökt men palestinierna är de giriga och hatiska. Så kom inte å säg att det är israel som är intresserat av att ha hela landet. Kolla på Hamas stadgar, grundstadgar. De säger att de skall skapa en palestinsk stat inte bara brevid israel utan i israel. En stat som täcker hela området. Det vill säga förinte israel och döda alla judar. Står även ideras grunprinciper att de skall döda alla judar i världen… Bra att stödja dem och inte en demokrati som jobbar för fred!

      • Israel har sedan dag ett genom fult spel, förtyck, husdemoleringar, mord, massakrer (gaza, libanon) tagit över mer och mer av Palestina.
        Hade vilket annat land som helst gjort det som Israel gör så hade vi inte haft dessa kristna borgerliga försvarare som försvarar dessa humanitära vidriga rasistiska handlingar från den ”gudomliga staten” Israel. Precis som nazisterna ville ha ett land fritt från judar vill israelerna ha ett land fritt från araber.
        Jag håller med om att Hamas i många avseenden har en vidrig agenda precis som de partier som regerar i Israel, men en demokratisk process måste ända respekteras utan att 1,5miljoner civila ska bli kollektivt bestraffade.
        Tänk om sverige blivit totalt isolerade från omvärlden och inte hade mediciner och mat och annat nödvändigt. Men för er Israelälskare är det förståss skillnad på araber/muslimer och er hederliga svenskar. Rasister är vad ni är.
        Själv ser jag ingen skillnad på araber och judar. Däremot är min syn inte grumlig av sionistisk propaganda. Vakna upp!

        • Haha jag är både jude och palestinavänn.. Har varit i Israel.. Araber är inte ett problem, det finn kristna, judiska och muslimaks araber i hela landet som ses om en del av Israel. HAHA vad snackar du om att Israel vill ha ett land fritt från araber? Araber och judar har alltid levt fredligt tillsammans tills nu!
          NEj de har dem inte.. massakaer på evm och när? ge mig sann statistik på massaker och mord! ha!

          mer och mer av palestina? det finns inget palestina. Mendet borde.. men inte med de förhållande som det råder idag.

          Sedan är det deras eget fel. Vilka skjuter på hjälptransporterna och gränsövergångarna till gaza… HAMAS. Vilket gör att israel stänger dem och chafförerna vill inte riskera deras liv. Så det är inte Israels fel. De skulle heller aldrig ”Rensa” ut ett folk frånd eras land. De vet hur det känns.. Kolla de närmsta 2000 åren. Araberna bor bra i Israel. Kolla Haifa.. nästna bara araber.. FREDLIGA! När jag varit i Israel e det inte alls några problem mellan Israeliska araber eller Israeliska Judar.

          Det som e problemet är Ryssarna för israelerna tycker de inte anpassarsig till deras samhälle.. Som många tycker om araber i sveriege..

          Vad har allt detta med rasism att göra? Sedan håller jag med attd det är hemskt med husrivningarna på västbanken, skämms ypperligt.

          Men det är inte bara Israel som skall ta ansvar och ge och ge. Om palestinierna vill ha ett land och fred och koncentrerar sig på att bygga upp deras ”land” istället för att spändera pengar på bomber som skall förinte Israel så ligger det även i deras intresse och ansvar. Båda parter få göra uppoffringar inte bara israel. Så fungerar det inte..

          Kan du krigslagar? 1948 attackerades, invaderades israel. Det skulle förints. Som försvarare i ett invasionskrig kan den som försvarar vändasituationen och får då ta så mkt land den kan och vill och behålla från invaderaren (palestina) och det gjorde israel 1948 helt enligt alal krigsrätter.

  19. Det var det dummaste jag läst på länge. Så här är det varje gång; det råder någon form av vapenvila, sedan måste givetvis palestinierna sätta igång en konflikt genom att skjuta lite raketer eller annat. Sedan svarar Israel på denna uppenbara provokation, och cirkusen är igång till dessa Israel tar i med hårdhanskarna,som hände i fallet Gaza för ett år sedan.

    Så hur i h-vete kan du komma med ”Israel har ingen rätt att svara på någonting från Gaza. Israel är ockupationsmakten. De har ingen rätt till självförsvar. Israel har bara en skyldighet att respektera internationell rätt och dra sig tillbaka.”
    Dessutom har vi att göra med terrorstämplade organisationer på palestinska sidan, som får vapen från t.ex. Iran.
    Så om nu palestinier skadas eller dör är det inte Israels fel, palestinierna startade denna konflikt och får faen skylla sig själva.

  20. Det finns inte en jude frivilligt i Gaza. Vet inte vilken ockupation ni talar om.

  21. Det råder delade meningar bland folkrättare om huruvida Isreal ockuperar Gaza eller ej. Vissa tolkar folkrätten såsom Mahmoudi medan andra gör en annan tolkning som inte innebär att havsblockaden medför att Gaza ska anses ockuperat av Israel. Detta är inte en klar och enkel juridisk fråga.

  22. Osaklig kommentar. Stryks. /Jöran

  23. Victor:

    1. Israel utrymde visserligen remsan 2005 på bosättare men har fortfarande militär kontroll över området, alltså är området ockuperat. En ockupation är avslutad när den ockuperade makten HELT drar tillbaka sina styrkor och överlämnar styret till civilbefolkningen.

    2. Så länge Palestina är ockuperat så har dess befolkning rätt att göra mostånd, även militärt, om man får tro FN där denna paragraf är inskriven i dess regelverk (oklart var någonstans). Att därmed kräva att freden ska komma från ”bägge håll” är bara löjligt när Israel har den övergripande kontrollen och behandlar palestinierna efter eget tycke. Titta bara på muren och alla checkpoints som Israel byggt sen 2002! Titta bara på kriget vintern 2008-2009 och alla trakasserier från soldater som bosättare!

    3. Blockaden används snarare som ett maktmedel mot Gazaborna för att visa palestinierna att motstånd är meningslöst. Sen får man inte glömma att blockaden är olaglig då Gazaborna förvägras viktiga förnödenheter för liv och hälsa.

    Dags att vakna upp alla Israelanhängare!

    • 1. Israel har HELT dragit tillbaka sina styrkor från Gaza. Den enda israel som finns i Gaza är den av Hamas kidnappade Gilad Shalit!

      2. Gaza är alltså inte ockuperat av Israel. Men även om det var det så gäller internationella regler även för palestinier vilket innebär att terrorism är strängt förbjudet, och en krigsförbrytelse.

      3. Blockaden är fullt laglig. Särskilt som den inte gäller nödvändiga saker som mat, medicin och bränsle, och särskilt som Gaza gränsar mot Egypten. Även Syeien har stängt sin gräns till Israel men ingen skulle komma på att anklaga Syrien för att ockupera Israel, eller fördöma dess ”blockad” mot Israel.

  24. karl-otto hultström 08 januari 2010 — 14:49

    Håller helt med sign. Jonas.Allt elände i Gaza kommer sig av att terrororganisationen Hamas har tagit makten där.Och de verkar skjuta vilt med sina insmugglade vapten. Men av någon anledning träffar de alltid civila mål i Israel.Israel däremot prickskjuter mot apeciella mål inne i Gaza. Och träffar !Det är liksom lite skillnad ! Israel har dessutom inte för vana att sända in självmordsbombare i Gaza.
    Först när innevånarna de sk palestinierna har kastat ut Hamas kan verkliga förhandlignar börja om en normalisering mellan Israel och Gaza.En egen stat verkar lite övermaga. De har ju alla andra araber på den sk Västbanken att sluta sig till.

    • Jöran Fagerlund 08 januari 2010 — 15:10

      Israel behöver inga självmordsbombare eftersom de har världens fjärde starkaste krigsmaskin som bara gör det den brukar. Dessutom är det enklare att bomba med vit fosfor än att övertala någon att spränga sig själv. Deras träffsäkerhet innefattar tydligen FN-byggnader och reningsverk byggda med svenska skattemedel.

      • karl-otto hultström 08 januari 2010 — 20:35

        Om nu de elaka israelerna har världens fjärde starkaste stridskrafter ska man kanske fråga sig, varför de anser sig behöva ha en sådan slagkraft ! Hade de inte hela arabvärlden mot sig skulle nog försvarsdepartementet där kräva så stora anslag. Du glömde lägga till USA:s 6:e flotta som patrullerar i Medelhavet för att hålla araber och andra stridstuppar under uppsikt. Hej och hå !

    • Hej ..Syrien vill att FN ska förklara vad terror är och vem terroristerna är..
      Men USA sa och FN sa NEJ..USA fick bestämma vad och vem..Hizbollah fick befria södra Libanon från Israels ockupation(25 år)men USA sa att Hizbollah är terrorister och sen sa Israel det samma..FN kunde inte befria södra Libanon och FN var maktlöst när det gäller alla Israels brott och krig..

      Kriget mot Irak kunde fn inte göra nägot och idag kommer fakta om USAs lögner om Irakkriget..Allt vad Israel gör för ockupation och brott med krigsbrott med att bomba med fötbjudna vapen är bra i USAs ögon men de andra är bara terrorister..Syrien var i USAs terrorlista men varför??..Alla som vill befria Palestina är terrorister..Nu vill USA att alla media i Mellanöstern som tala,tala eller skriva ,skriva ond om Israel ska straffas..Och de har gjort med 2 arabiska tv..
      Året är 2009 och USA begår brott med Israel också och det är terror vad USA säger och gör..(Ni) kan fråga Palme om det..Tack..

  25. Visst jag lider med civilbefolkningen i Gaza, men det är dem som röstade fram en terrorist orginisation som vill förinta Israel. Israel Okuperar inte Gaza.. De lämnade den. Drog ut alla deras befolkning, palestinierna styr den helt själva. Blokaden är just pga Hamas. Sedan är alla Gazas attacker riktade mot civila det är inte Israels, de är utefter de militära målen. Stor skillnad. Sedan om inte blockaden hade funnits hade det forsat in självmords bombare som sprängt sig inne i Israels storstäder, som dem alltid har gjort.
    Men jag vill inget annat än ha fred, men den måste komma från båda håll!

    • Jöran Fagerlund 08 januari 2010 — 15:35

      Kolla denna artikel från SR.se

      Men enligt Said Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms universitet är Gaza fortfarande ockuperat av Israel.

      Han hänvisar till Artikel 2 i FN:s havsrättskonvention som Israel är del av. Enligt den omfattar en kuststats suveränitet förutom dess landterritorium, luftrum och inre vatten även det angränsande havsområdet.

      Mahmoudi säger att Israel enligt folkrätten har all rätt att utöva makt inom sitt eget territorium, det vill säga det område som enligt internationell samstämmighet ligger innanför 1967 års gränser men att Israels maktutövning utanför de gränserna strider mot folkrätten.

      – Och det är det maktövertrampet som innebär att Israel fortfarande ockuperar Gaza, säger Mahmoudi.

    • Hej victor ..Palestinafrågan är inte lek..Den är folkrätten,moral, ansvar,rättvisan ,mänskliga rättigheter,internationell rätt och uppfostran..

      Brott är brott.Ockupation är ockupation..Krigsbrott är krigsbrott.Man kan inte gå över alla lagar och regler..respekt behövs när man tala om rättigheter och folkrätten.Du kan inte accepetera att Ryssland eller USA ska ockupera Sverige .Om det ska hända det då ska se att man behöver hjälp och stöd från alla de som är fria och arliga..Tack.

  26. Det finns ytterigare 15000 Hamasterrorister i Gaza, så när nu palestinierna startar krig igen så har Israel rätt att tminstone eliminera dessa femtontusen. Plus alla andra islamistterrorister förstås.

    Och nej, Gaza är inte ockuperat av någon annan än Hamas.

    Men även OM Gaza hade varit ockuperat av Israel, så ger Fjärde Genèvekonventionen ockupationsmakten rätt att med alla nödväniga medel upprätthlla säkerheten. Så det vore ytterligare ett skäl att krossa Gazaterroristerna.

    Men, saom sagt Israel ockuperar inte Gaza sedan 2005, och palestinierna behöver inte göra annat än upphöra med terrorismen och erkänna Israel, samt sätta sig i fredsförhandlingar för att få en ny stat.

    Så länge de inte gör det så är det de som vill ha krig och terror, och ska självklart få det varje gång de anfaller israeler. Så idag lyckönskar vi de israeliska soldaterna i kampen mot palestiniernas terror och hat.

    • Jöran Fagerlund 08 januari 2010 — 15:38

      Även du kan läsa denna artikel från SR.se

      Men enligt Said Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms universitet är Gaza fortfarande ockuperat av Israel.

      Han hänvisar till Artikel 2 i FN:s havsrättskonvention som Israel är del av. Enligt den omfattar en kuststats suveränitet förutom dess landterritorium, luftrum och inre vatten även det angränsande havsområdet.

      Mahmoudi säger att Israel enligt folkrätten har all rätt att utöva makt inom sitt eget territorium, det vill säga det område som enligt internationell samstämmighet ligger innanför 1967 års gränser men att Israels maktutövning utanför de gränserna strider mot folkrätten.

      – Och det är det maktövertrampet som innebär att Israel fortfarande ockuperar Gaza, säger Mahmoudi.

      • ”en kuststats suveränitet”

        Och Gaza blev en ”stat” när då, och med vilken legitim regering (inte en internationellt illegal terrorgrupp som anfaller grannstaten), menar du?

    • Sverige är rättvisans land..Och vi tackar alla som vill förstå Palestinafrågan..Gaza är under Israels blockad och Israel styr 6 gränsövergångar till Gaza.Egypten styr en gränövergång enligt fredavtal med Israel..Israel har lämnat Gaza.Ja. men Israel gjorde det från en sida inte med palestinierna..Hamas tror inte på Israel..I 18 år fick Abbas tala fred med Israel med palestinierna fick bara våld ,bosättningar och mer förtryck med krig..USA och FN är arga och besvikna på Israel..Gaza är 4,5 mil gångar 5,9 mil med 1,5 miljon människor som Israel har kontroll över dem..Hamas vill att Israel ska lämna palestina och Israel måste erkänna palestiniernas rätt och rättigheter..

      Svenska skattepengar går till Israels ockupation
      Förre utrikesministern Sten Andersson kräver i ett upprop att regeringen avbryter vapensamarbetet.

      Svenska skattepengar går till Israels ockupation

      Israels illegala ockupation har pågått i 39 år. Inget annat land i världen bryter så många FN-resolutioner som Israel. Dagligen utsätts den palestinska civilbefolkningen för grova övergrepp av samma militär som Sverige utvecklar ett intimt vapensamarbete med.

      Ockupationsmakten Israel har sedan 10 år skjutit fredsprocessen i sank genom att förkasta en fred som bygger på att ockupationen upphör. Den palestinska civilbefolkningen utsätts rutinmässigt för kollektiva bestraffningar. 85 procent av alla politiskt misstänkta palestinier uppskattas ha utsatts för tortyr under förhör, även barn. Gaza är fortfarande ockuperat, palestinsk jord koloniseras alltjämt, och muren trasar sönder de palestinska områdena. Allt detta råder det konsensus om bland etablerade människorättsorganisationer även israeliska.

      Dag för dag växer betongen i Palestina. Den reser sig mellan hus, över vägar, genom olivlundar och fält. Muren skiljer vänner och släktingar från varandra. Den spärrar vägen till skolor och arbeten. Den stänger inne hela byar i getton, skär sönder det palestinska territoriet och ökar utrymmet för de israeliska kolonierna på ockuperad mark.

      Allt detta är illegalt. Muren har fördömts av världens högsta juridiska institution, FN:s internationella domstol i Haag. Världens länder har, enligt domen, en folkrättslig plikt att se till att murbygget stoppas och att de delar som redan byggts rivs ner.

      Tyvärr har Sverige sänt ut dubbla signaler till Israel. Medan svenska regeringsföreträdare i kritiska ordalag har fördömt murbygget har Sverige samtidigt ökat sitt militära samarbete med Israel. Detta har främst skett genom att sända en militärattaché till landet. Han är stationerad vid ambassaden i Tel Aviv för att underlätta kontakterna med den israeliska armén och utbytet av underrättelseinformation. Hans uppdrag är att fungera som en direktkanal mellan den svenska och den israeliska militärapparaten.

      Palestinagrupperna har i en rapport sammanställt tidigare okända och avslöjande dokument om Sveriges vapensamarbete med Israel. Man har diskuterat vapenimport till Jas 39 Gripen och Israel har tillåtits att testa militär utrustning på svensk mark. Militära hemligheter överlämnas till israeliska företag och hårdbevakade svenska militärbaser öppnas för israeliska militärtekniker. Svenska folkets skattepengar bidrar alltså indirekt till den olagliga ockupationen av Västbanken och östra Jerusalem samt Gazaremsan som fortfarande i folkrättslig mening är ockuperat. Ett militärsamarbete som ger ockupationsmaktens agerande legitimitet.

      Hur stämmer det med den officiella svenska utrikespolitiken? Är riksdagen införstådd med detta förkastliga samarbete? Vad anser väljarna?

      Författare:
      Shora Esmailian, ordförande Nätverket bojkotta Israel, Sten Andersson, före detta utrikesminister, Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap, Frida Blom, ordförande Svenska freds- och skiljedomsföreningen, Dror Feiler, ordförande EJJP (European jews for a just peace), Per Gahrton, ordförande Palestinagrupperna i Sverige, Ammar Makboul, medievetare, Lars Ohly, partiledare vänsterpartiet, Nael Touqan, ordförande Palestinska föreningen i Stockholm, Maria Wetterstrand, språkrör miljöpartiet, Sören Wibe, riksdagsledamot (s) och professor.

    • BERTRAND RUSSEL,den världsberömde engelske filosofen,nobelpristagaren och fredskämpen, har sagt följande i ett tal den 31 januari 1970:-

      OM PALESTINIERNAS ÖDE OCH ISRAEL

      Bertrand Russel var en av förra århundradets främsta filosofer, matematiker och på
      senare tid även fredskämpe. Nobelpristagare i litteratur 1950. Hans stora arbete PRINCIPIA MATHEMATICA i tre volymer tillsammans med A.N. Whitehead.

      Russell anses vara medgrundare till både den symboliska logiken och den analytiska filosofin samt betydde mycket för den matematiska filosofin genom sitt arbete med logicism. Han blev också en mycket läst och uppskattad författare med åsikter om moral och samhället och var också känd för sitt motstånd mot kärnvapen.

      HUR SÅG HAN PÅ KONFLIKTEN I MELLANÖSTERN?

      I ett berömt tal ett tal den 31 januari 1970 sade han följande:

      ”Det palestinska folkets tragedi är att deras land bortskänktes av en utländsk makt till ett främmande folk för att skapa en ny stat, som ledde till att hundratusentals oskyldiga människor gjordes till permanent hemlösa flyktingar och att deras antal bara ökat med varje ny konflikt. Hur länge kan världen uthärda denna med berått mod genomförda grymma tragedi?

      Det är fullständigt självklart att dessa fördrivna palestinier har all rätt att återvända till sitt hemland och att Israels förnekande av denna rätt är själva hjärtpunkten och huvudorsaken till den ständigt pågående konflikten. Inget folk någonstans i världen skulle acceptera att fördrivas en masse från sitt eget land. Hur kan då någon begära att Palestinas folk skulle acceptera en bestraffning som ingen annan skulle tolerera?

      Det sägs ständigt att vi måste sympatisera med Israel på grund av de lidanden som judarna fick utstå i Europa av nazisterna. Detta är sannerligen inget skäl att föreviga något lidande. Vad Israel gör nu kan aldrig förlåtas och att åberopa sig på det förflutnas skräckvälde för att rättfärdiga dagens är inget annat än rent och skärt hyckleri.

      Israels brott och försyndelser är många och svåra, Israel dömer inte bara ett stort antal flyktingar till elände, utsatta för vedervärdiga bombangrepp, och Israel dömer inte bara talrika palestinier till ett grymt och godtyckligt militärstyre, utan Israel dömer dessutom de arabiska nationer som vunnit sin självständighet från kolonialismen till fortsatt fattigdom, eftersom det militärt topprustade Israel är en sådan utmaning mot de arabiska staterna att dessa måste anslå stora summor för militära ändamål som annars skulle kunna investeras för fredlig nationell utveckling.

      Rättvisan kräver att det första steget mot en uppgörelse för att få slut på lidandena och blodsutgjutelsen i Mellanöstern måste bli ett israeliskt tillbakadragande från alla de ockuperade territorierna i juni 1967. En ny världskampanj behövs för att upprätta rättvisa för Mellanöstern svårt hemsökta och lidande folk.

    • Hej,Jonas..PLO var terrorister bara,sa USA och Israel..Hizbollah är bara terrorister,tycker USA och Israel..Saddam var terrorist,sa Israel och Bush..Syrien är terrorstat,förklara Israel och USA..OSV..men IRA , är de terrorister??..Chi Givara, är han en terrorist??.. Hochi Meneh , är han terorist??USAs spel gick alltid åt helvete men civila och oskyldiga fick betala priset..

      Hamas vill att Israel ska erkänna Palestiniernas rätt och rättigheter först..Och Israel måste lämna 1967 område som Israel ockuperade med kriget 1967..Och alla palestinierna ska återvända till deras hus och mark..Det är vad PLO noch Hamas vill tala om..Hamas kommer aldrig att tala fred med Israel på samma sätt som PLO gör ..Israel måste erkänna Palestina först ,tycker Hammas .Hamas har rätt för att PLO fick inget från Israel..

      Om du vill veta om Israels terror då kan du läsa UKs arkiv och Turkiets arkiv och Tysklands arkiv med Frankrikes arkiv…lova att du gör!! Du ska se hur man tog Palestina..På vilket sätt och metod.Tack

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: