Modern teknik i skolan kräver mer av Povel Ramels tänkande

Stephanie Hamilton, Apple.

Befinner mig i London för Bett-mässan om IT i skolan. Skolan är egentligen inte mitt bevakningsuppdrag bland sekreterarna men de andra kunde inte och Marie bedömde det som angeläget att någon av oss var på plats så jag fick åka. Lite av en rivstart efter höstens föräldraledighet.

Måndagen kommer att fördrivas på Apples huvudkontor i London. Här har jag pillat på Apples senaste prylar och det är en helt annan upplevelse än den HP-dator jag har på jobbet och bär med mig här. Inte riktigt min typ av revolt och manifestation att slita upp en Windowsburk. Tyvärr är min iBook G3 inte riktigt sig själv längre sedan Gertrud klappade tämligen modest på tangentbordet för en tid sedan. Det är ett känt fel på denna modell att grafikkretsen kan börja glappa. Lösningarna som cirkulerar på nätet innehåller gasolbrännare och andra spännande verktyg så jag behöver läsa på en del och hitta åtminstone en halvdag på egen hand för att våga mig på ett lagningsförsök.

Det hade varit en kul manifestation att komma hit med en nio år gammal dator och säga att den funkar fint och jag inte ser någon anledning att köpa nytt.

John Hickey, Apple.

Tankarna som presenteras här ligger ofta i linje med vänsterns utbildningspolitik. Framtiden handlar om att förskjuta undervisningen från ”content” till ”context”, från ”media consumption” till ”media creation” etc. Lärarens uppgift skall inte vara att svara på faktafrågor i framtiden. Det är ett slöseri med tid. Jag drar mig till minnes en utmärkt ledare av Ali Esbati i Flamman om Vänsterns förakt för faktakunskaper. I mångt och mycket delar jag hans kritik. Att hävda att sammanhangen är det viktiga får inte innebära att faktakunskaper är oviktiga. Årtal, kungar och mått räcker inte för att förstå världen men för att se sambanden och förstå och förändra världen krävs ganska stora mängder faktakunskap.

Samarbete är nyckeln i framtidens kunskapsbyggande. Grupparbeten brukar ogillas av lärare för att det blir svårt att betygssätta individuella insatser. Föräldrar ogillar att andra ungar får ta del av deras egna välartade barns flit. En enkel lösning är att avskaffa betygen. Ett verktyg, oavsett betyg eller ej, är att eleverna gör en gemensam Wiki. Ett utmärkt sätt att bygga kollektiv kunskap som dessutom går att spåra bakåt vem som har bidragit med vad.

Herve Marchet, Apple.

Apple har fantastiska redskap för kreativt arbete. Jag använder själv en mac hemma för bild, video och tryck. Det vore dock förödande om Göteborgs Stad hoppar från en låst värld (Windows) till en annan (Mac). Framtiden heter öppen källkod.  I detta får gärna Microsoft och Apple bidraga och tjäna pengar, i alla fall vad det anbelangar mig, men det viktiga är att det blir det offentliga som tar kontrollen över utvecklingen. Om Göteborgs Stad har betalat Apple eller Microsoft för något skall inte Falkenberg eller Mora behöva betala Apple eller Microsoft för samma sak.

Med tanke på att utbildningsområdet är så styrt och kontrollerat av det offentliga, alla privatskolor (”friskolor”) till trots, har den offentliga, demokratiska, sektorn stora möjligheter att flytta fram positionerna långt in i den privata och därmed sprida demokratin till nya områden.

Även EU-kommissionens Marjula Diaz-Gutierrez var på plats.

Det andra som slår mig är den totala avsaknaden av klassanalys. Ett av exemplen var en 10-åring från ett välmående hem i Florida som driver en videoblogg. Ett fantastiskt jobb av grabben. Frågan är hur det skall gå för ungarna i Gårdsten som inte ens har ett eget rum. Ett par saker är uppenbara.

1 Det offentliga måste gå in för att utjämna villkoren för barnen. Kommunala datorer till alla, avskaffande av hemarbete och ordentliga resurser för att alla skall kunna sköta sitt individuella arbete i skolan.

2 Klasskillnaderna måste minska. Även om jag inte gillar patent är det intressant att länder som präglas av stor jämlikhet har fler patent per capita än länder med större klassklyftor. Det är helt enkelt så att även mindre bemedlade ungar är smarta och ju fler som får chansen att testa sina förmågor desto fler lyckas. Det är inte bara borgarungar som har talang för att bli framgångsrika.

Om strategin med IT i skolan skall lyckas måste klassklyftorna minska. Det räcker inte med att förse de fattigaste med datorer om de rikaste tillåts att dra ifrån. Det är även genom beskattning av höginkomsttagare som möjligheterna att finansiera kraftiga utbildningsinsatser öppnar sig.

Segregation, ekonomisk rättvisa och öppen källkod var vad jag lyfte under eftermiddagens seminarium vi från Göteborg fick ensamma med Stephanie Hamilton. Hennes svar var att de stödde öppen källkod och öppna standarder. Jag ställde några nyfikna frågor varför exempelvis Pages, Apples ordbehandlare, inte är baserad på ett standardformat. Med tanke på mina frågor och att jag satt med en HP-dator framgick det nog inte att jag är en mac-användare hemma.

Möjligheterna till en framgångsrik satsning på IT i skolan fångas bäst av Povel Ramels kärnfulla citat: ”Jag är socialist i den meningen att jag vill att alla ska kunna leva ett borgerligt liv.”

Läs alla mina inlägg från Bett 2010. Läs mina tidigare inlägg om öppen källkod. Läs om Vänsterpartiets grupp i  frågor om upphovsrätt och IT.

Alla gratiskalorier har som vanligt redovisats på en annan sida här på bloggen.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Media: MW, MW, MW, MW, MW, MW, MW, MW, MW, MW,

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: