Goda framtidsutsikter för elbilar

Sten Bergman, Elforsk, var moderator för sessionen.

Dagens andra aktivitet på Energisession 2010 i Uddevalla handlade om elbilar. Flera konceptbilar rullar på världens gator och även bilar i serieproduktion. Elbilar har flera miljöfördelar. Först och främst verkningsgraden. I en förbränningsmotor försvinner upp emot 70 procent av energiinnehållet som värme. I elbilen är förhållandet det motsatta 70–90 procent av energin används för att driva den framåt. Inga utsläpp från motorn sker i stadsmiljön. Utsläppen sker när elen produceras vilket gör att bilarna hänger med när energiproduktionen ställs om. Elnätet är utbyggt och ingen ny infrastruktur för distribution behövs förutom lita laddstolpar här och där i staden. Man behöver inte tanka bilen utan laddningen sker när bilen står still. Perfekt för bilkooperativ med andra ord. Inga mer lappar om regler om när man skall tanka bilen och krångel med kundkort och kvitton.

Else-Marie Malmek

Elbilen har dock samma problem som alla bilar: de kräver resurser för att byggas, de tar plats och förbrukar, energieffektiviteten till trots, ganska mycket energi. Massbilism med elbilar är alltså ingen lösning för framtiden. Framtidens transporter stavas fortfarande kollektivtrafik. Bilen behövs trots allt som komplement till kollektivtrafiken och då är elbilar bra.

Magnus Johansson

De flesta resor som sker med bilar i Sverige idag är kortare än 40 km så räckvidden är inget problem. Längre resor lämpar sig bäst med tåg och ett väl utbyggt system med bilkooperativ gör att en elbil kan vänta när man kommer fram. Det handlar snarare om rutiner och organisation än batterikapacitet.

– Bilpool och elbil är en perfekt kombination, sade Peter Öhman från Test Site Sweden.

Peter Öhman

Ändå är oron för att räckvidden inte skall räcka ett stort problem i sig för att snabbt få upp försäljningen. Det finns till och med speciell forskning för att hantera potentiella kunders oro.

Else-Marie Malmek, Safe electric and hybrid novel vehicles, redogjorde för dagens forskningsläge. Lillemor Lindberg, Innovatum Teknikpark, berättade om pågående svenska elbilsprojekt. Magnus Johansson delade med sig av erfarenheter och anekdoter från sin tillvaro som elbilsanvändare.

Einar Hareide, industridesigner, pratade om formgivningens betydelse för framgång. Einar var med och tog fram en laddstolpe åt företaget Move About som skulle etablera en bilpool baserad på den norska elbilen Think.

Einar Hareide

Teknik handlar mycket om känslor. I synnerhet bilar och mäns förhållande till sin bil. Det är en viktig förklaring till att vi ännu är fast i ett samhälle baserat på massbilism.

Lillemor Lindberg

Med en lätt dragning, för egen del, åt det nostalgiska hållet när det gäller teknik i allmänhet och bilar i synnerhet vore det underbart om någon tog fram ett ”konverteringskit” för gamla bilar. Jag har aldrig ägt en bil men jag tycker om att titta på fina gamla bilar. På många sätt är det ju resursslöseri att skrota fungerande bilar, i synnerhet snygga bilar.

Efter detta seminarium var det dags för lunch på skattebetalarnas bekostnad som redovisas här.

Läs alla mina inlägg från Energisession 2010 och från Energisessionen 2009.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Ping: GP, GP, DN, Svd,

10 kommentarer

Lägg till →

  1. Om nu elbilar är så på G, varför fattar kommunfullmäktige ett odemokratiskt beslut som innebär att SAMTLIGA bilar kommer att straffbeskattas? Det är ju ett bra sätt att döda alla incitament till att skaffa en dyr elbil!

  2. Aron Mathiasson 05 februari 2010 — 20:22

    Mythbuster :
    ”Det är mer tragiskt än så, hälften av alla bilresor är under fem kilometer, ungefär 70 procent är under en mil.”
    Källa?
    Enligt resvaneundersökningen 2006 är 46 % av alla resor >16 km och snittresan är 23 km.

    Ok lite fakta med källhänvisning.

    84% av körda kilometer körs med en eller två personer i bilen.
    Källa RES 2005-2006 Den nationella resvaneundersökningen sidan 30.

    Såhär skriver svenska regeringen i infrastrukturpropositionen 2008:

    ”I Stockholmsregionen är t.ex. den genomsnittliga cykelresan närmare nio kilometer. … I det sammanhanget kan konstateras att två tredjedelar av befolkningen har mindre än tio kilometer till sina arbetsplatser och cirka hälften mindre än fem kilometer. Samtidigt är cirka hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer.”

    Hänvisingen till 5 km kommer får vägverkets ”Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik” från år 2000. Jag kan hålla med om att den statistiken är gammal.

    Dock finns fräschare statistik från Göteborg. I Göteborgsregionen 2005 är hälften av alla resor kortare än sex km. 50 procent av bilresorna och 50 procent av kollektivresorna är kortare än 8 km. Källa: Resvanor i Göteborgsregionen 2005 PDF, sidan 10.

    00Rate This

    PDRTJS_settings_881729_comm_1802 = {
    ”id” : ”881729”,
    ”unique_id” : ”wp-comment-1802”,
    ”title” : ”%22Det+%C3%A4r+mer+tragiskt+%C3%A4n+s%C3%A5%2C+h%C3%A4lften+av+alla+bilresor+%C3%A4r+under+fem+kilometer%2C+ungef%C3%A4r+70+procent+%C3%A4r+under+en+mil.%22%0D%0A%0D%0AK%C3%A4lla%3F%0D%0AEnligt+resvaneunders%C3%B6kningen+2006+%C3%A4r+46+%25+av+alla+resor+%26gt%3B16+km+och+…”,
    ”item_id” : ”_comm_1802”,
    ”permalink” : ”http%3A%2F%2Fpamflett.wordpress.com%2F2010%2F02%2F04%2Fgoda-framtidsutsikter-for-elbilar%2F%23comment-1802”
    }

  3. Även om bilen skulle vara helt utsläppsfri, inte orsaka några olyckor eller andra skador och vara helt och fullt återvinningsbar så skulle det finnas människor som ändå skulle karaktärisera bilen i allmänhet och ”bilismen” i synnerhet såsom ”ond” ( och även kanske manligt patriarkal ) eftersom det inte förordar och uppmuntrar ett kollektivt leverne.

    Men, tänk så mycket friare människor kan leva med bil och de blir ju heller inte lika lättstyrda och ”reglerade” av makthavarna

    • Jöran Fagerlund 05 februari 2010 — 10:43

      Det har jag svårt att tro på. Om ”bilen skulle vara helt utsläppsfri, inte orsaka några olyckor eller andra skador och vara helt och fullt återvinningsbar”, som du skriver, och dessutom inte ta upp för mycket plats i stadsrummet skulle ingen ogilla den.

      Problemet är ju att bilen aldrig kan bli ”helt utsläppsfri, inte orsaka några olyckor eller andra skador och vara helt och fullt återvinningsbar”. Du kan inte bygga bilar av bambufibrer. Det är ett helt irrelevant argument.

      • Inte några som helst mänskliga artefakter är helt och fullt utsläppsfria eller utan påverkan på andra individer och miljö!

        Ditt resonemang haltar!

        • Helt riktigt!

          Ska man fokusera på vad som är bäst för naturen så är det optimala att radera ut (nästan) hela mänskligheten.

          All mänsklig aktivitet kostar energi och ökar entropin på planeten!

          Sedan kan vi förstås göra det på mycket effektivare sätt än idag. T.ex. istället för att öppna ett nytt kolkraftverk (!) varje vecka som Kina gör så kan man byta ut västvärldens bilar till elbilar! Så kan vi fria människor i väst få en lycklig fortsatt tillväxt utan att miljömupparna kan klaga..

  4. ”Det är mer tragiskt än så, hälften av alla bilresor är under fem kilometer, ungefär 70 procent är under en mil.”

    Källa?
    Enligt resvaneundersökningen 2006 är 46 % av alla resor >16 km och snittresan är 23 km.

  5. Aron Mathiasson 04 februari 2010 — 19:06

    ”De flesta resor som sker med bilar i Sverige idag är kortare än 40 km så räckvidden är inget problem.”
    Det är mer tragiskt än så, hälften av alla bilresor är under fem kilometer, ungefär 70 procent är under en mil. För de resorna behövs inte ens en elbil utan de kan lösas med cykel.

    En annan fråga också. Det var ingen som tog upp problemet med batterierna?, att de metaller som används till batterierna är en bristvara och jävligt miljöbelastande att gräva upp. I uppdrag granskning om Förbifarten osv så tog de ju upp att elbilar har stora frågetecken.

    Men du är ju med mig på det stora hela. Lösningen heter kollektivtrafik och att Köpenhamnisera.

    Ett sidospår som inte kommit upp ännu borde vara comebacken för trådbussen. Eldriven men utan batteriproblematiken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: