Återta driften av kollektivtrafiken i offentlig regi

För privata fordon är snön problemet, för kollektivtrafiken är privatiseringarna problemet.

De senaste dagarnas snöoväder har varit svårt men inte extremt. Det borde inte vara så svårt att hålla kollektivtrafiken och tågtrafiken igång. Problemet är inte snö eller kyla utan stavas privatiseringar och entreprenader. Verksamheterna har styckats upp och sålts ut. I stället för personal med snöskyfflar som gör allt för att få trafiken att rulla viftar byråkrater med kontrakt och försöker lista ut vem som är ansvarig.

Uppdelningen av SJ i banverk, persontrafik och Green Cargo med tillhörande privatisering av trafiken på vissa sträckor har lett till suboptimeringar. Varje bolag gör vad som är bäst för dem, inte vad som är bäst för trafiken. Det gör att möjligheterna att ha en vettig jourberedskap minskar. SJ kan inte använda sig av lokförare från Green Cargo eller omvänt.

Lösningen ligger i att låta SJ, SL, Västtrafik och de andra regionala bolagen för kollektivtrafik bli driftsbolag. I stället för att upphandla trafik och andra tjänster skall de anställa personal och köpa in fordon. Det blir billigare och effektivare. Då kan man få en bättre ekonomi totalt sett. Man kan även få bättre helhetslösningar vad det gäller miljölösningar. Det är oerhört komplext att upphandla trafik som körs på ett bestämt drivmedel. Om trafikbolagen själva kör kan de köpa de fordon de behöver och exempelvis handla närproducerad biogas från ett reningsverk. Vissa ägarkonstruktioner på trafikbolagen och reningsverken gör det lättare, andra svårare, men det går.

Idag pågår en diskussion om ny ägarstruktur för Västtrafik. Idag ägs Västtrafik av 49 kommuner och regionen. De förslag som diskuteras är om regionen skall bli ensam ägare och en skatteväxling skall ske (regionen höjer skatten och kommunerna sänker skatten lika mycket), regionen ensam skall äga Västtrafik och kommunerna beställer trafik eller  om det skall vara som idag.

Inget av förslagen tar med det viktigaste: att Västtrafik skall bli ett driftsbolag. Det måste bli ett stopp på upphandlingarna. Först då kan vi få en effektiv kollektivtrafik som är robust nog att stå emot några decimeter snö.

Jag konstaterade redan i januari att det är privatiseringarna och inte kylan som orsakar förseningarna.

Bloggar: Jinge. Ann-Margarete Livh om privatiseringen av sophämtningen i Stockholm. Dan Gunnemark i ETC.

Media: DN, DN, DN, DN, DN, DN, DNSvd, Svd, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, Svd, Svd, DN, Svd, Svd, Svd, DN, DN, DN, DN, DN, DN, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, AB, AB, AB, AB, AB, AB,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

12 kommentarer

Lägg till →

  1. Och mitt i allt detta sitter Åsa Torstensson och tycker att mer uppdelning och privatisering ska lösa problemet som en skänk från ovan…
    Jag jobbar själv som tågvärd, och all uppdelning gör det bara krångligare att reda ut såna här situationer. Jag märker det bara på de banor där vi har förlorat trafik till andra operatörer. Tidigare kunde man enkelt lösa fortsatta resor åt resenärerna när det blivit störningar, man skrev på biljetten vilket/vilka tåg de skulle fortsätta med och sen var det bra, de blev försenade men kom fram smidigt.
    Nu går inte det, vi kan inte skicka resenärerna till andra operatörers tåg/bussar hursomhelst, dessa måste ju få betalt för det. Så istället för att jag slår i tidtabellen och fixar fram folk så blir femtielva personer till inblandade, våran trafikledning, bokningsansvariga, andra företags trafikledningar, ekonomifolk, you name it… och var och en vill ju helst bara göra det som de själva tjänar på.
    Det finns inget som heter samordning längre, den kastades ut genom fönstret för att helga den allsmäktiga marknaden. Och vilka är det som är här och konkurrerar? Förutom Veolia och Arriva är i stort sett alla trafikbolag statligt ägda (av andra stater än vår egen) då det praktiskt taget bara är stater och jätteföretag som har de ekonomiska musklerna att bedriva kollektivtrafik och i synnerhet järnvägstrafik. Så bra då att dessa kan komma hit och tjäna pengar som de sedan kan använda till att rusta upp sin egen infrastruktur och vi skattebetalare får stå för ännu större del av kosnaderna för den svenska infrastrukturen.

  2. Vilket lyft att flytta från Stockholmsregionen till Härnösand och slippa SLs trafikterror. SL skyller på Banverket. Bullshit. Har jag med SL gjort ett köpeavtal att de ska frakta mig från A till B är det deras problem att se tiil att det uppfylls. Det finns resegaranti, men om SL sköter sitt jobb behöver den inte utnyttjas.

  3. Den som är lite äldre kan konstatera att det INTE fungerade bättre när kollektivtrafik drevs i offentlig regi. I synnerhet inte SJ och tågtrafiken.

    Men vill du tillbaka till usel service, svindyra priser, grinig personal som skiter i kunderna och tåg som går lite när dom vill oavsett väder, så kämpa på!

  4. Enligt ditt sätt att resonera så skulle ju ALLTING bli bättre om man hade allt ”samhälleligt” ägt eller förvaltat. Tåg, spårvagnar, bussar etc. Varför inte i så fall vara konsekvent och göra allt samhälleligt. Boende, produktionsresurser, distribution ..
    Ja tänk vad allt skulle vara mycket enklare och människor slapp tänka själv..
    För det finns ju alltid någon annan som tänker så mycket bättre..
    😉

    • Jöran Fagerlund 22 februari 2010 — 16:14

      Inte allt men det mesta blir bättre av att ägas gemensamt. I synnerhet infrastruktur och kommunikationer är lämpligt att äga och förvalta demokratiskt gemensamt i ställer för odemokratiskt privat.

      Jag vill inte att människor skall slippa tänka själva, jag vill att vi skall hjälpas åt och tänka tillsammans.

      • Infrastrukturen ägs ju redan gemensamt?! Banverket, luftfartsverket etc. Vad menar du? Privatiseringar av sånt här fungerar sällan bra.

        Jag lovar att det fungerar bättre när privata intressenter agerar efter hur resenärerna köper resor än om några enfaldiga politiskt tillsatta tjänstemän ska sitta och gissa hur resenärerna vill åka.

        Det har funkat som du vill ha det förut. Vad var det som var bättre då? Absolut ingenting.

  5. Inte för att jag tycker att saker funkar bra men: ”De senaste dagarnas snöoväder har varit svårt men inte extremt” -> http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.317822-snodjupet-ar-rekordstort snörekord tycker jag är ganska extremt

    • Jöran Fagerlund 22 februari 2010 — 16:12

      Snörekord förvisso men inte så extremt att det inte borde gå att hantera. De där extra centimetrarna borde inte göra varken till eller från. Stan borde ha kapacitet att få bort en halveter snö.

  6. Är du dum eller? SJ är ett statligt ägt bolag, Banverket ett statligt verk! Det är de som är de två största bovarna i den fars vi nu upplever. De är usla eftersom de sitter och kan misskötta sig hur mycket som helst utan att det får några konsekvenser…

    • Jöran Fagerlund 22 februari 2010 — 10:43

      Läs mitt inlägg en gång till. Jag skriver att uppdelningen och privatiseringarna är problemet. Banverket gör de investeringar och det underhåll de finner bäst för dem, inte för trafiken som helhet. Om det vore SJ som skötte banorna och alla tåg skulle de kunna lägga resurserna där de behövs bäst.

      • Självklart är det Banverket som på Statens uppdrag gör investeringar och sköter underhållet av järnvägen, inte SJ. På samma sätt som Sjöfartsverket sköter farleder och inte alla de olika rederierna som trafikerar våra svenska hamnar. På samma sätt som Luftfartsverket sköter sina flygplatser och inte SAS, Lufthansa el Ryan Air, dvs de flygbolag som använder infran. SJ AB kör persontåg och de bolag som kör godståg skulle nog inte uppskatta om enbart SJ fick bestämma vad som ska göras med järnvägens infra. Någon annan ordning är inte tänkbar! Möjligen i Nordkorea.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: