Fånerier om varumärket ”Alliansen” av SSU och Centerpartiet

A Non Smoking Generation kan inte göra varumärkesintrång eftersom de inte sysslar med näringsverksamhet.

SSU försökte sig på en ”kupp” och varumärkesregistrerade ”Alliansen” för att sedan sälja det på Tradera. Fånerier som inte har något stöd i lagstiftningen. Mest förvånande är att juridiska experter inte vet att Varumärkesskyddet bara gäller näringsverksamhet och inte ideella föreningar.

Kristina Fredlund, jurist på varumärkesrätt på Awapatent, anser att de politiska partierna måste bli bättre på att skydda sina varumärken och säger i Resumé:

– Under ett valår skulle det innebära en katastrof för ett parti att bli av med sina varumärken och behöva byta profil. Partierna måste börja skydda sina varumärken.

Nonsens. Varumärken handlar om näringsverksamhet. Detta slås klart och tydligt fast i första paragrafen i varumärkeslagen:

1 § Genom registrering enligt denna lag förvärvas ensamrätt till ett varumärke såsom särskilt kännetecken för varor som tillhandahålls i en näringsverksamhet.

Även om mången politiker har skott sig väl på sina uppdrag är ändå partier ideella föreningar. Om jag och några vänner startar en förening som vi kallar Moderata Ungdomsförbundet kan inte MUF använda varumärkeslagen för att hindra oss eftersom vi inte bedriver näringsverksamhet. Det är därför t.ex. A Non Smoking Generation kan använda sig av Marlboros varumärken utan att bli stämda. T.ex. här och här.

Ingen kan med varumärkeslagen hindra Alliansen från att använda vare sig namnet eller logotypen.

Att några tidningar valt att skriva att SSU har ansökt om patent på namnet Alliansen gör det hela än mer förvirrat. Patent söker man på tekniska konstruktioner och har en helt annan lagstiftning än varumärken och upphovsrätt.

Det politiska problemet med SSU:s media-kupp är att man spär på synen att politiska partier är varumärken som desperat söker mediautrymme snarare än folkrörelser som försöker förändra världen. Jag har föreslagit många galna saker för att få mediautrymme. Att pinga sin blogg handlar om att få mediautrymme men det får aldrig bli ett självändamål. När SSU tar steget fullt ut att kategorisera politiska partier, om än politiska motståndare, som varumärken som bedriver näringsverksamhet är de farligt ute. För mig är den motsatta positionen den självklara: partier är inte varumärken och näringsverksamhet. Vänsterpartiet är ett verktyg som medlemmarna använder för att förändra verkligheten med.

Vi börjar bli vana att se opinionsmätningar som ger de rödgröna seger. Så också idag. Härligt. Vi får dock inte ta ut något i förskott men det är roligare i medvind än i motvind. I september säger vi Byt regering – Byt politik!

Avslutningsvis verkar det finnas ett behov av att skärpa reglerna kring riksdagsledamöternas studieresor. Om man kan åka till Disneyland för att studera turism kan man väl välja vilken semesterort man vill och låta riksdagen betala? Alla orter i Sverige vill väl satsa på turism.

Media: GP, GP, GP, GP, GP, DN, DN, DN, DN, DN, AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, EX, EX, EX, R, R, R, R,

Bloggar: Juridikbloggen, Jonas Lundgren,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

12 Comments

Lägg till →

  1. Kristina Fredlund 22 mars 2010 — 11:45

    Hej igen, Jörgen.

    Jag tror att du har fått gammal information på din kurs, eller så gick du den före 1996. På den tiden fanns ett s.k. näringsidkarerekvisit i varumärkeslagen. Det är numera i princip borttaget. All varumärkesanvändning kan vara varumärkesintrång. Varumärkesanvändning är inte bara försäljning i vinstsyfte utan även t.ex. politisk och ideell verksamhet. Därför måste även politiska partier lyda varumärkeslagen.

    Med vänlig hälsning

    Kristina Fredlund

    • Jöran Fagerlund 22 mars 2010 — 14:45

      Det var värst. Jag gick på Grafiska institutet 2000-2002. Då borde informationen ha varit uppdaterad. Finns det rättsfall där föreningar har använt Varumärkeslagen för att hindra andra föreningar att använda namn eller varumärken? Kan Falu BS registrera namnet ”Bolltrixarnas knattecup” och hindra Korsnäs IF att använda det namnet?

      Tack för informationen. Även om sakernas tillstånd är absurda och omskakande. Så illa trodde jag faktiskt inte att det var i Sverige.

    • Paul Eskilsson 22 mars 2010 — 22:41

      Tja, om Jöran har fått gammal information på sin kurs så får en stor del av sveriges blivande jurister det fortfarande.

      Jag läste immaterialrätt inom juristprogrammet vid Uppsala universitet så sent som i höstas och kan verifiera det Jöran säger. Det intressanta är att jag kan verifiera det du säger också. Ni har nämligen båda rätt – ni pratar förbi varandra bara.

      Om jag trycker upp T-shirts med ”Moderaterna” på och säljer på torget så är det ett varumärkesintrång.

      Om jag börjar samla in pengar under namnet ”Cancerfonden” är det också ett varumärkesintrång – då det borde vara att betrakta som näringsverksamhet i bred bemärkelse enligt VML.

      Om jag däremot låter publicera en helsidesannons i sveriges alla dagstidningar med texten ”Moderaterna är dumma och Cancerfonden luras” så har ingen av dem ens en pälsmössa till chans att få mig fälld för varumärkesintrång. Helt enkelt för att mitt syfte med annonsen är helt ideellt.

      Det är dessutom tveksamt om varumärkeslagen skulle kunna skydda Moderaterna från att jag startar ett parti som använder namnet ”Moderaterna”. En sådan åtgärd skulle nog inte heller kunna klassas som näringsverksamhet – till skillnad från insamlingsverksamhet alá Cancerfonden, då. Däremot finns det ju andra sätt att skydda sin partibeteckning, exempelvis genom att registrera den hos valmyndigheten. Men varumärkesskyddet är inte sådär jättemycket värt för en organisation som inte ens avlägset kan sägas syssla med näringsverksamhet.

      • Jöran Fagerlund 22 mars 2010 — 22:56

        Tack. Det var skönt att höra att jag inte har blivit helt tokig i alla fall.🙂
        Det bär mig verkligen emot att betrakta partier som varumärken. Nå ja du och jag kanske kan knåpa ihop en gemensam skrivelse till våra respektive partier Paul att styra upp varumärkeslagen. Om ett halvår sitter vi ju i regeringsställning.🙂

  2. Kristina Fredlund 19 mars 2010 — 12:49

    Hej Jöran,

    Jag tycker först att det är roligt med en politiker/bloggare som är intresserad av immaterialrätt.!Tyvärr verkar du dock ha missförstått hur varumärkeslagen fungerar på ett par centrala punkter:
    – Även om du har rätt i hur första paragrafen av varumärkeslagen är formulerad så är kravet på näringsverksamhet i verkligheten extremt liberalt tolkat, och t.ex. så är både Röda Korset, Svenska Kyrkan och Greenpeace varumärkesinnehavare. Ideella föreningar kan registrera varumärken precis lika väl som näringsidkare.
    – Dessutom kan man med hjälp av varumärkeslagen hindra vilken organisation som helst – och även privatpersoner – från att göra varumärkesintrång. Ett jättevanligt exempel är alla privatpersoner som importerar piratkopierade produkter för att sälja i Sverige – det är med hjälp av varumärkeslagen som man kan stoppa dem.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Fredlund
    Europeiskt varumärkesombud, Awapatent

    • Jöran Fagerlund 19 mars 2010 — 14:36

      Hej

      Om någon säljer importerade produkter är det näringsverksamhet. Då är det kanske inte bara ett varumärkesintrång utan troligtvis även ett skattebrott.

      Du bekräftar bara min poäng. Att ideella föreningar registrerar sina varumärken gör att de kan hindra andra att använda dem kommersiellt. I näringsverksamhet. De kan dock inte med hjälp av varumärkeslagen hindra andra ideella föreningar att använda dem? Eller tänker jag fel?

      Min poäng är inte vem som kan registrera utan mot vilka en registrering skyddar.

      Om du och jag bildar en förening och registrerar varumärket Fredfag kan vi hindra ICA att använda namnet på sina produkter med hjälp av varumärkeslagen men inte kan vi väl hindra SSU med den lagen?

      Det var i alla fall vad jag fick lära mig på Grafiska institutet. (Jag kanske skall gardera mig och säga att det var det jag lärde mig på GI. Dvs. det var det jag tog med mig från juridikföreläsningarna, om det var det juridikföreläsaren verkligen sade kan ju ha varit något annat. Rätta mig gärna om jag har fel.

  3. När vanliga företag gör studieresor så är reglerna tydliga och kontrollen görs.

    Uppfylls regler, om inte är det en förmån och ska beskattas därefter.

    Denna möjlighet att få inspiration kan vara bra MEN systemet är så naivt (?) konstruerat att det kommer att missbrukas.

    Varför ingen detaljerad redovisning av syftet samt resultat/utfall pga resan?

    Skärpning,
    börjar snart kalla det för riskdagen m h t dylika förtroenderubbande system.

  4. Jöran Fagerlund 18 mars 2010 — 11:25

    Lite av texten försvann när jag sparade den. Nu är den uppdaterad.

  5. Ja, men vad förstår de beskäftiga och så ”oerhört duktiga” gapigt förmenta små broilerna i SSU om varumärkesskydd?

  6. Paul Eskilsson 18 mars 2010 — 10:46

    Nja…
    De lärde tvista huruvida SSU:s ansökan avslås redan på rekvisitet ”näringsverksamhet”. Se kommentarerna under detta blogginlägg, t ex: http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/03/17/stor-forvirring-pa-alla-fronter/

    Sen är det självklart att ansökan kommer att avvisas, om inte annat än på rekvisiten om inarbetning. Men som PR-kupp är den genial – det som förvånar är inte att SSU inte har juridisk koll – utan att ”gammelmedia” inte har det och låter SSU få full medial utdelning.

    • Jöran Fagerlund 18 mars 2010 — 11:34

      Nja, jag vet inte om det är så genialt av SSU. Vill de verkligen säga det de säger: att politiska partier är varumärken som bedriver näringsverksamhet?

      Jag kan dock hålla med om att det är genialt för att få uppmärksamhet men det påminner mest om alla de idiotgrejer högstadiekillar har gjort för att få uppmärksamhet: hoppa från tak och bryta benet, elda med tändare på jeansen så att det går hål eller smeta tigerbalsam på ollonet.Folk ser en dem men de framstår inte som så smarta.

      • Paul Eskilsson 18 mars 2010 — 12:53

        🙂
        Jo, ja, visst… Alltså: Ansökan är ju helt galen, SSU visar att de har noll koll och så. Men, det visste vi väl redan från början? Jag tror de flesta inte har högre krav på ungdomsförbunden än såhär. – De gör ett politiskt statement på en visserligen galen juridisk grund, MEN den funkar!

        – Att TT och alla andra smälter den med hull & hår och dessutom själva virrar ihop varumärkesskydd & patent – DÄR har du den verkliga nyheten!

Kommentera

