Vegetarisk mat på vänsterpartiets arrangemang framöver

Kongressen beslutade idag att vegetarisk mat skall vara det normala vid Vänsterpartiets aktiviteter. Vi biföll Ida Legnemarks reservation angående motion C20.  Vill man ha kött får man  beställa det som specialkost. Prima. Jag yrkade bifall till motionen som innebar att all mat skulle vara vegetarisk. Nu kör vi veggomat och sedan köper vi in lite frysta köttbullat och ställer i en skål bredvid som köttätarna kan ta av.

Vi har också beslutat att kräva 90 procent i A-kassa utan karensdagar. Ett kokt, välavvägt och realistiskt krav. Bra att driva i regeringsställning.

En omröstning blev väldigt jämn. Ett förslag att bättre redovisa kongressbeslut och protokoll på partiets hemsida bifölls med röstsifforna 105 – 104.

Mona, Maria och Peter på besök

På söndagen kom Mona Sahlin, Maria Wetterstrand och Peter Eriksson på besök. Det var kul att höra att även Mona Sahlin använde sig av retoriken byt regering – byt politik som vi också beslutade att skriva in i valplattformen i fredags.

De möttes av stående ovationer och jag tror att Peter Eriksson denna gång drog ner flest skratt från läktaren. Historiskt att de var på plats. Vi får hoppas att det går vägen i valet.

Det blev fyra inlägg för mig under kongressen. Ett om byt regering – byt politik och ett om klimatet i fredags. Jag var uppsatt på talarlistan för att prata för sex timmars arbetsdag men strök mig eftersom andra hade sagt det jag tänkte säga. På lördagen var jag uppe för att få in en skrivning om djurombudsman i valplattformen. Den omröstningen förlorade vi tyvärr. Idag var jag uppe i debatten om vegetarisk mat vid Vänsterpartiets arrangemang.

Kongressen avslutades med teater, fin musik, en rolig gycklare och sist men inte minst allsång av internationalen. Tack för en bra kongress kamrater. Vi har ett val att vinna och sedan en värld att förändra.

Partikamrater som har bloggat: Anna Hövenmark, Jonas Sjöstedt, Jens Holm, Emil Broberg, Jerker Nilsson, Helena Duroj.

Besök kongresshemsidan. Läs alla mina inlägg från kongressen. Fler bilder:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 Comments

Lägg till →

  1. Erich von Stroheim 10 maj 2010 — 08:14

    Trodde i min enfald att det var en privatsak vad man föredrar för mat. I min värld är det så. Rent oförskämt att lägga sig i vad andra äter. Vad är det för vits med veggomat utom för att tillfredsställa ett antal fantaster. Typiska översittarfasoner, tycker jag.

    • Jöran Fagerlund 10 maj 2010 — 09:02

      Det handlar inte om vad våra partimedlemmar äter i allmänhet utan vad vi skall servera vid våra egna tillställningar dvs. vad Vänsterpartiets medlemmar skall betala för. Det är väl inte mer oförskämt än som det är nu på konferenser där alla serveras samma mat. Att alla får en vegetarisk rätt är väl inte mer oförskämt än att alla får lax eller kyckling?

  2. gillar din blogg och äter gärna kalla köttbullar till vickning. på kongressluncher förväntar jag mig trådig kyckling!

  3. Vore det inte mer passande med en blodig RÖD biff istället. Så att vi stackars köttätare slipper gå hungriga.;)

    Skämt åsido så vad jag menar med detta är att Vänsterpartiet borde söka sig tillbaka till sina ideologiska rötter. Har följt kongressen och får en obehaglig känsla att politiken inom vänsterpartiet drar mer åt mitten. Säljer man inte ut lite av sin själ till djävulen när man måste kohandla med Socialdemokraterna och Miljöpartiet för att få vara med vid ett eventuellt regeringsbyte?

Kommentera

