Bilindustrin kommer inte att klara klimatmålen enligt bedömare

Boys, boys, boys... Är det ett seminarium om bilindustrin då är det på riktigt och då bjuder man in riktiga karlar att prata.

I går bjöd Automotive Sweden på lunchmacka och ett seminarium om bilindustrins framtid.Det var trångt när så många kostymklädda herrar skulle samlas i SEB:s flotta lokaler på Östra Hamngatan.

Frågan för dagen var ”Klarar Sverige att behålla en framgångsrik fordonsindustri?”. I ärlighetens namn stod det klart ganska tidigt i seminariet att det kommer vi inte att ha eftersom bilindustrin inte har förstått det framtida ramverk inom de kommer att verka: färre bilar kommmer att behövas, de bilar som behövs skall vara fossilfria och hålla längre än dagens.

Mot slutet fick de dock frågan från publiken om de tror att den svenska bilindustrin är fossilfri 2030. Ingen i panelen svarade ja på den frågan. Några letade snarast efter undantag och såg det som hoppfullt att klimatmålen var löst formulerade.

Hela seminariet kretsade kring problem att återvända till hur det en gång var. Förutom klimatet diskuterades som vanligt konkurrensen från Kina och Indien. Min reaktion var sök er framåt i stället för bakåt.

Hållbara transporter är en jättemöjlighet för svensk industri. Då måste fokus ligga på gemensamma lösningar som kollektivtrafik, taxi och bilpooler. Panelen trodde också att bilägandet ser annorlunda ut om 10 år. Då är det inte självklart att de flesta bilar som säljs ägs privat.

Samtidigt som panelen inte trodde att klimatmålen skulle nås efterfrågade de likvärdiga och långsiktiga konkurrensvillkor. De menade att Tyskland, Frankrike och Italien stöttade sin industri bättre. Samtidigt har ju bilindustrin klara mål och spelregler. Sverige har sina klimatmål. Det är bara att ställa om. Börja med klara besked Volvo och Saab. Vilket år slutar ni tillverka fossilbilar? Svårare än så är det inte.

Nu var inte Volvo, Saab eller någon tillverkare på plats. Panelen bestod av olika bedömare, experter och branschföreträdare. De är ändå symptomatiskt att industrin kräver lika regler och konkurrensneutralitet men när de får dessa regler och inte gillar dem struntar de i dem eller upprepar kravet på långsiktiga och tydliga regler. Som om inte fossilfri bilpar är tydligt och långsiktigt nog.

Nedslående besked på ett sätt. Positivt på ett annat. Inte ens bilentusiasterna tror på pratet att Förbifart Stockholm och Marieholmstunneln kommer att trafikeras av ”framtidens elbilar”. Vänsterpartiets klimatpolitik står sig därför bra. Minska bilismen och bygg ut kollektivtrafiken. Eller kort sagt: en röd politik för en grön miljö.

I panelen deltog:
–  Svenåke Berglie, FKG
–  Matts Carlsson, Göteborgs Management Institute
–  Anna Dubois, Chalmers Tekniska Högskola
–  Walter Fortgens,  Pininfarina, Sweden
–  Stefan Ohlsson, Semcon
–  Didier Schreiber, Fouriertransform
–  Stephen Wallman, BIL Sweden

I dessa mutmisstankestider känns det bra att jag sedan en tid öppet redovisar alla gratis kalorier och andra förmåner jag får. Så även gårdagens lunchmacka från bilindustrin.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Media: GP, GP, DN, DN, DN, Svd, Svd, Svd,

3 kommentarer

Lägg till din →

  1. Finns det några bevis för farhågorna ? Jag har då inte märkt ett enda dugg. Ingen som helst uppvärmning av jorden. Åtminstone inte i Sverige. Finns det någon seriös forskare som stöttar dessa domedagstankar eller är det någon som sitter och tjänar på att skrämma upp folk ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: