Regnbågspromenaden fyllde Avenyn

HBT-festivalen i Göteborg avslutades med en regnbågspromenad från Operan till Götaplatsen. Jag har ännu inte hört någon siffra på hur många vi var mendet kändes som ett ordinärt förstamajtåg så jag skulle gissa på 3000 men jag återkommer så fort jag hör något.

Längs vägen stod bland andra Livets Ord och önskade att gud skulle omvända syndarna. Predikanten gav en fantastisk knorr till diskussionen om integritet på nätet. Sekten har skapat en hemsida där man kan ställa sina frågor om gud och det går att vara anonym. Predikanten sade: ”du kan skriva Kalle Anka om du vill men gud vet  ändå vem som sitter bakom tangentbordet.”

Talare var Hans Linde (V), Glen Hysén och EU-minister Birgitta Ohlsson. Även om jag är partisk tyckte jag att Hans Linde höll det bästa talet. Inte så konstigt. Det var ju hemmaplan både geografiskt och innehållsmässigt. Precis lagom mix av politiskt allvar och glädje.

Kul att se Göteborgs stadsdirektör Åke Jacobsson med stadens banderoll i tåget. Göteborgs Stad har varit aktiv i festivalen och i den egna verksamheten. 200 chefer har fått HBT-utbildning. Företrädare från alla partier i kommunstyrelsen har även träffat representanter från Manchester som har jobbat aktivt med HBT-personers rättigheter.

Hans Lindes tal hittar du här.

Bilder från idag:

Media: GP, GT,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 Comments

Lägg till →

  1. Va? Har det varit ”bögparad” på sta’n..
    Det har jag HELT missat!
    Fast jag tror ju förstås inte att jag ”missade” så mycket…
    :-O

  2. Vad är du för en jävla idiot, Karl-Otto?

    • Jöran Fagerlund 19 maj 2010 — 07:30

      Han är en moderat kommunpolitiker från Botkyrka.

      • Va, skriver verkligen en moderat kommunpolitiker från Botkyrka följande?

        ”Alltså, nån måtta får det väl vara för krypandet för bögarna. Tack och lov är vi straighta fortfarande i majoritet. Men ska bögarna ta över landet, får vi väl imporera ännu fler från, ja du vet.”

        Det är ju något för nyhetsmedierna.

  3. Varför publicerar du de här bilderna ? Du är ju kommunalpolitiker. Som privatperson får du ju beundra vilka du vill, men jag trodde att din spalt skulle ägna sig åt politik. Att landets EU minister var med kan jag bara se som ett röstfiske. 200 chefer har fått HBT utbildning, skriver du. Alltså, nån måtta får det väl vara för krypandet för bögarna. Tack och lov är vi straighta fortfarande i majoritet. Men ska bögarna ta över landet, får vi väl imporera ännu fler från, ja du vet. Undrar vad John Wayne hade tyckt om er parad ?

    • Jöran Fagerlund 17 maj 2010 — 09:27

      Varför kommenterar du dessa bilder, du är ju kommunpolitiker i Botkyrka?

      Detta är kommunpolitik Karl-Otto. Göteborgs Stad är en av arrangörerna. Vår stadsdirektör gick i tåget. Vänsterpartiet var med i tåget och hade tält på Götaplatsen.

      Dessutom skriver jag vad jag vill på min blogg. Skaffa en egen om du vill ha det på något annat sätt.

Kommentera

