Miljöbilar visades på torget

Det var länge sedan parkeringen på Gustaf Adolfs Torg togs bort men när jag kom till stadshuset i morse var torget fullt av bilar. Det var dock helt i sin ordning. Staden visade upp sitt arbete med att introducera miljöbilar.

Sammanfattningsvis går det bra att få miljöbilar i den kommunala fordonsparken. Idag har vi 90 procent miljöbilar i fordonsflottan. Det går trögare för de privata. En förklaring som ges är att det är svårt att räkna hem investeringen. Frågan är varför man ens börjar räkna. Är det inte bara att bestämma sig i företaget? ”OK, vi skall tjäna så mycket pengar det bara går men vi gör det inte till vilket pris som helst. Här kör vi reko och eko.”

När det öppnas motorhuvar lockas fler män än kvinnor. Dagens aktivitet var inget undantag. Det är uppenbart att kommunen har en hel del kvar att göra innan vi kan säga att Göteborgs Stad är en jämställd arbetsgivare.

Det bjöds förutom tal och skådebröd i form av mängder av fordon på Pommac, ekologisk frukt och rättvisemärkt choklad. Naturligtvis har jag redovisat detta på min sida för gratis kalorier och andra förmåner.

Fler bilder:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

19 kommentarer

Lägg till →

  1. Du bemöter i stort sett inget jag skriver, antar att du inte har så mycket att säga egentligen. Du som annars kämpar mot orättvisor har ingenting att komma med till de människor som genom ren otur drabbas för att de bor & arbetar på fel sidor om tullmurarna. Du har ingenting att komma med till de barnfamiljer som tvingas betala maxtaxan 60:- om dagen för att dagiset ligger på fel sidan om tullen och arbetet på den andra sidan. Du har ingenting att komma med till de barnfamiljer som 2013 tvingas stanna borta från hemmet två extra timmar varje dag och som måste ha barnen längre på dagis. Du och dina 79 kompisar i fullmäktige har verkligen missupfattat ert uppdrag. Folket är tydligen till för er skull, istället för tvärtom.

    Det finns inga undangömda pengar att satsa på kollektivtrafiken, du försöker bara slå blå dunster i folk. Ledande politiker i regionen har redan flaggat för att det behövs en skattehöjning för att klara detta när trängselskatten tvingar folk att trängas på bussar, spåvagnar & tåg istället. Någon motsvarande sänkning av kommunalskatten nämndes inte och låter helt orimlig. Om det behövs mer kollektivtrafik måste rimligtvis skatteuttaget totalt öka, eftersom resenärerna som åker kollektiv bara betalar 60% av biljettpriset.

    • Skamligt att Göteborgs kommun ens överväger att införa vägtullar innan de tvättat sin egen byk. Våra allmänna medel svindlas bort av vår egen kommun i korruptionshärvor och politikerna har mage att fortsätta som inget hänt. Det är inte vi som ska betala kommunen några pengar, det är kommunen som ska betala tillbaka det som de svindlat av oss! Jag är djupt besviken att det är vänstern som är mest skyldiga. Hela vänsterns värdegrund i Göteborg är rent hyckleri.

    • Jöran Fagerlund 03 juni 2010 — 13:12

      Jag bemöter det mesta du skriver men du argumenterar på som om jag inte har gjort det.

      Låt mig då fråga dig hur du vill att vi skall göra för att få världen och Göteborg oberoende av fossil energi till 2050?
      Vad anser du att staden skall göra för att miljökvalitetsnormen för luft skall klaras?

      • Resonemanget är ju detsamma som för utsläppsrätter. Betala och du kan fortsätta släppa ut hur mycket du vill. Med den mentaliteten kommer vi aldrig göra oss fria från fossila bränslen, i synnerhet inte som den amerikanska kapitalismen ständigt trollar fram nya pengar ur tomma intet.

      • Men du ger ju faktiskt nästan inga svar alls! Varför påstår du något annat? Kan du inte läsa innantill?

        Du har inte svarat på var barnfamiljerna skall hitta två timmar extra varje dag ELLER 1200:-/månaden.

        Du har inte svarat på i vilken jämförelse vi har problem med luften i Gbg? London med 10-15 miljoner invånare? Jo, jag vet att du tydligen hävdade att vi bryter mot lagen, men biltrafiken är ju nere på 1970 års nivå (enligt goteborg.se!) och dessutom är bilparken idag avsevärt renare än 1970, så det måste i så fall bero på något annat.

        Du har inte bemött att miljöbilar kommer att bli av med ”parkeringsstimulanserna” och tvingas betala trängselskatt (i Sthlm blir det så också).

        Du har inte bemött faktumet att även de med låga inkomster kör bil.

        Du har inte bemött den självklara slutsatsen att mer kollektivtrafik kommer att kosta mer pengar och att dessa pengar måste rimligtvis tas ut i höjd skatt/höjda biljettpriser.

        Du har inte förklarat hur mycket bilisterna bör betala i trängselskatt och andra skatter innan de (enligt dig) betalar tillräckligt för att uppnå dina miljö- och klimatpåverkan.

        Du har inte förklarat varför en elbil ska betala trängsleskatt (eftersom du hävdar att trängselskatten finns till för miljöns skull).

        Du har inte bemött trängselskattens höga omkostnader. I Sthlm överstiger kostnaderna fortfarande efter fem år intäkterna! Hur kan en enda politiker försvara en sådan skatt? Det MÅSTE helt enkelt finnas bättre sätt att uppnå det du vill uppnå än att kopiera denna Ebberöds bank till Gbg! Helt obegripligt!

        ”Låt mig då fråga dig hur du vill att vi skall göra för att få världen och Göteborg oberoende av fossil energi till 2050?
        Vad anser du att staden skall göra för att miljökvalitetsnormen för luft skall klaras?”
        Premiera miljövänliga alternativ, bidrag till folk som går före och köper elbilar, lägre skatter och ingen trängselskatt för elbilar. Bygg kommunala tankstationer för elbilar (de privata kommer efter när marknaden finns). Sluta straffa folk för att de bara ska ta sig till sitt arbete.

  2. Jaha, nu vill du till och med ”lära mig/”tvinga mig att tänka på ett visst sätt/ditt sätt. Vad blir det härnäst? Hjärntvätt?

    Du vill att cykel och kollektivtrafik för det mesta ska vara ett förstahandsval, säger du. Men i själva verket handlar det om att du vill TVINGA folk att välja dessa transportsätt, genom att de inte längre (genom politiska beslut) har råd att åka bil. Att då prata om ”val” är förstås bara ett sätt att försöka skyla över vad beslutet får för konsekvenser för folk.

    ”Vi har ett problem med trängsel och luftkvalité”, jämfört med London? San Fransisco? Rom? Eller du kanske menade Flen? Och återigen, så är trängseln obefintlig på de allra flesta gator inom betalzonen på de allra flesta tidpunkterna som trängselskatten skall tas ut. Det vet du förstås lika väl som jag.

    ”Stimulansåtgärder som billig parkering i stan”, va? Vilken stad menar du nu? Pratade vi inte om Göteborg? Jag betalar för närvarande 700 kronor i månaden och blir dessutom förmånsbeskattat för ynnesten att få stå på en halvfull parkeringsplats på jobbet. Var menar du att den ”stimulansen” finns? Till detta vill du att jag dessutom betala 1200:- kronor i trängselskatt! Varför stanna där, ta hela min lön direkt vet ja! Det känns snarare som jag genom att ha en parkerad bil i Göteborg finansierar något annat som kommunen behöver pengar till. Jag vet: Varför bygger ni inte en JÄRNVÄGSTUNNEL, jag betalar hela klabbet!

    Vi verkar åtminstone överens om att man bör ha stimulansåtgärder för inköp av el/miljöbilar och skrotningspremier till ”fossilbilar”. Självklart skulle en övergång till elbilar exempelvis förbättra luftkvalitén i Gbg. Om däremot det blir för dyrt att köpa och BRUKA (=trängselskatt) en elbil kommer istället bilisterna fortsätta köra sin ”fossilbil” längre. Man kanske har råd att betala trängselskatten om man samtidigt har kvar sin 15 år gamla bil, men ska man köpa en ny miljövänlig bil kommer man inte ha råd att köra den! Då tvingas man istället behålla sin gamla bil och fortsätter spy ut avgaser! Miljövänlig politik? Knappast.

    • Jöran Fagerlund 01 juni 2010 — 15:06

      Vi överskrider miljökvalitetsnormen för luft. Dvs. svensk lag.
      Parkering används som stimulans för miljöbilar i Göteborg och i Stockholm
      Befrielse från trängselskatt använses i Stockholm.
      Vi tvingar ingen. Du får åka bil hur mycket du vill även med trängselskatt men du får betala lite för de problem du orsakar. Du kan väl inte säga att BMW eller Statoil tvingar dig till något bara för att de tar betalt?
      Det blir lika dyrt, eller dyrare p.g.a. högre bränsleförbrukning, att bruka sin fossilbil som en miljöbil så stimulansen finns där även med trängselskatt.

      • ”Du får åka bil hur mycket du vill även med trängselskatt men du får betala lite för de problem du orsakar.”

        Du är helt otrolig! Och om jag INTE HAR RÅD DÅ? Trodde i min enfald att (V) stod på de mindre bemedlades sida (och jo, det finns faktiskt sådana som kör bil också!). Din definition på vad ”lite” är stämmer helt uppenbarligen inte med de flestas. Tror du verkligen de flesta har 10-13.000:- över som de bara kan ta fram ur byrålådan VARJE ÅR? Vad lever ni politiker i för värld? Tydligen inte samma som vi andra dödliga!

        ”Befrielse från trängselskatt använses i Stockholm.” Den skall ju tas bort! Och dessutom kommer den aldrig att införas i Gbg! Miljöbilar skall betala lika mycket i trängselskatt i Gbg som dina kära värsta ”fossilbilar”.

        ”Vi tvingar ingen.”
        Jo, det gör ni! Att du låtsas som något anat är så grovt vilseledande så jag häpnar. Den som INTE HAR RÅD TVINGAS välja något annat. Eller TVINGAS man VÄLJA BORT NÅGOT ANNAN för att ha råd att betala trängselskatten. Man kanske helt enkelt får sluta med sin hobby eller friluftsaktivitet.

        ”Du kan väl inte säga att BMW eller Statoil tvingar dig till något bara för att de tar betalt?”
        Vilken otroligt korkad jämförelse! Du jämför på fullt allvar inköpspriset på en vara med en pådyvlad skatt som beslutshavarna bara fått för sig skall betalas och som man inte kommer undan om man kör bil har oturen att bo ett visst ställe och jobba på ett annat?
        Om jag VÄLJER att köpa en bil, har jag massor av modeller och märken att välja på. Det är mitt fria val att köpa en bil. Och även om jag köper en bil betalar jag fortfarande till kollektivtrafiken via skatten. Jag betalar moms på bensinen, trafikskatt m.m. m.m. Men det räkcer förstås inte, mycket vill ha mer. Trängselskatten kan jag inte (om jag vill/måste) köra bil komma undan (om jag inte har sådan tur att jag bor och arbetar på samma sida tullgränsen. Är det meningen att skattelagstiftningen numera skall vara ett lotteri? Bilkodslotteriet kanske vore något för TV4)

        Du pratar också om att ”stimulansen finns där” eftersom en bil med högre bränsleförbrukning är dyrare att köra än en med låg! Jag baxnar! Var får du lära dig sådana irrläror? För det första är en ”stimulans” något som upplevs som positivt. För det andra är faktiskt trängselskatten helt kostnadsneutral om man jämför en liten med en stor bil. Den ”stimulans” du pratar om existerar alltså redan UTAN trängselskatt. Trängselskatten gör alltså varken till eller från.

        I övrigt ber jag dig läsa en ny artikel i Computer Sweden där det bekräftas att kostnaderna FORTFARANDE efter fem år överstiger intäkterna för trängselskatten i Stockholm. Vilket oerhört slöseri med skattepengar!

  3. Öhhh, men Peter. Prova kollektivtrafiken! Då kommer du undan 300 000 billigare. Månadskort 12 månader i 25 år à 400 kr=24 000. 😉

    • Men Lasse, du har ingen som helst aning om mitt transportbehov, restider, reseavstånd, familjeförhållanden, ingenting. Ändå är DU väldig snabb att påpeka hur JAG ska göra för att lösa en situation som göteborgs politiker har skapat: En extra beskattning av mig som kostar mig 13.000:- om året! Jag kan inte låta bli att tycka att DU gör det väldigt ENKELT för dig.

      Och om alla gör som du föreslår, vem ska då:
      1. Betala Västlänken? Då saknas helt plötsligt VÄLDIGT många miljarder
      2. Betala utbyggnaden av kollektivtrafiken? Den lär behövas cirka 3-4 gånger så många bussar, spårvagnar. tåg och personal. Är du beredd att betala en höjd kommunalskatt med 5 kronor? (För det är faktiskt så mycket JAG (och många många fler medborgare) får i höjd skatt på grund av trängselskatten.

      Noterar också att blogginnehavren inte hade något svar på min ursprungliga fråga. Som den KOMMUNALPOLITIKER han är, hade han väl för mycket att göra igår med vad som hände i Mellanöstern…

  4. Först är det en massa skatt på bilen själv, när jag köper en. Så bensinskatten som jag tror just V vill höja med 0,49/l, trängselskatt, skatt, skatt, skatt..
    Blir aldrig staten mätt ? Som nån slags ironi finns det inget att välja på heller, då kollektivtrafiken intge byggs ut.

  5. Varför ska jag köpa en miljöbil eller en elbil när jag ändå tvingas betala trängselskatt, 13000:- om året x 25 år=325.000:-? Snacka om att bromsa utvecklingen mot miljövänligare transporter i framtiden…

    • Jöran Fagerlund 01 juni 2010 — 10:58

      Stimulansåtgärder för miljöbilar skall främst riktas för att stimulera inköp av miljöbilar. En miljöbil tar lika mycket plats i centrala Göteborg som en fossilbil. Därför är skattebefrielse och förmånlig parkering trubbiga instrument eftersom de inte bara bidrar till att miljöbilar tränger undan fossilbilar på marknaden utan även att miljöbilar konkurrerar med kollektivtrafik och cykel.

      Förstahandsvalet skall alltid vara cykel eller kollektivtrafik. Därefter skall miljöbil stimuleras till de resor som inte kan göras med cykel eller kollektivtrafik.

      • Det är så urbota naivt att tro att alla alltid kan (och vill, men det tycks inte spela någon som helst roll för dagens politiker längre, dvs vad folk VILL!) åka cykel (!) eller kollektivt, oavsett var man bor, arbetar, eller skall resa. Det är så både bilfientligt och framtidsfientligt så jag vet inte vad. Men ni kommunister har ju alltid velat bestämma över hur folk ska leva sina liv, så varför är jag inte förvånad?

        Att hävda att inte en köpt elbil inte kan tränga undan ”fossilbilar” (ett innovativt ord för något man inte gillar) är ju också helt fel. Jag kan naturligtvis inte köra två bilar samtidigt och med samma logik skulle då i så fall en ny bil aldrig tränga undan en gammal ”fossilbil”. Bilar skrotas faktiskt när de blir gamla!! Vill man från politiskt håll öka takten i byte från elbil till ”fossilbil” kan man inför a en generös skrotningspremie för ”fossilbilar”. Kom med positiva åtgärder för medborgarna istället för extra pålagor, pekpinnar och tullmurar!

        Och trängselskatten har inte ett dugg med trängsel att göra. Det handlar bara om att få in mer pengar i skatt. Det finns ingen trängsel i göteborgstrafiken kl. 06.15 eller på Backaplan klockan 10.15.

        • Jöran Fagerlund 01 juni 2010 — 13:26

          Du får lära dig att tänka två tankar samtidigt och lära dig att läsa innantill. Jag har inte sagt att alla kan och vill åka cykel eller kollektivt oavsett var de bor eller vart de skall resa. Jag har sagt att det skall vara förstahandsval för de flesta vid de flesta tillfällen. Exempelvis bör kollektivtrafik göras vid minst hälften av alla resor i Göteborg. Ytterligare ett antal procent med cykel och resten bil.

          Vi har ett problem med trängsel och luftkvalité i Göteborg. Vi har ett problem med energitillgång och materialtillgång globalt. Det gör att det är omöjligt både lokalt och globalt att ersätta dagens massbilism med ”ren” massbilism. Även elbilar river upp partiklar från vägbanan. De tar plats och behöver metaller. Även med elbilar är det ineffektivt att köra runt ett ton metall för att transportera en människa. Därför behöver de kollektiva resorna öka och biltrafiken minska. Detta är den första tanken du måste kunna tänka samtidigt.

          Den andra tanken du måste kunna tänka samtidigt är att tänka att bilen är ett självklart inslag även i framtidens trafiksystem. Det kommer att finnas resor som är orimliga att göra kollektivt. Olika lösningar för att ge människor tillgång till bil t.ex. bilkooperativ måste premieras. För att stimulera inköp av miljöbilar behövs stimulanser som exempelvis skrotningspremier och möjligtvis subventioner.

          Stimulansåtgärder som billig parkering i stan och befrielse från trängselskatt stimulerar användande av bil snarare än inköp. Dvs. bidrar inte till de båda önskvärdrda utvecklingarna. Din första fråga handlade väl ursprungligen om trängselskatt och miljöbilar? Det har jag nu svarat på två gånger.

          • Du är så förutsägbar, klart jag visste att du skulle påstå att de med låga inkomster inte åker bil. Detta är förstås bara nonsens. Att de inte kör bil i lika hög grad som andra, visst, men att de som grupp inte kör bil faller på sin egen orimlighet. Dessutom har ju regionen flaggat för höjd regionskatt för att klara anstormningen till kollektivtrafiken när trängselskatten införs, så då får alla ÄNNU HÖGRE skatt i alla fall. Men en skattehöjning till har du förstås inga problem med.

            ”De är låginkomsttagarna som tjänar mest på trängselskatt eftersom kollektivtrafiken kan byggas ut.”
            Det är ju ren lögn från din sida. Det finns ingenting i trängselskatten som säger att pengarna kommer att gå till utbyggd kollektivtrafik. Förutom pengar till byggandet av en järnvägstunnel som ytterst få resenärer kommer att nyttja finns det inga mer pengar till kolletivtrafiken. Varför påstår du detta?

            ”Varken trängselskatt, bensinskatt eller fordonsskatt betalar mer än en bråkdel av vad det kostar att åtgärda miljöförstörelse och klimatförändringar. Därför är de låga och du betalar lite.”
            Och då hävdar du på fullt allvar att om jag betalar 1200:- mer i månaden så ligger jag i fas med vad jag bör betala då, eller? Jag trodde beloppet var bestämt så att finansieringen av de saker som ska byggas klaras? Vad har det med miljö eller klimat att göra?? Eller har du några mer skattehöjningar på lut innan biltrafiken betalar för sig? Och ditt obevisade påstående ovan förklarar ju inte alls varför en ren elbil skulle betala trängselskatt? Jag trodde du motiverade trängselskatten med ”trängsel i trafiken” men nu hittar du på ett nytt skäl nämligen att bilismen inte betalar för sig? Hur ska du ha det egenltigen?

            • Jöran Fagerlund 02 juni 2010 — 17:36

              Skattehöjningen i regionen följs av motsvarande sänkning av kommunalskatten. Skatteväxlingen innebär inte att skatten höjs totalt sett. Däremot behöver skatten höjas för att vi skall få världens bästa välfärd.

              I infrastrukturpaketet, där trängselskatten ingår, ingår även K2020 en satsning på kollektivtrafik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: