En bisarr fredag

Jan Eliasson berörde kort solidaritetsmanifestationen utanför i tacktalet för mottagarna av Göteborgs Stads förtjänsttecken.

Förra veckan var hektisk och bloggandet kom på efterkälken. Nu försöker jag komma i kapp. Förra fredagen var så bisarr att jag känner mig nödgad att berätta om den nu trots att det har gått en vecka. Det var verkligen tvära kast mellan skilda verkligheter. En bissar upplevelse.

Fredagen inleddes med ett seminarium och debatt om biogas ute på frihamnspiren i samband med miljöbilsracet STCC. Debatten var tämligen ytlig och allt inramades av energijätten E.ons självgoda skryt om sitt miljöarbete.

Eftersom debatten var så pass ytlig var jag och Jan Hallberg (M) ofta inne på samma linje. Han pratade varmt om bilpooler, att man inte behöver äga sin egen bil utan ha tillgång till olika typer av transportsätt som kollektivtrafik, elbilar för kortare resor och gasbil för längre resor. I min fråga till panelen lyfte jag just detta. Biogas är den bästa ersättningen till bensin och disel  men frågan är om vi kan ha kvar samma massbilism som idag och ersätta bensinen med biogas. Är det vettigt att fullt ut bygga ut en infrastruktur för biogastankning? Skall vi i stället bygga en infrastruktur för kollektivtrafik och elbilspooler? Då kan biogas användas till elproduktion, tunga transporter och yrkesrtafik.

Efter debatten bjöd E.on. på lunch och jag skippade medåkningen i deras biogasrallybil för att på väg hem till Gårdsten stanna till i Hammarkullen och protesterna mot nedläggningen av biblioteket. Det var olika artister och några plakat. På det hela taget en bra stämning. Fler bilder:

Sedan var det dags att åka in till Gustaf Adolfs torg för att ta emot hjältarna från Ship to Gaza. Eftersom några av oss i Vänsterpartiets fullmäktigegrupp redan hade tackat ja till att deltaga i utdelningen av Göteborgs Stads förtjänsttecken åkte jag hem till Gårdsten och tog på mig min mörka kostym och kastade mig på spårvagnen in till stan igen. Först kändes det udda men sedan tyckte jag att det var rätt värdigt att klä upp sig för att hedra offren för det israeliska piratdådet.

Det blev dock bisarrt att lämna manifestationen något tidigare och kliva in i de fina salongerna och lyssna till högtidstal och bjudas på dagens andra gratislax. Kanske var det de ute på torget som skulle ha suttit där inne i börshuset och tagit emot Göteborgs Stads förtjänsttecken. Ni kan lita på att det kommer en nominering från Vänsterpartiet till nästa års utdelning.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Media: GP, DN1,2,3, AB, EX,

One Comment

Lägg till →

  1. Hys ingen oro, Jöran ! Vi dina fans på näter klarar nog en vecka utan dina pekpinnar och nu ska vi inte vara elaka ” din Israelkritik”. Tänk ändå att nedlät dit till att tala tillsammans med ett satans sändebud – en moderat ! Min aktning stiger !

Kommentera

