Fantastiskt med fabriker i Gårdsten

L1120382.jpg

Utsikt åt hållet där verksamheterna skall ligga.

miljönämndens sammanträde idag yttrade vi oss över ett förslag att utveckla ett område i Gårdsten för verksamheter. Som boende i Gårdsten välkomnar jag verksamheter i Gårdsten. Två aspekter, förutom de som förvaltningen framför, måste dock beaktas för att arbetet skall bli framgångsrikt.

För det första bör kommunen behålla marken i egen ägo för att ha kontroll på hur området utvecklas. Förhoppningsvis får området en tydlig grön profil. Vi har länge önskat ett grönt företagarkluster i nordost. Om kommunen äger marken blir detta lättare att åstadkomma.

Det är bra att en ny busshållsplats etableras men kapaciteten på dagens busslinjer är redan mycket utnyttjad. En etablering av verksamheter kräver en kapacitetsökning på busslinjerna 73 och 173.

Det är ofta fullt på 73:an mellan Angered och Gårdsten.

Därför föreslog jag att följande synpunkter infogas i miljönämndens remissyttrande:

1Marken skall fortsatt vara i kommunal ägo

2Kapaciteten på busslinjerna 73 och 173 skall motsvara det kommande behovet innan verksamheterna startar.

Ingen ville hänga på resonemanget om den kommunala marken. Jag drog exemplet om kajerna vi behandlade i kommunstyrelsen för en tid sedan men det hjälpte inte.

Däremot fick jag till en kompromiss med S och MP om bussarna. Jag hade ursprungligen skrivit att turtätheten skulle öka kraftigt. Med formuleringen ”skall motsvara det kommande behovet innan verksamheterna startar” blev alla tre rödgröna nöjda. En liten framgång i alla fall.

Läs alla mina inlägg om miljönämnden. Läs alla mina inlägg om miljö, klimat, jämställdhet, genus, hållbar utveckling.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

