Jens Holm (V): ”Vi vill veta mer om drottning Silvias pappa och hans medlemskap i tyska nazistpartiet”

Jens Holm i Lerum under EU-parlamentsvalet 2009.

Dagens skribent i Stockholmsvänsterns serie om monarkin är riksdagskandidaten Jens Holm (V). Han skriver något jag själv reflekterade över för en tid sedan: kommer bröllopsyran snarare minska förtroendet för monarkin än öka det?

Det finns två kurvor som korsar varandra på ett intressant sätt. Den ena är den senaste tidens explosionsartade medierapportering kring kungahuset. Den andra är stödet för monarkins nedåtgående tendens. Vilken slutsats drar man av detta? Jo, det är antagligen med kungahuset som med EU, Nato och andra mindre omtyckta institutioner. Ju mer man hör om dem desto sämre tycker man

Jens Holm fortsätter:

Vi vill veta mer om drottning Silvias pappa och hans medlemskap i tyska nazistpartiet, NSDAP. Lämnade han någonsin partiet? Och Gustaf Vs hyllning till Hitler 1941, varför har vi inte fått veta mer om det? Hur var det med kungens beundran inför diktaturstaten Bahrain. Vad säger det om vår statschefs demokratisyn? Eller kungens vurm för att skjuta försvarslösa djur. Det känns varken fredligt eller modernt.

Läs hela texten här. Följ Jens Holm på hans blogg. En av Sveriges mest inflytelserika politiska bloggar.

Läs alla mina inlägg om monarki, republik och demokrati.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Media: GP, DN, DN, DN, Svd, AB1,2,3,4, EX1,2,3,

Om inlägget

Politik

19 kommentarer

Lägg till →

  1. festinalente1 18 juni 2010 — 05:08

    När det gäller: ”Hur var det med kungens beundran inför diktaturstaten Bahrain.”
    Underlaget till Kungens tal kom från Utrikesdepartementet, som inför varje statsbesök (både inrikes och utrikes) tar fram bakgrunder, fakta, Sveriges hållning/ställningtagande mm, mm.
    Där finns förmodligen betydligt fler ”konstigheter”, men det är klart, då pratar vi politiker och tjänstemän. Vid ovan nämnda tidpunkt var det en socialdemokratisk regering, vilket kanske gör att det är mer politiskt rätt att angripa Kungen istället för källan. Kungen är lovligt villebråd, medan en stackars tjänsteman bara gör sitt jobb!

    • Jöran Fagerlund 18 juni 2010 — 08:26

      ”Jag lydde bara order” har aldrig fungerat som försvar. Kunger får väl ta ansvar för vad han säger och gör som alla andra?

      • festinalente1 20 juni 2010 — 13:54

        Förvisso, men i all uppståndelsen som riktades mot Kungen, klarade våra demokratiskt valda företrädare sig undan, trots att de tydligen hade samma syn på Bruneis styrelseskick.

  2. Thomas Eriksson 17 juni 2010 — 22:25

    Jag tycker att Jens associationer om nazism är smaklösa och billiga och visar definitivt på han förmåga att debattera. Hellre en kung än att ha någon som resonerar som honom som president.

  3. Man kan tycka att det är lite omodernt att vissa, eller ja, bara kungafamiljen egentligen, inte tillåts ha vilka politiska åsikter de vill. Liksom de inte heller får ha vilka religiösa åsikter de vill, även om det senare står i grundlagen medan det förra nog mer är en oskriven regel. Dock så är ju själva kungafamiljen i sig mycket omodern även den. Argumenten för att behålla monarkin kan ungefär sammanfattas med följande: 1. Det är en utomordentligt bra symbol för Sverige att ha en kungafamilj som så väl representerar hela det svenska folket. 2. I egenskap av arvfurste har kungen lättare att knyta kontakter i diktaturer än vad en folkvald ledare skulle ha. 3. Vi måste hålla på traditionerna, även om det innebär att kasta skattebetalarnas pengar i sjön. Sen är det upp till var och en om man låter sig övertygas av dessa argument eller inte.

  4. Varför fiska i dessa grumliga vatten överhuvudtaget ? Vem ger en klapp på axeln för detta ? Ingen! Däremot bli många som röstar på vänstern pissed off. Och nu rör det sig tyvärr inte om stora marginaler för att trilla ut ur riksdagen

    Antimonarkismen går liksom inte hem i Sverige. Man har hört samma svada/ ”rätteviseargument” i generationer utan att det har bitit på massorna. En liten klick extremister fortsätter med en dåres envishet att söka svartmåla kungen och monarkin. Det blir bara osmakligt.

    De flesta tolkar nog dessa ”påhopp” som uttryck för en infantil avundsjuka/svartsjuka och det ger inget direkt sunt och harmoniskt intryck.

    Man kan naturligtvis i sina vilda fantasier uttolka/övertolka olika ”undersökningar” genomförda av vinstdrivande firmor, ja t om SCB är ett vinstdrivande företag med betalande uppdragsgivare. Allt beror som bekant på hur man väljer att formulera en frågeställning och man får svar därefter. Detta vet alla som kan något om ”opinionsundersökningar”

    Dock stöder en förkrossande majoritet monarkin och kungamakten i Sverige (t om folk som röstar vänster) eftersom den är demokratiskt förankrad och eftersom alternativen är så avskräckande. Ingen vill se kontroversiella politiska föredettingar som ”president”.

    Våra förfäder gick i skinnpäls och drog säkert in en och annan kvinna i nån grotta för sex (idag benämt våldtäkt) Ska du hållas ansvarig för detta ? Tror du kanske på ”arvsynden” ?

    Ingen med en minimal känsla för rättvisa och renhårighet anser att vare sig kungen eller drottningen har något som helst med deras föräldrars förehavanden på -30 -40 talet att skaffa. Lika lite som du ska hållas ansvarig för om din pappa kanske sympatiserade med Stalin på 50- talet. Låter ju bara helt absurt och påminner något om vissa gruppers försök att skuldbelägga i Sverige boende muslimer för vad deras trosfränder gör i tex Iran eller Saudiarabien.

    Lägg kraften på att motebeta orättvisorna på arbetsmarknaden mm Men tafsa inte på kungen, han är alldeles för omtyckt för att det ska gå hem:)

    • Jöran Fagerlund 17 juni 2010 — 19:14

      När det gäller partitaktiken har du fel. Det är bara 56 procent som vill behålla monarkin. Detta skall jämföras med de drygt 90 procent som inte röstade på Vänsterpartiet. Att driva kravet på republik når mångdubbelt fler än de som brukar rösta på Vänsterpartiet.

      Jag tror inte på arvssynd. Däremot brukar ju kungahusets historia framhållas som något positivt. Ett av de viktigaste argumenten som brukar framföras för monarki är just de historiska rötterna. Att det är ätten Bernadotte som har regerat i hundratals år.

      Att kungen har ärvt sin titel i stället för att ha gjort sig förtjänt av den sätter extra stort fokus på ättens historia.

      Vänsterpartiet vill inte ha en president. Riksdagens talman kan vara stadsöverhuvud. Billigt och bra.

    • Så man ska alltså strunta i sina värderingar och skita i vad man tror på, för att vinna makt? För det är väl så man ska tolka din kommentar om att vänstern ska ge upp kritiken av monarkin? Det låter falskt. Vänstern vill inte vinna val på att ljuga, som Alliansen och kärnkraften.

  5. KHM :
    Som Bengt säger, många tyskar var med i partiet precis som många ryssar var med i kommunistpartiet utan att nödvändigtvis vara ideologiskt övertygade.
    På många arbetsplatser var det dessutom krav på att vara med i NSDAP. Min morfar jobbade på skattemyndigheten, där de hade ett dylikt krav. Han och en kollega vägrade att gå med i partiet. Kollegan försvann, medan morfar (som redan då var nästan 50) tvångsinskrevs i Wehrmacht (armén) och skickades till fronten.
    Om man körde samma princip i Sverige, att alla statsanställda tvingas att gå med i säg Moderaterna, eller förlora jobbet och möjligen skickas till norrland på vintern för att hugga skog för 10 kr/dag (”with a herring!”), tror du inte en majoritet skulle välja att gå med i partiet?

    Finns en klassisk bild där Olof Palme valtalar på innergården till den då nybyggda förvaltningsbyggnaden ”Garnisonen” vid Karlavägen på Östermalm i Stockholm och där på sin tid många statliga verk hade sina kontor.
    Historierna går att de statstjänstemän som inte var och lyssnade till Palmes valtal blev ”uppskrivna”, karriärstoppade och förbigångna vid senare befordringar.

  6. Som Bengt säger, många tyskar var med i partiet precis som många ryssar var med i kommunistpartiet utan att nödvändigtvis vara ideologiskt övertygade.
    På många arbetsplatser var det dessutom krav på att vara med i NSDAP. Min morfar jobbade på skattemyndigheten, där de hade ett dylikt krav. Han och en kollega vägrade att gå med i partiet. Kollegan försvann, medan morfar (som redan då var nästan 50) tvångsinskrevs i Wehrmacht (armén) och skickades till fronten.
    Om man körde samma princip i Sverige, att alla statsanställda tvingas att gå med i säg Moderaterna, eller förlora jobbet och möjligen skickas till norrland på vintern för att hugga skog för 10 kr/dag (”with a herring!”), tror du inte en majoritet skulle välja att gå med i partiet?

  7. Calle :
    Vi ? hehe Vilka vi ? Talar du i pluralis majestatis ? Pinsam bara! Och var glada om vänstern efter såna här inlägg ens kan hålla näsan ovan 4 procentsspärren.
    Såna här pinsamheter sänker bara partiet ytterligare. Även om det kanske går hem internt bland ”redan invigda”. Många som röstar/röstat på vänstern och som är monarkister, ca hälften tror jag.
    Men hackar du på kungen så kommer jag aldrig mer att rösta på partiet, och många i likhet med mig.
    Du borde skämmas som söker plocka billiga poäng på vår älskade kung. Men kör på ditt race bara så trillar partiet garanterat ur riksdagen och den blir ingen rödgrön regering.
    Nä rör inte vår kung:)

    Skrattar! ”Pluralis Majestatis”.. Det var väl det som Ludwig XIV uttryckte som ”Staten, det är jag” och i sitt ensamma majestät uttryckte sig för alla…
    En annan enskild person som tog sig friheten att enväldigt uttrycka majoritetens tankar, åsikter och värderingar var Mao på sin tid.

    Men, ”Tjabo” gör sitt jobb som räknat i ”good-will” drar in en hel del för landet och för det bör han ha betalt. Annars tycker jag att man skall privatisera kungahuset men ha det kvar !

  8. Vi ? hehe Vilka vi ? Talar du i pluralis majestatis ? Pinsam bara! Och var glada om vänstern efter såna här inlägg ens kan hålla näsan ovan 4 procentsspärren.

    Såna här pinsamheter sänker bara partiet ytterligare. Även om det kanske går hem internt bland ”redan invigda”. Många som röstar/röstat på vänstern och som är monarkister, ca hälften tror jag.

    Men hackar du på kungen så kommer jag aldrig mer att rösta på partiet, och många i likhet med mig.

    Du borde skämmas som söker plocka billiga poäng på vår älskade kung. Men kör på ditt race bara så trillar partiet garanterat ur riksdagen och den blir ingen rödgrön regering.

    Nä rör inte vår kung:)

  9. Skulle Silvias pappas medlemskap i NSDAP göra Silvia till en sämre person? Vad han gjorde är inget hon kunde påverka. Det låter mer som att det handlar om rasistiska och idiotiska fördomar. Silvia är klart mer sympatisk än många andra i vårt land.

    Peter: Bra skrivet.

  10. Många tyskar var medlemmar i NSDAP under åren 1933 – 1945 utan att vara ideologiska nazister. Detta eftersom det främjade deras karriärer. Motsvarande skedde även i Sovjetunionen …

  11. Ta och utred eran egen postkommunistiska ådra. 150 miljoner människor har dött av kommunistisk fascism och ingen ids utreda det ens. Nazism är samma skit som kommunism/socialism, för övrigt var Hitler en socialist.

  12. Håller med Jens ! Ut med den halvtyskabrasilianska kärringen och kräv att Kungen gifter sig med en svensk helylletös i stället ! Förresten kasta ut alla sydamerikaner också !Vi har nog av svenska nassar/israelhatare.
    Gustav V känns inte riktigt aktuell, så släpp honom. Han är väl död också ? De mortibus nil nisi bene !
    Förresten tyckte inte V nyss att invandringen berikade Sverige ? Kanske läste jag fel. Men låt Kungen jaga ifred ! Förstår om han vill komma bort från slottet ibland. Vem vet vad/vem han har i jaktsturgan ?

  13. Ja, herregud, fortsätt rota i vad sedan länge döda personer gjorde och inte gjorde. Det känns ju konstruktivt.

    Och vad Turkiet gjorde 1915. Det känns ju särdeles angeläget för vi som lever i nuet och blickar framåt…

    Vi måste ha på tok för många betalda politiker när de hinner syssla med såna här meningslösa frågeställningar. Avskaffa dem och sänk skatten mostsvarande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: