Reko ekofika på Grön ko

L1120314.jpg

Reser du längs väg 45 mellan Göteborg och Karlstad är Grön Ko, inhyst i Värmlands bro station, det självklara fikastället. Är du sugen på mat och vegetarian är menyn lite klen. Konceptet är ju KRAV-kött så det är ju inte så konstigt att det är mycket kött. Å andra sidan är det inte helt orimligt att tro att det i kundkretsens närhet finns ett antal vegetarianer så en satsning på veggomenyn skulle nog öka försäljningen. Troligtvis även på kött.

Vi hittade dock en smarrig rågruta med ekologisk chèvreost och honung. Priserna är varken låga eller tokdyra. 18 kronor för en vanlig kaffe och 25 kronor för en dubbel espresso. Chèvremackan gick loss på 55 kronor vilket är i överkant. Två kaffe, två saft och två mackor slutade på 177 kronor vilket är mycket pengar för fika i min värld med termos och medhavd matsäck men det är, enligt mina mer cafévana vänner, inte så ovanliga priser.

L1120310.jpg

Personalen är serviceinriktad och rapp.

Det upprustade stationshuset passar utmärkt som saluhall och café. Övervåningen är inredd med olika stora bord som passar såväl större gäng som fika på tu man hand.

För den bloggsugne finns trådlöst nätverk som funkade utmärkt när vi var där. Bra att veta om man vill ladda upp bilder från semestern.

För den som har bestämt sig för att äta kött verkar Grön ko vara ett bra alternativ. Grönkonöt är kviga och stut av långsamtvuxna gräsätare av köttraserna Hereford och Aberden Angus De skall ha uppnått minst 2 års ålder och har endast ätit gräs från naturbete och ensilage.

Ägarna är medlemmar i SLA och har kollektivavtal med Kommunal. Det var därför jag inte hittade Grön ko på schystavilkor.se På min mejlfråga om kollektivavtal svarar de att de planerar att gå med i SHR och därmed antar jag att de tecknar avtal med HRF. Kollektivavtal betyder i alla fall att Grön ko inte bara är eko utan även reko. Reko ekofika är ändå det som gäller när man fikar ute.

Läs alla mina recensioner. Läs alla mina inlägg om mat, miljö, klimat och djurrätt.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 Comments

Lägg till →

  1. major Kadawerhielm 19 juni 2010 — 09:25

    Tack för tipset ! Ska faktiskt fill Värmland i helgen trots Kronprinsessans bröllop. Ngn annan får hurra och vifta med den gulblå i st f mig-
    Trots att jag är allergisk mot vegeterianer och andra former av extremism, så skall jag dricke en kopp där.
    Vågar mig dock inte ner till Göteborg. Vet ju aldrig vem man kan möta på en mörk gata ?

    • Jöran Fagerlund 19 juni 2010 — 10:07

      På Grön ko kan majoren äta så mycket kött kan vill. Till ooch med köpa med sig hem flera kilo. Ta med dig en kylväska vet jag. Bättre än att köpa vanligt kött på hemmaplan om majoren känner sig nödgad att konsumera djurdelar.

Kommentera

