Kanske är det Almedalen som inte kommer att ha någon betydelse för valresultatet

I en artikel i SvD framför PR-byrån JMW att partierna haft låg aktivitet i sociala medier som Facebook och Twitter under Almedalsvekan. Av det drar de slutsatsen att sociala medier inte kommer att ha någon betydelse för valresultatet. Uppenbarligen har JMW inte förstått sociala medier. Det viktiga är inte vad som sker på partiernas officiella konton utan vad gräsrötter och väljare gör. Sedan måste vi partiaktiva vara bra att förse väljarna med bra innehåll att skicka runt, tolka och kommentera.

Den fråga man egentligen måste ställa sig är om Almedalen och PR-byråernas mingel där någonsin har haft någon betydelse för valresultatet. Att veckan och rosévinet på eftermiddagen har svetsat samman olika makteliter inom näringsliv, media och politik och därmed befäst högerns hegemoni är ställt utom allt tvivel. Det har naturligtvis haft ett stort inflytande på den politik som har förts i det här landet men inte på valresultatet. Hela syftet med de företagssponsrade minglen är ju det motsatta: att den politiska verkligheten skall bli i stort sett den samma oavsett valresultat.Sedan kanske man kan tycka att aktiviteten i sociala medier var låg i Almedalen. Frågan är om det behövs fler uppdateringar om vilka seminarier och mingel olika personer deltar i vi vill se. Gammelmedia skötte ju också bevakningen rätt bra. Flera seminarier filmades och ligger på nätet. Vänsterpartiet hade en speciell blogg från Almedalen. Det är väl slutsatserna som är det intressanta? De brukar ju komma några dagar senare om de kommer överhuvudtaget.

Gårdagens pseudodebatt var att moderaten Henrik von Sydow försöker hävda att Vänsterpartiet vill ha en bredbandsskatt. Hans Linde ger svar på tal:

– Det är inte vårt partis politik. Han försöker pådyvla oss åsikter som vi inte har, säger Linde och fortsätter:

– Däremot var Siv Holma, som sitter i kulturutskottet, med på ett seminarium om kulturpolitik under Almedalsveckan. Där sade hon att hon som enskild individ skulle kunna tänka sig att se en utredning om bredbandskatt, men det är inget som partiet tagit ställning till.

Jag var inte med på seminariet men har suttit i ett antal debattpaneler under åren och det är klart att det är svårt att svara kategoriskt Nej på frågor om än den ena, än den andra, utredningen. I kommunstyrelsen i Göteborg har vi sagt ja till många utredningar och sedan sagt nej till de förslag som har kommit fram. Kanske kunde Siv Holma ha varit tydligare men det finns ingen grund för Henrik von Sydows spekulationer och det vet han. Vår politik är klar. Vi vill ha digitala bibliotek i stället för bredbandsskatt.

Dagens bloggtips blir Jinge om olja Irak, Iran och Afghanistan.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Media: Svd, Svd, Svd,

Bloggar: HAX, Peter,

4 Comments

Lägg till →

  1. Almedalen, och för övrigt hela den parlamentariska demokratin är en vidrig soppa där vänsterpolitiker frotterar sig med högern och går och dricker rosévin och äter snittar med dessa som VÄNNER efter debatterna. För mig är detta något helt ogenomförbart, men umgås helt enkelt inte med borgare.

  2. Du har i stora delar rätt, men det är ändå intressant hur partierna använder sig av sociala medier för det kommer att ha inflytande på valresultatet. Om partierna gör det dåligt får andra aktörer större inflytande och det är negativt för demokratin. Tror jag.

    Väl mött i kampen!

    Mattias

    • Jöran Fagerlund 18 juli 2010 — 13:52

      Jo så är det. Partierna behöver bli bättre. Även Vänsterpartiet. Det jag fann märkligt i artikeln var att just Almedalsveckan pekades ut som någon slags indikator på sociala mediers betydelse för valresultatet. Almedalsveckan är extrem på flera sätt och inte representativ för valarbetet i övrigt. Sociala medier är viktigare alla övriga 51 veckor på året.

  3. Spelar ingen roll hur mkt rosévin man hinner pipla i sig och hur mkt reklammatrl man kånkar iväg med, till nörmaste soptunna, så länge som valproceduren är hemlig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: