Säkraste sättet att undvika oljeolyckor är att avveckla oljeberoendet

Nu rapporteras om ännu en oljeläcka i Mexikanska golfen och en oljeolycka i Kina. Det som krävs är att vi ökar takten i omställningsarbetet som jag skrev häromdagen. Sverige och EU kan inta en progressiv roll och ställa sig på de fattiga ländernas sida och lägga upp en ambition att först bli fossilfri. Det som framställs som svårt, att nå 30 procents minskningar, är i själva verket en barnlek. 25 procent av minskningarna är ju rena besparingar. Det blir alltså mer pengar över om man genomför dem.

Connie Hedegaard säger på DN-debatt att ”EU är redo för ett globalt avtal vid nästa klimatmöte”. Problemet är att hon upprepar samma saker som orsakade sammanbrottet på klimattoppmötet i Köpenhamn. Hon villkorar minskningarna med att andra skall gå med. Vänta inte på de andra. Gå före i stället. De första 25 procentens minskningar ökar ju bara försprånget till de andra eftersom det ger mer pengar kvar.

Lena Sommestad ser två problem i EU:s klimatpolitik just nu:

Det första problemet är att klimatpolitiken leds av högerregeringar, som den danska och den svenska. Det är regeringar som talar vitt och brett om sitt intresse för klimatfrågan, men som i sak gör allt för att minimera sitt eget ansvar på hemmaplan. Högern vill driva klimatpolitik utan hänsyn till social och global rättvisa. Det är en strategi dömd att misslyckas.

Det andra problemet i EU:s klimatpolitik är bristen på analys och nytänkande. Kyotoprotokollet, liksom EU:s klimatpolitik, bygger på nyliberalismens ekonomiska modell. Klimatet ska bekämpas i första hand genom handel med finansiella instrument på globala marknader. Privata företag ska spela huvudrollen. Klimatomställning ska gå hand i hand med avreglering av energimarknaderna. Idag blir det allt tydligare att denna modell är otillräcklig – när finansmarknaderna kollapsar, de privata företagen slutar investera och avregleringar blockerar smarta systemlösningar i energisektorn – men EU biter sig fast i samma argument. Inte ens under de senaste årens djupa ekonomiska kris har EU förmått förnya klimatpolitiken, t.ex. med en Green New Deal som skulle ha kunnat ge regeringarna en mer direkt och offensiv roll.

Sant men ett tredje problem i EU-arbetet är Socialdemokratins kompromissande med de konservativa i EU-parlamentet som jag har skrivit om tidigare.

På det hela taget är det bättre för miljön att avveckla bilberoendet och motorvägarna än att släcka lamporna på motorvägarna.

Läs alla mina inlägg om EU, klimat, miljö.

Bloggar: Jinge,

Media GP, GP, MA, MA, DN, AB1,2,3, Svd1,2,3,4, EX1,2,3,4,5, SSd1,2,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: