Hur länge skall homofoben Karl-Otto Hultström få företräda Moderaterna och döma i rättegångar?

Öppet brev till Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och oppositionsrådet i Botkyrka Anders Peterson (m)

Kopia till media och övriga intresserade för kännedom

Angered 30 juli 2010

Mina herrar, jag stör er i semestervilan eftersom ni är de främsta företrädarna för Moderaterna i Sverige och i Botkyrka för att göra er uppmärksamma på att en av Botkyrkas kommunalt förtroendevalda, Karl-Otto Hultsröm (M), framför homofoba åsikter på min blogg. Karl-Otto Hultström är ersättare i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Botkyrka, suppleant i Södetrörns polismästaredistrikt och nämndeman i Södertörns tingsrätt. Frågan är om HBT-personer vill få sin sak prövad i en rättegång med en homofob som nämndeman.

När årets Prideparad öppnar häver han i en kommentar på min blogg ur sig:

“Bryr mig inte om vad bögarna hålle på med ! Inte vad någon HBT-person gör heller. De får gärna hålla på med varandra men när de ger sig på småbarn går det för långt !
Och bögarna ska inte få adoptera !! Eftersom de inte kan få barn själva måste väl naturen ha menat att de inte ska ha några heller. Ska det vara så svårt att förstå ?”

Karl-Otto Hultström är 69 år har han hunnit med flera tunga kommunala uppdrag i Botkyrka: kommunfullmäktige, byggnadsnämnden, kultur- och fritidsnämnden, AB Botkyrkabyggen och nämndeman sedan 1999. Det är ingen politisk lättviktare vi pratar om med andra ord.

Som jag förstår det har Moderaterna valt att låta Karl-Otto Hultström kandidera till fullmäktige för Moderaterna i höst. Han använder flera olika namn på min blogg men de går alla till samma IP-adress och e-postadress: Karl-Otto, Karl, Erik, major Kadawerhielm, Williams farsa, Virus och Fia med foten.

I över ett decennium har Moderaterna i Botkyrka låtit en homofob som inte betraktar alla människor lika mycket värda döma människor i domstol. Hur länge skall detta få fortgå? Här är några smakprov på vad han har skrivit:

Den 14 maj 2010 rapporterade jag från ett möte på stadshuset i Göteborg där företrädare från Manchester redogjorde för sina erfarenheter från stadens HBT-arbete. Ett möte där lokala moderater deltog:

Karl-Otto Hultströms kommentar:

“Trodde du var kommunpolitiker i Götet, Jöran !? Vad har ni politici med bögar, flator och andra mysko figurer att göra ? Tror nog betackar sig för inblandning från er sida.
Håll er till lokala problem och skatter och MILJÖN ! Låt HBT folket vara ifred och hålla på med sitt. Jag som själv är kommunpolitiker vill inte ha med de att göra alls. Som dotera säger: låt dom hålla på och äckla sig ! Blanda dig inte i !”

Han fortsätter:
“Hej ! Jag som åker till Thailand flera gånger anser mig för straight. Det enda som gäller för mig och 99% av svenskarna. Men, vad faen, vill du hålla på och gulla med HBT folket så för all del. Det bjuder jag på. Men försök inte dra in oss vanliga politici i dina fantasier.”

Årets regnbågspromenad i Göteborg kommenterar Karl-Otto Hultsröm:

“Varför publicerar du de här bilderna ? Du är ju kommunalpolitiker. Som privatperson får du ju beundra vilka du vill, men jag trodde att din spalt skulle ägna sig åt politik. Att landets EU minister var med kan jag bara se som ett röstfiske. 200 chefer har fått HBT utbildning, skriver du. Alltså, nån måtta får det väl vara för krypandet för bögarna. Tack och lov är vi straighta fortfarande i majoritet. Men ska bögarna ta över landet, får vi väl imporera ännu fler från, ja du vet. Undrar vad John Wayne hade tyckt om er parad ?”

Dessutom antyder han att han reser till Thailand för att köpa sex:

“Nej, jag tror inte de älskar det, men de drar in rätt mycket cash. Vet inte så mkt om sexmarknaden i Sthlm men en del om den i Thailand. Där löste t ex jag ut miss Ging för 10.000 bath från baren och hon drog direkt till sin hemby, så inte älskar de jobbet. Men som sagt det är bra betalt.”

Och att han inte står bakom sexköpslagen:

“Ang. sexköpslagen så behövs den inte. Om det rör sig om ett avtal mellan två vuxna utan tvång så ser jag ingen anledning för staten att lägga sig i. Då blir det ju en morallag och sådana vill vi ju inte ha. Se händelserna i Landskrona m fl.
Gör som med narkotikan ! Jaga försäljarna och inte de olyckliga offren som dessutom kan dömas för bruk av narkotika. Konstigt tänkt !”

Något han upprepade i samband med Sven-Otto Littorins avgång:

“Allt detta skulle inte vara något problem, om vi inte hade denna idiotiska och verkningslösa lag !”

Argentinas beslut att acceptera samkönade äktenskap kommenterade Karl-Otto Hultström så här:

“Argentina har gjort bort sig i den ´katolska världen ! Vad är det för fel på att kyrkan ordnar bröllop ? Jag ser inget fel på att människor av olika kön gifter sig med varandra. Måste ju tänka lite på reproduktionen och se den detaljen klarar inte bögarna av, så det kanske inte var meningen.
Vem som vill får vara bög för min del, jag bryr mig inte, men jag vill inte vara med när de håller på, som de av någon okänd anledning brukar göra på offentliga platser.
Vad är det för bra med att vara så modern ?”

När jag i gårdagens diskussion kring surrugatmödrar konfronterar Karl-Otto Hultström med att han inte vill att homosexuella skall få adoptera svarar han:

“Om ”moderna familjebildningar” bara betyder bögar så bör de inte få adoptera. Men det finns ju lyckligtvis mera normala människor också och de bör få adoptera om allt annat är OK. En personlig åsikt. Känner inte till allt som M gillar eller ogillar.”

För att runda av det hela i en sann anda av de nya Moderaterna gör Karl-Otto Hultström som Sven-Otto Littorin och gömmer sig bakom sina barn i diskussionen kring RFSL:s undersökning av riksdagspartierna för att få tillfälle att föra fram sina homofoba tankar:

“Sonen uppfostrad med gedigna borgliga värderingar, som att göra rätt för sig och inte ligga andra till last etc, passerade rummet och uttrycket i en mening vad många känner (inte jag) : skicka bögar, flator och transar till Australiens inland eller Sibirien ! Där kan de hålla på och äckla sig utan att störa oss andra !
Mycket upprörd över en sådan reaktionär attityd körde jag genast ut honom. Jag gjorde väl rätt frågar jag V? Er syn fick ju bäst betyg av RFSL så ni ska väl vet.”

Min fråga är hur ni ser på Karl-Otto Hultsröms uttalanden. Finns det ett starkt stöd för dessa i ert parti? Jag är medveten om att Karl-Otto, precis som jag, skriver som privatperson på min blogg. Samtidigt måste ni fråga er, och ge väljarna besked, hur han kommer att fungera i en rättegång kring sexköp, ett hatbrott mot en homosexuell eller vilken rättegång som helst med en öppet homosexuell person.

Med hopp om svar

Jöran Fagerlund
Ledamot i kommunfullmäktige och miljönämnden i Göteborg.
pamflett.wordpress.com
031-368 00 97

Bakgrund:
Bloggen pamflett.wordpress.com startade Jöran Fagerlund den 1 januari 2009 kort efter att Vänsterpartiets medlemmar placerat honom på plats 7 på vallistan till EU-parlamentet. Bloggen är med är med på topplistan över de mest länkade bloggarna på bloggportalen.se och är en av de mest inflytelserika politiska bloggarna från Göteborg enligt Politimetern med 10000-15000 visningar varje månad.

Läs alla mina inlägg om HBT och Pride,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , Bloggar: Jinge, Svensson, Alliansfritt,

Media: Svt, Svt, Svt, DN, DN, DN, DN, Svd, Svd, Svd, GP, GP, EX, EX, AB, AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, DN, DN, Svd, Svd, Svd, Svd, AB, AB, AB, AB, EX, EX, EX, GP, GP,

Om inlägget

Politik

36 Comments

Lägg till →

  1. uschfilliabab 31 juli 2010 — 19:07

    Bengt: Åsiktsfrihet är inte detsamma som obegränsad rätt att hysa övertygelser som går stick i stäv mot ens befattning.
    Grovt kriminella kan därför inte jobba inom rättsväsendet. Ja, dom har en dom ”så det är inte samma sak”, men varför gör man den bedömningen till att börja med?
    Det är samma korrelation här. Eller varför pedofiler blankt inte får jobba på dagis rent praktiskt i dom fall där det kommer till känna.

    Ytterligare lilla du så är det så att man kan inte dra alla politiska ideologier som tankar kring skattepolitik och statlig inblandning över en kam
    som högern hela tiden vill göra. Det finns fler diktaturer som är tjommis med fri marknad än röda sådana. I båda fallen kan man avskriva
    dom som totalitära diktaturer. Sverige på 60- och 70-talet var väl ändå inte en totalitär diktatur med censur?
    Det går att förena båda det ena och det andra även om det kan vara svårt att förstå när man är en blå opportunist med >< såhär mycket objektivt tänk.
    Att sen dra paraleller mellan att inte vilja ha en homofob politiker som tycker att sexköp är skitbra och åker till Thailand för att troligen utöva
    det han tycker sig ha rätt till där och totalitär censur ÄR SKRATTRETANDE. STACKARS FLASHBACK-HÖGERN, HELT FÖRTRYCKTA I HAV AV HÖGERÄGD MEDIA
    SOM INTE SKRIVER ETT UNS AV SANNING OM VAD BORGARNA EGENTLIGEN SYFTAR MED, SNYFT.

  2. Det är ju inte direkt någon slump att den typen av personer tenderar att figurera i vissa partier. Bra att du noterade hans IP vilket lär göra rättegångar tryggare för många. Jag måste dock ge honom cred för de fantasifulla nicken major Kadawerhielm och Fia med foten =)

  3. Jonas :
    Det skulle vara intressant att se dig svara på det Rasmus skrev angående din utläggning om yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

    ”Vänstern” pratar gärna om yttrandefrihet, demokrati, åsiktsfrihet och det öppna samhället men nåde den som vågar kritisera ”vänstern” och facit har vi ju i de länder där ”vänstern” kommit till makten.

    Tyvärr finns det ju många sjukdomar idag men det värsta är ju att man inte längre ”får” beteckna dem som just vad de är – sjukdomar!
    Men hav tröst! Botemedel finns!

    • Jag skulle tycka det var mer intressant med ett svar till Rasmus eftersom hans inlägg är mer utförligt och nyanserat och alltså kan utgöra grunden för en riktig debatt om yttrandefrihet.
      Sen förstår jag inte hur du kan gnälla på ”vänstern” när det faktiskt är moderaterna som har agerat mot en av sina medlemmar, har dom inte rätt att själva avgöra vem som är lämplig som nämndeman för deras parti?

  4. Peter :
    Karl-Otto vill vi inte ha i samhället. Usch för såna trångsynta människor. Utnyttjar tjejer sexuellt. Fängelse skulle passa fint. Tur han e så gammal att döden snart knackar på dörren.
    Redigerar kommentar. Opassande att önska livet ur någon. /Jöran

    Byt ut ”Karl-Otto” mot någonting annat, exv. jude, neger, blatte…
    Undrar vad reaktionen hade blivit då?
    Du tycks inte se bjälken i ditt eget öga och numera ger jag inte ett vitten för den s.k ”toleransen” ,den öppna åsiktsfriheten som vissa på ”vänsterkanten” så gärna slår sig för bröstet för etc.
    Det är är tydligen bara påtvingad tolerans från ett håll som tolereras ! Och de som tycks definiera ”toleransen” är RFSL et. cons.

    • Det skulle vara intressant att se dig svara på det Rasmus skrev angående din utläggning om yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

    • uschfilliabab 31 juli 2010 — 19:42

      Man får ”inte” rent praktiskt tycka vissa saker eftersom dom är fundamentalt åt helvete. Att inte tycka att man får ha ”neger” i samhället är fundamentalt fel,
      men att tycka att man inte vill ha ”Karl-otto” i samhället (som inom politiska eller rättsliga gärningar), som inte vill ha ”bög” – fundamentalt fel – är okej. ÄR DET SVÅRT ATT FÖRSTÅ? Man kan inte tolerera intolerans, och det framstår som en paradox i första steget i huvudet men sen får man komma ihåg vad allt spirar mot rent konstruktivt – ett samhälle som är så fritt det går inom rimliga gränser och så länge det inte skadar någon.
      Bögar och flator och transor skadar inte någon medans människor som Karl-Otto gör det genom sin onödiga och illa underbyggda intolerans mot dom.

      Sen kan man nog avskriva snack om fängelse och dylikt som ord sagda i vredesmod i en kommentarstråd på internet, om det var det du reagerade mot.
      Tror inte att någon vill att han ska in i finkan för sina åsikter.

  5. invandrad från syd 31 juli 2010 — 02:42

    Varför cencureras jag!??

    Jag är från botkyrka, jag är invandrare och homosexuell…. och jag tycker att homosexuella INTE ska få adoptera och INTE ska få gifta sej med varandra!

    räknas jag som Homofob då? jag anser att jag är en bra människa, jag lojal mot vänner, jag slår inte folk som inte gjort mej nåt osv… men homosexualiteten är en av mina negativa egenskaper som jag inte är stolt för… Räknas jag som homofob då?

    Skulle va HEMSKT intressant att få höra vad ni HBT-svenssons anser om detta! =)

  6. invandrad från syd 31 juli 2010 — 02:28

    Jag är själv homosexuell och anser att homosexuella INTE ska få adoptera eller gifta sig.

    Hur definieras jag då? som homofob också eller?

  7. ska bli spännande å se OM/vad för svar som kommer!

  8. Louise Pettersson 30 juli 2010 — 22:06

    Jo poletten trillade ner så småningom. Det rör sig alltså om samma person som bombarderade insändarsidorna i min barndoms Aftonbladet???

  9. Karl-Otto vill vi inte ha i samhället. Usch för såna trångsynta människor. Utnyttjar tjejer sexuellt. Fängelse skulle passa fint. Tur han e så gammal att döden snart knackar på dörren.
    Redigerar kommentar. Opassande att önska livet ur någon. /Jöran

  10. Åsikts- och yttrandefriheten sitter tydligen mycket trångt till i det här landet…
    Har man inte de ”rätta” åsikterna, de Politiskt Korrekta värderingarna … Ja, då får man tydligen ”svi” för det…

    Annars brukar vi ju slå oss för bröstet och hävda åsikts- och yttrandefrihet men det är tydligen bara EN åsikt som är den ”rätta”.

    Jag blir mörkrädd om ”Fy Fagerlund & Co” kommer till makten och vad de tänker göra med sina menignsmotståndare.

    En kurs i demokrati och åsiktsfrihet kanske Fagerlund?

    • Haha, du bevisar verkligen att allt jag skrev var sant, det är okej att yttra vilka åsikter man vill – således också att kritisera dessa åsikter. Men det tycker inte du. Vad är det i yttrande- och åsiktsfrihet du inte förstår? Det är ingen som förbjuder den här gubben att tycka vad han vill. Det som är frågan är väl om partitoppen tycker det är okej att företräda partiet på det sättet, och om det är lämpligt för någon som så uppenbart har diskriminerande åsikter om HBT-personer att döma i svenska domstolar. Diskriminering är emot svensk lagstiftning så vitt jag vet.

      • När åsiktsförtryck sätts i system av makten, är det inte enskilda människor som gör fria val.

        Vänstern gnäller över åsiktsregistreringen av kommunister under kalla kriget och de yrkesvägar som stängdes (hur lämplig är en individ som uttalat trohet mot stalin eller annan fientlig potentat i offentlig anställning…?). Jag kan förstå att detta är en motgång för individen, men det handlar om att stoppa uttalade statsfiender – t.ex. nazisterna, kommunisterna och i alltför många fall – muslimer. Jag kan inte förstå att systematiska utfrysningen av vanliga partier som SD/ND, ska vara OK!

        JAg förstår dock mekaniken… 80% når inte upp till en nivå av tänkande som krävs för att vara kapabel att hålla isär begreppen – och av dessa är det möjligen 10% som verkligen vågar stå emot flocken. Intelligens är inte lika med mod, och definitivt inte lika med visdom.

        • SD och ND är inte normala partier på något sätt; de utefryses för att de har ideologier som inte kommer överrens med något parti i riksdagen så de vill inte samarbeta med dem. Är det så svårt att förstå?

          Det är inte odemokratiskt, det är helt i parlamentariska demokratiers valmöjligheter.

  11. Varför refererar personer (i kommentarerna på bloggen) till kritiken mot den här politikern som om det vore en inskränkning i yttrandefriheten? Är det samma barnungar som sitter och gnäller om att SD inte får uttrycka sina åsikter? Vilket de uppenbarligen får. Andra, sunda människor, behöver däremot inte hålla med eller respektera idiotin, också enligt yttrandefriheten.

    Homofober och sverigedemokrater verkar vara ägghuvuden som inte växt ur tonåren. De vill kritisera oss, men vi får inte kritisera dem utan att de gapar, skriker, och tycker synd om sig själva. Om hjärnan växt ut förstår man att yttrandefriheten går åt båda hållen.

    I det här fallet handlar det t.o.m. om ett politiskt parti – som väl måste ha den mycket demokratiska rätten att exkludera personer med åsikter som inte är kompatibla med partiets. Så nu ska det bli spännande att se var M står i den frågan.

    Jag ska inte ens försöka gå in på hur den här gubben verkar se HBT-personer som något slags hot mot sin egen sexualitet eller heterosexuella i allmänhet…hur?! Om något är ”homofobi” så måste det vara detta. Han skriver att han inte bryr sig, men han verkar ändå förbannad och rädd av någon anledning.

  12. Han verkar vara en trevlig kille. Jag undrar vad han menar när han skriver att de kan ”hålla på och äckla sig”, och vad det är som de, ofta, enligt honom, gör på offentliga platser? Hånglar? Håller hand? Jag brukar inte direkt se bögar som ligger och knullar utanför Stadium.
    Och, Leksand finns på riktigt, både orten och det stadigt dåliga hockeylaget.

  13. Jag är ytterst tacksam för att KOH representerar högst normala åsikter om just HBT-folket – även i etablerade sammanhang. Politiker är ju annars som piskade katter vad avser ståndaktighet i sammanhang som anses vara det minsta kontroversiella.

    Övriga åsikter lämnar jag därhän.

    Åsiktslikriktningen i kontroversiella frågor är ju rent patetisk för en fritt tänkande människa – oavsett åsikt.

    Hade jag varit politiker skulle jag dock varit mer medveten om min roll utåt och uttryck mej mer rationellt. Har man nu en icke-PK åsikt, bör man vara medveten om att den kommer granskas oändligt hårdare än en god PK åsikt. En sådan kräver som bekant ingen tankeverksamhet alls för att få uttryckas.

  14. Själv blir jag mest upprörd över hur han skriver. ”HBT folket” är en uppenbar särskrivning. Ska självklart vara ”HBT-folket”. Utropstecken och frågetecken i slutet av en mening ska inte föregås av mellanslag. Rätt: ”Bögar är dumma!” Fel: ”Bögar är dumma !”
    Finns en hel del andra småfel i hans kommentarer som antagligen kan härledas till bristande korrekturläsning

  15. Tackar för detta påhopp, Jöran ! Har vi inte åsiktsfrihet i Sverige ? Hur som helst hade jag hoppats att vi som två vuxna karlar kunde diskutera politik och andra frågor. Men tyvärr är du inte med på tåget. Är det här ett exempel på hur ni i V behandlar oliktyckande, så är jag glad, att jag inte är med er.
    Men jag är inte långsint ! Lycka till, Jöran !

    • Så hur känns det att ha förlorat ditt uppdrag som nämndeman?

    • Vuxna Karl-Otto? Tycker du att detta är en vuxen kommentar från ditt alter ego Major Kadawerhilem.

      ”Anders Nyman. Om det är fördomar att följa naturens ordning, då vet jag inte längre vad som är fördomar.
      Ha en trevlig dag själv ! Heil myself !”

      Ur Kent Persson (m) blogg 2010-07-27.

      ”Det är mina takter ! Ut med alla bögar, flator och andra HBT:are ! Vad ska de tro om oss i omvärlden ?”

      ur Badlandshyena 2010-07-27.

      Mycket moget och vuxet sagt Karl-Otto.

    • Sven-Otto först och nu Karl-Otto. Är det något med moderater som heter Otto (detta fulaste av fula namn) eller är det bara för att ni är moderater som ni tycker att det är okej att köpa sig ett knull när lusten faller på?

    • Markus Larsson 31 juli 2010 — 12:05

      Man får tänka på att åsikts- och yttrandefriheten bara gäller så länge man inte ”diskriminerar” någon. Dessutom är man som medlem i, och företrädare för, ett politiskt parti begränsad i sin yttrandefrihet. Man får inte uttrycka åsikter som i alltför hög grad går emot partilinjen.

      Men jag kan hålla med om att yttrandefriheten bara är en viktig fråga för vänstern och liberalerna så länge man yttrar de åsikter som stämmer överens med deras egna.

    • Karl-Otto Hultström 31 juli 2010 — 13:07
  16. @Bengt Vore det bättre om han skrev att Hultström visar homofoba tendenser? Nej, att kalla honom homofob vore förtal om det inte stöddes av de citat som postats.

    @Jöran Jag önskar att den här personen är ett skämt…

  17. Men vad fan, här har jag trott hela mitt liv att K-O H är en uppdiktad insändarpseudonym, och så säger du att han finns på riktigt! Och först i år är 69, fast han verkat vara kring 70 bast sen 80-talet minst!

    Oj, oj, snart visar det väl sig att Eric af Wetterstedt, Leksand och Sandor Herold finns på riktigt också.

    • Jöran Fagerlund 30 juli 2010 — 10:50

      Som bördig från Dalarna kan jag intyga att Eric af Wetterstedt, Leksand, finns på riktigt. Eller jag kan intyga att jag har läst en intervju med honom och sett ett foto i tidningen. Du hittar Karl-Otto Hultsröm via exempelvis hitta.se

  18. Nu gör du dig skyldig till förtal Jöran genom att kalla Hultström för ”homofob”

    Hultström skriver ingenting annat än att han inte delar ”värderingarna” om att HBTQ-personer skall få adoptera. I övrigt så bryr han sig inte om vad HBTQ-personer gör med varandra.

    Fy Fagerlund för detta påhopp Jöran!!

Kommentera

