Alla pratar segregation men ingen utom vi vill komma åt överklassområdena som är Göteborgs verkliga problemområden

Björn Malbert

Tre debatter och ett framträdande är dagens program. Morgonen inleddes med ett seminarium om hållbar stadsutveckling. Området Kvillebäcken var i fokus. Seminariet bestod av två kortare föreläsningar på 30 min vardera av Björn Malbert och Staffan Bolminger och avslutas därefter med en politisk debatt på cirka 40 min.

I debatten deltog Eva Flyborg (fp), Kia Andreasson (mp), Lars Hjälmered (m), Annelie Enochsson (kd), Mats Arnsmar (s), Rickard Nordin (c) och jag. Kerstin Elias var moderator.

Lite förvånande stod Eva Flyborg, och inte Annelie Enochsson, för den mest reaktionära kommentaren under morgonen. Eva Flyborg hävde ut sig att när vi åker till Stockholm vill vi inte åka till Botkyrka utan hellre går omkring i Gamla stan. Det säger väl mer om hennes och folkpartiets människosyn än stadsplanering. Folkpartiet kan väl inte på allvar mena att hela Göteborg skall bli kullersten och souvenirbutiker? De kan väl inte tro att Göteborg ryms på samma yta som Stockholm för 1000 år sedan? Eftersom jag har flera vänner i Botkyrka åker jag gärna dit. Problemet är bara att hitta tiden men det är en annan historia.

Staffan Bolminger

Jag försökte lyfta de viktigaste frågorna: 3000 bostäder per år, minst 1000 hyresrätter i allmännyttan, stoppa utförsäljningen av kommunal mark och bekämpa segregationen genom att jobba med överklassområdena. Det är Göteborgs stora problemområden. Hela seminariet kommer att sändas på nätet. Kolla in Kvillebäckens blogg.

Staffan Bolminger

En kopp kaffe efter seminariet stod jag på Nordstans scen tillsammans med Eva Olofsson. Det gick bra. Kolla gärna in vår pratstund på Bambuser.

Nu skall jag iväg till Chalmers och debattera på engelska. Läskigt men skoj på samma gång.

3 Comments

Lägg till →

  1. Hur vill du komma åt överklassområderna? Vilken strategi tänker du dig?

    • Jöran Fagerlund 22 mars 2011 — 17:02

      Bygga billiga hyresrätter så att vanligt folk kan flytta dit. Skapa en god tillgång på bostäder så att huspriserna sjunker. Höja skatten för de välbeställda. Dra dit kollektivtrafik. Höja fastighetsskatten på de dyraste husen. Sänka de högsta lönerna. Se där några förslag till åtgärder. Räcker inte dessa får vi ta till fler.

      • Jag är säker på att även billigt byggda bostäder kommer att bebos av överklassungdomar eller överklasspensionärer eftersom det ligger i ett sådant område. Jag vet inte hur du resonerar men jag känner inget jättebehov av att flytta till ett område bara för att det idag är högstatus. Nej, de begränsade resurser som allmännyttan har bör satsas i centrala lägen (älvstränderna) eller i upprustningar av miljonprogramsområderna.

Kommentera

