Första debatten på engelska på många år gick riktigt bra om jag får säga det själv

Efter en frukostdebatt och ett framträdande i Nordstan var det dags för eftermiddagsdebatt på Chalmers. Det var Iranian Student Association at Chalmers, ISAC, som hade bjudit in oss. Om jag får säga det själv klarade jag debatten bättre såväl politiskt som språkligt än jag befarade innan. Migrationsregler och studentpolitik är väl inte mina paradgrenar direkt. Dessutom var det flera år sedan jag debatterade på engelska. Det har bara skett ett fåtal gånger sedan jag lämnade Ung Vänsters förbundsstyrelse 1999 där vi deltog i en del internationella konferenser.

Vänsterpartiets valplattform finns översatt till flera språk däribland engelska och det var därför lätt att göra en sammanfattning av våra fyra viktigaste frågor: jobben och välfärden, jämställdhet, integritet, klimaträttvisa.

Av naturliga skäl kom jag även in på internationella frågor och jag lyfte fram att vi vill dra tillbaka svensk trupp från Afghanistan och att vi vill att USA drar tillbaka alla baser utomlands.

Det blev inte mycket till debatt partierna emellan. Kanske var det engelskan som gjorde oss vänliga. För egen del var det mest att jag ville låta studenterna komma till tals. När frågan om Sverigedemokraternas reklam kom upp kunde jag inte tiga still. Sverige har varit relativt skonade från högerextremister tack vare en relativt god omfördelning och välfärd. Nu vidgar högerregeringen klyftorna och reaktionära krafter får fäste. Det vore tragiskt om Sverigedemokraterna kom in. Det än mer tragiskt om en regering blir beroende av Sverigedemokraterna. Den största tragedin är dock att de etablerade partierna tar efter Sverigedemokraternas förslag. Moderaterna har nästan identiska skrivningar som SD. Folkpartiet har presenterat förslag om språktest för svenskt medborgarskap. De har föreslagit obligatorisk gynekologundersökning av muslimska flickor. Integrationsminister Sabuni, som borde kallas segregationsminister, har föreslagit att föräldrar som har med sig barn när de kommer till Sverige skall få kortare föräldraledighet än föräldrar som föder barn i Sverige.

I diskussionen om segregationen lyfte jag fram att vi måste tydligare fokusera på Göteborgs överklassområden. Det är trots allt höginkomsttagarna som driver fram segregationen.

Vi pratade en del om vem som får rösta i kommunalvalet och jag uppmanade alla som får att rösta och även att de skall organisera sig. Det räcker helt enkelt inte att rösta om man vill förändra världen.

Liknande inlägg:

1.  Ung Vänster arrangerade Club sister till stöd för papperslösa kvinnor

2. Eva Olofsson (V) fördömde steningarna i Iran

3. Bjereld briljerar om Afghanistan på blogg

4. Den här blomman är till er kamrater

5. Stig åt sidan för rättvisan Bildt!

6. Osmakliga bröllopsgäster

7. Hans Linde briljerade i riksdagsdebatten om Ship to Gaza

8. Hans Lindes tal från förstamajfirandet i Göteborg nu online

9. Obama lovar att bara atombomba andra atombombsländer som en ”kompromiss”

10. 2000 demonstrerade i Göteborg för demokrati och mänskliga rättigheter i Iran

11. Alla pratar segregation men ingen utom vi vill komma åt överklassområdena som är Göteborgs verkliga problemområden

12. Dags för mänskliga rättigheter i Iran, frige Shiva Nazar Ahri

Läs alla mina inlägg om Iran, mänskliga rättigheter och solidaritet.

3 Comments

Lägg till →

  1. Fick du några svar på att du skulle vilja lära esperanto?
    Här får du tips om en länksamling där du hittar en massa godbitar om esperanto
    http://chenero.home2.webname.dk/

    Om man vill lära på egen hand över internet kan man börja med
    http://sv.lernu.net/

    en ordlista
    http://reta-vortaro.de/revo/

    en ordlek
    http://www012.upp.so-net.ne.jp/klivo/litertriso/

    en radiostation från Brasilien
    http://parolumondo.com/

    musik

    Du är också välkommen till Stadsbiblioteket i Göteborg där vi har böcker om och på esperanto, fram till nästa år då vi bygger om.

  2. Kaarlomli Voionmaa 09 september 2010 — 21:23

    Hej!

    Detta kan låta lite konstigt men som esperantist måste jag framhålla att det vore klädsamt om människor på vänsterkanten tog mer hänsyn till jämlikhet även när det gäller språk. Engelska är i mina ögon inte en jämlik lösning till världens språkproblem. Att inleda med esperanto är i dagsläget kanske utsiktslöst men på längre sikt skulle man kunna tänka sig att införa esperanto som ett ämne för alla (jfr. engelska numera) i den svenska skolan. På EU:s nivå borde man absolut bedriva saken, dvs. få esperanto till huvudspråket i den organisationen.

    Mi povus skribi tiun cxi mesagxon en esperanto sed mi dubas ke vi ne komprenas tiun cxi internacian komunikilon aux kiel estas kun viaj lingvaj konoj tiurilate?

Kommentera

