Jesper Odelberg (V) debatterade i cirkustält alla barns rätt till fritidsaktiviteter

Jesper Odelberg (V) deltog i en debatt om alla ungdomars rätt till fritid och kultur. Fokus var på inkluderande arbete så att inte barn med funktionsnedsättningar utestängs.

Den ideella föreningen Passalen var värd för debatten. Det är en barn- och ungdomsförening som verkar för möjligheten till en integrerad fritidssituation. Fritidsaktiviteter där barn och ungdomar, med eller utan funktionsnedsättning, kan mötas.

Debatten hölls på Cirkus skratt och förutom Jesper Odelberg (V) deltog bl.a. Helen Odenjung (FP), Jan Hallberg (M), Kia Andreassin (MP), David Lega (KD) och Anneli Hulthén (S).

I debattinstruktionerna sades att samtalet skulle hållas på en nivå som barn kan förstå. För egen del tyckte jag att de flesta i panelen lät som de brukar. Antingen har de en väldigt stor tilltro till barns förståelse av den kommunala apparaten eller så pratar de barnsligt i vanliga fall.

Jesper Odelberg (V) flankerad av Kia Andreasson (MP) och Anneli Hulthén (S).

Inför debatten kommenterade Jesper Odelberg (V), i ett pressmeddelande,  David Legas (KD) och Göran Hägglunds (KD) framträdande i Nordstan i måndags:

–  Jag lyssnade på David Lega tillsammans med Göran Hägglund i Nordstan i måndags och blev uppriktigt förbannad. Frågan om inte David Lega företräder Svenskt Näringslivs intressen i stället för handikapprörelsens. Naturligtvis är också jag någonting annat än mitt handikapp. Jag är kulturarbetare och riksdagskandidat, säger Jesper Odelberg (V).

– För mig är de viktigaste frågorna handikappolitiken, kulturpolitiken och bostadspolitiken. David Lega får gärna upprepa Urban Bäckströms floskler men det är viktigt med en tydlig innehållsdeklaration på David Legas och kristdemokraternas politik. David Lega ställer inte upp på handikapprörelsens krav att bristande tillgänglighet skall klassas som diskriminering. Det gör däremot Vänsterpartiet, avslutar Jesper Odelberg (V).

Uppkopplingen i tältet var tämligen kass så det blev inget vidare med sändningen live via partidistriktets Bambuserkanal. Sändningen avbröts och delades upp i tre olika klipp: 1, 2, 3.

Eftersom jag spelade in det hela på band samtidigt som jag sände kunde jag slänga upp filmen på Vimeo i efterhand:

Dessutom spelade jag in ljudet separat för den som vill lyssna här:

Kommentera

