Röd politik för en grön miljö

Ian Fiddies, MJV, var moderator. Här med Göteborgs Stads miljörapport i handen.

Vid Miljöförbundet Jordens Vänners, MJV, utfrågning om klimatarbetet i går försökte jag ge klara besked om Vänsterpartiets politik i Göteborg.Ett dussin miljöintreserade dök upp på Ekocentrum i går kväll för att lyssna och ställa frågor. Därmed var kvällen inte gårdagens mest publika framträdanden för min del. Vi fick ut 400 valtidningar i Angered Centrum under morgontimmarna, mångdubbelt fler i Nordstan under resten av dagen och denna blogg visades 1500 gånger igår.

Utgångspunkten för debatten var Göteborgs Stads klimatmål att ”2050 har Göteborg en hållbar och rättvis utsläppsnivå för koldioxid”.  Moderator var Ian Fiddies från MJV.

En åhörare påpekade att många i panelen bara förde lösa miljöresonemang och inte berättade om partiets politik.Mina besked var att Vänsterpartiet bland annat ha koldioxidbudget för stadens verksamheter. Det är inte rimligt att det enbart är pengar som betraktas som en så begränsad resurs att den måste budgeteras.  Vänsterpartiet är det enda partiet som vill att kollektivtrafikprogrammet K2020 skall syfta till att minska biltrafiken.

En diskussionsrunda handlade om minskad konsumtion. Jag fokuserade på vikten av rättvisepolitik. Överklassen belastar miljön mer än låginkomsttagare. Män belastar miljön mer än kvinnor. Privat konsumtion belastar miljön mer än offentlig konsumtion. Vänsterpartiets politik för ökad rättvisa, offentliga investeringar och välfärd rimmar väl med våra klimatambitioner. Det krävs helt enkelt en röd politik för en grön miljö.

Med tanke på den fåhövdade publiken spelade jag in Ians frågor och mina svar, precis som jag gjorde vid Naturskyddsföreningens utfrågning för någon vecka sedan. Jag klippte ihop dem i går kväll till ett litet sammandrag:

I publiken fanns flera företrädare för miljörörelsen så panelens svar lär få spridning till få fler. Detta är mitt sätt att underlätta spridningen av Vänsterpartiets svar. Här på bloggen lär fler än ett dussin höra frågorna och svaren i alla fall.

Väl hemma tittade jag en del på debatten i TV4. De rödgröna presterade bra och som vanligt var Lars Ohly vass. Han hade en målande retorik när han sade ”Du låter som en tunnelbaneförare. Se upp för dörrarna, dörrarna stängs.” till Björklund.

Läs alla mina inlägg om energi, miljö och klimat, Liknande inlägg:

1 Skärpt oljelag är bra men avveckling av oljeberoendet är bättre

2 Öka takten i omställningsarbetet

3 Dödens dag

4 Att det skall vara så svårt att prata klass och kön i miljöfrågor

5 Verkligheten gav Vänsterpartiet rätt om Göteborg Energi

6 Klimatarbetet bortblåst i Borgs budget

7 Liseberg hade en kvarts miljard att förbättra världen med 2009 men väljer istället att fördärva världen

8 Positivt med storskalig satsning på vindkraft

9 Dags för ett nytt elnät – ett smartare elnät

10 Stora möjligheter för biogas – frågan är om vi skall ha den i våra fordon

11 Studiebesök med Kent Persson och Urban Junevik på Göteborg Energi

12 Lam men informativ debatt på Naturskyddsföreningens utfrågning om miljöarbetet i Göteborg

intressant och politometern läsa andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Media: DN1,2,3,4,5, Svd1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, AB1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, GP1,2,3,4, GT1,2, EX1,2,3,4,5,6,7,8,9,

One Comment

Lägg till →

  1. Sverige har väl aldrig varit så utan konflikter inom, sina gränser, som då sossarna var partiledare i många år. Jag erkänner själv att jag röstade på detta partiet ända fram till 1975, då jag fick se partiledaren, stå i TV och säga, Att Sverige skall bli ett mångkulturellt land. Chocken jag fick sitter ännu kvar i ryggraden.
    Resultatet av denna mångkultur, ”Som svenskarna har blivit mer eller mindre påtvingade”, såvida de inte vill bli kallade för rasister, nazister eller främlingfientliga, syns överallt i våra städer nu. Eller hur?
    I Malmö är det utländska ungdommar, som skriker nu, skall vi ut och kriga mot svenskarna igen!
    Resultatet av detta blir stenkasning, mot våra dyrbara utryckningsfordon och bussar. Och det värsta av allt är, att ingen våra 8 politiker, säger någonting, om detta! Eller hur???

Kommentera

