Avskaffa religionskunskapen

Beröm på ledarplats i GT hör inte till vanligheterna. Hur skall jag tolka detta? Tänker jag fel?

Rossana Dinamarca, skolpolitisk talesperson (V) slår huvudet på spiken när hon kontrar regeringens förslag om mer kristendom i religionsundervisningen:

– I vårt moderna samhälle har religionen blivit en ideologi bland andra. Det finns därför ingen anledning att religionskunskapen ska vara ett obligatoriskt ämne varken i grund- eller gymnasieskolan. Istället borde religionens påverkan på människor och samhälle ingå i undervisningen i historia och samhällskunskap, säger Rossana Dinamarca i ett pressmeddelande.

Just så. Religion är en privatsak och det är rimligare att beakta dess påverkan på samhället och historien snarare än som ett eget kunskapsämne.

Själv blev jag något förbryllad av GT:s ledarsida i morse. Vanligtvis brukar jag få utstå kritik där och det ser jag som ett positivt tecken. En slags kompass som visar att mina förslag går åt rätt håll. När de nu berömmer mitt blogginlägg om SD:s uttåg ur Storkyrkan funderar jag om jag skrev fel för snart en vecka sedan. Nejdå jag skrev: ”Det är otidsenligt att våra folkvalda inleder riksdagsåret med att tjäna gud och inte att tjäna folket”. Att även GT:s ledarsida hamnar på rätt sida i debatten vid enstaka tillfällen får väl ses som någonting positivt snarare än ett tecken på borgerliga tendenser i mina bloggspalter.

Läs alla mina inlägg som ateism, religion och skola. Liknande inlägg:

1. Reinfeldt pratar vackert men vägrar ta tag i verklighetens problem

2. Det osmakliga är monarkin

3. Varför offrade gud Judas?

4. Imagine borde vara ett kontroversiellt låtval i guds hus

5. Stäng privatskolorna

6.Rossana Dinamarca förstärkte riksdagskandidaternas framträdande i Nordstan

Bloggar: Emil Broberg, Alliansfritt, Jerker Nilsson, Eva-Britt Svensson, Jinge, Kaj Raving, Marlene Svensson, Svensson, Stefan Stenudd,

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

32 Comments

Lägg till →

  1. Det är bra att det här kommer upp till debatt. Människan blir alltmer fritänkande när det kommer till tro. Det finns väl för- och nackdelar med detta, men jag för en tycker att det är bra. För kristendomen, liksom för alla andra stora religioner är detta förstås ett stort steg tillbaka då folk börjar se igenom deras lögner.

    Jag tycker till viss del att det är bra med viss kunskap inom olika religioner för förståelsens skull, men jag tycker att ungarnas läroplan är nog stressande utan att de ska behöva slussas in i någon religion. Det kan de göra senare i livet om och när de känner för detta. Bl.a därför jag inte döpt mina egna barn. Det är inte min – eller någon annans – sak att avgöra för de nya generationerna vad de ska tro på.

    För egen del säger jag att vi ska ta bort religionen helt ur ALLA skolor och stifta lag om att religioner ska vara förbjudna inom allmänna skolor p.g.a skolans neutralitet i ämnet (alla ska ju kunna gå där och få utbildning oavsett bakgrund). Men visst, kan vi istället sätta det som ett litet sidoämne i samhällskunskapen, är jag helt med på det. Men då ska det heller inte enbart innehålla kristendom.

    Tack för mig.

  2. Om vi levt i en värld där alla tyckt religion var en oväsentlig vidskepelse så skulle vi kunna stryka religionskunskapen.
    Men vi lever i en värld där Sverige och Svenskar utgör en minimal del och vill vi leva med de andra människorna i denna värld så är det en fördel av veta hur de funkar.
    Jag har jobbat i ett 30tal länder runt jorden och haft oerhört stor nytta av religionskunskapen jag fått. Kommunikationen med individer blir oftast bättre och lättar ju mer kunskap man har om deras religion. I synnerhet när det stora flertalet människor på denna jorden anser religionen vara det viktigaste de har, det som definierar dem som människor. Då är det allt bra dumt att inte ingående studera religionerna och därmed få en ökad förståelse för andra männsikor.

  3. Ja men va bra. MINSKAD kunskap är rätt väg att gå. (?)

  4. Hejsan.
    Du har helt fel.
    Kristendomen är Sveriges statsreligion och att låta alla religioner ta lika stor plats i skolan är ett skämt.
    Jag gör liknelsen som björklund har gjort: ”Ska vi då lära oss lika mycket om Indiens historia som Sveriges?”.
    Nej är det självklara svaret på den frågan.
    Man ska få lära sig om alla religioner, vad de står för och deras traditioner. Men FÖRDJUPNINGEN ska vara inom kristendomen.
    Jag är trött på att svenska traditioner håller på att försvinna! Alla behöver inte fira jul eller påsk eller vad det nu kan vara. Men de ska inte gnälla om vi andra firar enligt våra tradiotioner.

    • Jöran Fagerlund 12 oktober 2010 — 17:20

      Svenska traditioner som lönediskriminering av kvinnor och barnmisshandel får gärna försvinna för mig.

    • Jag tycker inte att det är statens uppgift att arbeta för att behålla svenska traditioner. Kultur och traditioner är uppenbarligen under ständig utveckling, och om nu kristendomen är så genomsvensk kan man väl överlåta uppgiften åt folket.

  5. Intressant, var tvungen att kommentera Björklunds artikel i Expressen – jag skrev:

    ”Postat av Lunda 43 den 10 okt 2010 kl 15:37
    Religon bör ingå i historia undervisningen och inte ha en särställning. Däremot bör det diskuteras om inte etik bör ges större utrymme i skolan – och då har de kristna värderingarna rätt till ett stort utrymme eftersom samhället i sverige är byggt från de moderna kristna värderingarna.

    För övrigt undrar jag, efter SD’s utåg ur kyrkan vid riksdagens öppnande – varför diskuteras inte varför Svenska kyrkan har en särställning vid riksdagens öpnnande? Tycker detta är mer uppseendeväckande och märkligt en den faktiska incidenten.”

  6. Helt rätt! Jag håller med. Jag tycker även att vi ska avskaffa Historia som ämne också. Vi lever ju i nuet och planerar för framtiden!

  7. Håller inte med (V) om mycket men här håller jag med till 100%.

  8. Tjena!
    Helt rätt! Införliva religion i framförallt samhällskunskapen. Ett sidokärnämne som heter samhällskunskap med inriktning på kultur och religioner skulle falla mig i smaken… kolla gärna mitt inlägg på min blogg om Björklunds utspel!
    http://christus.netroots.se/gor-om-gor-ratt-hr-bjorklund/

    MVH Robban

    • 50 år av (S)-märkt skolpolitik har inte bara gjort flera generationer historie- och perspektivlösa. Den har även sänkt den svenska skolan till en bottennivå bland västeuropeiska länder. Lågvattenmärket var när ”HSB” överlät huvudmannaskapet till inkompeteenta ”kommunalpolitruker”

      Men, det är ju klart att ALLTFÖR utbildade och ifrågasättande medborgare kan vara ”farliga” för de styrande…

  9. helt rätt…faktabaserad läroplan med fler tillvalsämnen som ex kan vara religion och då alla typer.

  10. Tycker du någonting över huvudtaget om den här frågan?

  11. Det är fruktansvärt fel väg att gå i påståendet om att religion inte ska få ha någon betydande roll i skolväsendet idag. Rent utav ett korkat påstående. Med det sagt menar jag inte att det ska fokuseras på religion som något som är rätt eller fel. Snarare ska ämnet Religion fungera som spridning av kunskapen om att det finns människor världen över som använder sig av denna livsåskådning och därmed förklarar en hel del om varför världen fungerar som den gör. Sådan kunskap ska inte dras in på, sådan kunskap ska utvecklas och föras vidare.

    Religionskunskap ska inte ses om ett tillfälle för lärare i svenska skolor att föra kristendomen vidare, den är till för att ge perspektiv på den värld vi lever i. Att påstå att ett sådant perspektiv inte skulle vara viktigt är idiotiskt.

    • tvärtom ! avskaffa snarast religionen i skolan,finns inget som helst värde
      i att tuta i ungarna massa ideer och sen att påstå att det skulle ge perspektiv på den värld vi lever i….skall vi lära dom att i terrorism och att i princip varje krig som pågår är det religionen som är problemet.
      Nej för att få en värld som kanske kan ge oss lugn och ro, med förstående och vänliga människor med tro på en positiv framtid så bör ALL religion förbjudas omedelbart.

      • Ja, det verkar ju vara helt rätt väg att gå. Förbjud en tanke. Sedan kan vi börja spärra in de med ovänliga tankar, eller sådana som tänker på brott…
        Då tror jag mer på idéhistoria-greppet.

      • Jag förstår inte varför man inte ska lära barn att krig i stor utsträckning ofta handlar om religions skiljaktigheten, när det faktum är att det faktiskt Är så?!

        Ett förbud mot religioner har inte med frågan om Avskaffandet av Religionskunskap i skolan att göra över huvudtaget! Så din åsikt där är inte relevant.

        -Vi pratar om dödsstraff och barnmisshandel i skolan på en informativ nivå utan att för den delen sympatisera med det..så varför inte också diskutera religion i skolan. Tänk efter lite nu.

  12. Mycket bra idé. Jag tycker att ökad-förståelse-argumentet redan kan förkastas. Vi har, hittills, haft religionsvetenskap i skolan och såvitt jag kan se förstår vi ändå inte varandra? Snacket om diverse Leninkunskap osv. är bara vanligt högertrams som kommer när man inte har argument för att försvara frågan i sig. Ingen har ju sagt något i den riktningen. Religion ska vara frivilligt och utövas respektive studeras utifrån eget intresse.

  13. Religionshistoria är också ett spännande och roligt ämne utan att behöva fördjupa sig i religionskunskap eller i kristendomen. När jag var lärare på en skola ville skolans ledning att alla elever ska vara med på skolavslutning i kyrkan bad jag till ledningen att gå med på att skicka ett intyg ut till föräldrar och skriva under på pappret om dom ville att deras barn ska vara med på skolavslutningen i kyrkan visades sig vara många som avböjt detta. Då blev det i aulan. Har varit väldigt kritik mot detta under mina läraråren och tycker fortfarande inte att religion ej ska blanda sig i skolväsen. Det är upp till barns val om dom vill fördjupa sig i sin religion får göra utanför skolan. Skolminister vill att vi ska stärka mer i kristendomen i skolan tror jag är en dålig lösning. Elever bör mer övning i matematik, svenska, NO, SO, mer gymnastik, skrivstil.

  14. Blir ju inte förvånad över att en vänsterpartist vill avskaffa religionskunskapen. Själv är jag inte religiös men tycker ändå att det ska undervisas om det i skolan. Detta är ju en ideologisk fråga för en vänsterpartist och anar att nästa steg är väl att ge sig på monarkin. När man sen ändå är igång kan man ju införa Leninkunskap på schemat. Traditioner som att inleda riksdagsåret i storkyrkan tycker jag ska få vara kvar. Otidsenligt, må så vara, men vi ska vara stolta över våra traditioner och inte avskaffa dem.

    • ”Otidsenligt, må så vara, men vi ska vara stolta över våra traditioner och inte avskaffa dem.”

      Hade man haft denna sorts tänkande så hade Sverige aldrig kunnat bli en demokrati. Traditionen var ju att icke-demokrati…

      • Tja, varför inte börja jaga mammutar och bo i grottor, det var väl där vi började för många 1000 år sen.
        Sorgligt vilken låg nivå ditt resonemang håller.

        • Att säga att ”vi ska vara stolta över våra traditioner” utan att backa upp med argument (bortom den vanliga osakliga vänstersmutskastningen) höjer ju inte heller nivån på diskussionen särskilt mycket.

          Hade vi villkorslöst varit stolta över våra traditioner genom tiderna (och inte ”avskaffat” dem) så hade vi som 1984 mycket riktigt säger haft ett ganska primitivt samhälle.

  15. Min egen erfarenhet av religionsundervisning i gymnasiet (6 år sedan) är att den redan förs från ett neutralt och sociologiskt/historiskt perspektiv. Att det är ett eget ämne istället för att ingå i samhälls- och historieundervisningen är i värsta fall bara en teknikalitet, men i bästa fall antagligen för att religion påverkat människan i tusentals år på så mycket mer än ett personligt plan.

    Tänk så många konflikter genom världshistorien som varit religiöst betingade!

  16. Skolans syfte med religionskunskap är enligt min uppfattning att bringa förståelse för andra kulturer och andra sätt att leva. Detta tycker jag är viktigt för att få ett tolerant och välfungerande sammhälle, att dock snöra in extra undervisning om kristendomen kan vara ett av de sämsta förslagen jag någonsin hört.
    Men jag sår endå fast vid att religionskunskapen inte skall tas bort eller bakas ihop med sammhällskunskap, eller historia även om de är starkt förknippade med varandra. Alla tre är absolut för viktiga för att slås ihop med det andra och på så sätt förlora sin Stjärnglans.
    Drar en parallel till Idrottens värld, Michael Owen var en stor värlsspelare och väldigt igenkänd under sin tid i Liverpool där han var en viktig ”stjärnspelare”, när han senare gick till den spanska storklubben Real Madrid fick Owen nöta bänken, där var han endast en av väldigt många världstjärnor och blev dock så småning om bortglömd. nu är han tillbax i Engelska ligan och är en Halvstjärna… Gör inte Religionen till en sådan, den är alldelens för viktig för väldigt många!! /”Ateist men intresserad av människor och deras val”

  17. Och så har du fått en puff på Aftonbladets nätupplaga!Du måste vara inne nu.

    Om religionsundervisningen – intressant tänkt att integrera den med historia och samhällskunskap. Vi behöver definitivt undervisa om religionshistorien och religionernas roll i många människors liv, men det behöver inte vara i ett eget ämne.

    Själv är jag sedan länge förtjust i tanken på idéhistoria även i grundskolan, med ett bredare och djupare tag om de idéer – politiska, filosofiska, religiösa osv. – som format vårt tänkande genom historien och dess epoker. Men jag är ju på den punkten part i målet.

  18. Ja, som tur är är bestämmer inte vänstern längre vad och vilket som är Politiskt Korrekta ämnen att ta upp i skolans läroplan.
    Bevare oss väl för ”Leninism-Marxism” och Feminism… vilket om V(pk) hade fått bestämma hade varit obligatoriska skolämnen.

    • Fast det där är ju bara dina egna hjärnspöken som lever ut, Bengt. Det har ingen kontakt med verkligheten eller ligger överhuvudtaget inget fakta bakom det. Håll hjärnspökerna för dig själv hädanefter är du snäll. Det blir gärna rätt patetiskt annars.

      • Jöran Fagerlund 11 oktober 2010 — 17:15

        Tack för ett tappert försök. Jag har länge försökt att få ”Bengt” att resonera sakligt men han vill inte lyssna på det örat.

      • Uttrycket ”hjärnspöken” får stå för dig själv ”johannesc” men till skillnad från dig så diskuterar jag SAK och INTE person.
        Ditt inlägg är patetiskt och typiskt för en som inte tål att höra andra argument.

        Skolan har i alla tider varit ”utsatt” för olika politiska riktningars indoktrineringsförsök. Under Sovjettiden var det i ”borderländerna” obligatoriskt med skolning i Marxism-Leninism. Detta är fakta.

        Sedan kan man INTE förneka att det judiskt kristet västerländska arvet skapat både denna världsdel stora framgångar i både vetenskapen och därmed även det sociala livet. Kyrkan, kristendomen skapade kloster där vetenskapen fick gro och slå rot, skolor skapades och nya upptäckter gjordes.

        För varför skedde inte något liknande i andra regioner där andra religioner varit tongivande?

        • Fast det du skrev är ju just i din egna fantasi och som du eventuellt tror eller är rädd för att det skulle vara. Det finns således ingen faktisk grund för påståendet. Därför var det svårt att reagera på ett annat sätt. Jag tror du skulle känt likadant ifall jag slängde ur mig något ur min egna fantasi, utan fakta bakom. Grejen är ju att du har inget argument bakom, bara ett tomt stört löjligt påstående byggt på egna fördomar. Såna skulle i alla fall jag hålla för mig själv, annars riskerar man att inte bli tagen på allvar helt enkelt. Ungefär som i det här fallet alltså.

          Jöran, tappert försök vet jag inte om det var direkt. Det var dock svårt att ta det på riktigt allvar, då det inte finns något att ta på allvar om du förstår vad jag menar. Lider med dig som får ta emot såna löjliga kommentarer titt som tätt. Jag är för det mesta förskonad från dem, även om det finns undantag.

Kommentera

