Bus eller godis är kriminellt

Tacka vet jag påsken då barnen i alla fall gör små teckningar och lyckönskningar de byter mot godis.

Nu har Halloweeneländet pågått i två kvällar redan. Både fredagskvällen och lördagskvällen stördes av ett fasligt ringande på dörren. Mer eller mindre utklädda ungar som kräver godis i utbyte mot att inte utsätta mig för ett bus. I andra sammanhang kallas detta för utpressning och är en kriminell handling. I vår samtid ses det runt den 31 oktober som något gulligt som uppmuntras av vuxenvärlden. Var är skolans värdegrund när man behöver den?

På min tid, när jag var barn, gjorde vi små teckningar och påskbrev som vi gick runt med. Som tack för detta fick vi godis av de som gillade våra små gåvor. Naturligtvis var hela poängen med att klä ut sig och göra teckningar att få godis men jag vill minnas att vi delade ut teckningarna tämligen frikostigt utan att kräva godis.
”Bus eller godis” är motsatsen. Barn vi aldrig har sett förut och som inte kommer och frågar om våra barn vill leka med dem andra tider på året dyker plötsligt upp och skränar och kräver godis med ett uttalat hot om repressalier i fall vi inte uppfyller deras krav.

Under min självpåtagna stofila utstrålning och konservativa yttre finns egentligen ett framstegsvänligt och liberalt sinne och ett tolerant hjärta. Jag har egentligen inget emot att ungarna spökar ut sig, att traditionen kommer från USA, att den förfular vår finaste högtid eller att det är ett kommersiellt jippo. Det vore naturligtvis välkommet om någon granskade arbetsvillkoren och miljökonsekvenserna av alla billiga skräckprylar som säljs denna helg.

Det som stör mig är utpressningen och att ingen tycks bry sig.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Bloggar: Jerker Nilsson,

Media:  DN, SSD, Svt, GP, DN, Ex, GP, Svt,

Om inlägget

Kultur, Politik

14 Comments

Lägg till →

  1. Johan Magnusson 05 november 2011 — 14:11

    Visst kan de vara gulliga de små liven, där de står maskerade och kräver godis för att inte kasta ägg, skit eller toapapper på grannens tomt. Men de är inte lika gulliga några år senare, när de står i närbutiken, maskerade, och kräver pengar för att inte knivskära expediten!! Jag anser dock att skillnaden är hårfin och att de föräldrar, som på detta sätt uppviglar sina små telningar till att utöva utpressning mot sina grannar, bör tänka efter lite.

  2. First of all: Käften.
    Second of all: Halloween kommer inte från USA, det kommer från Irland.
    Bah humbug// Spöket

  3. Jag tycker att staten borde skydda oss och våra barn från hemsk anglosaxisk kultur! Var finns staten när man behöver den? Halloween är enligt mig betydligt värre än den kvinnosyn många muslimer för med sig till Sverige och jag antar att Göran håller med mig!

    Varför finns det över huvud taget folk som oroar sig för muslimer när vi i själva verket borde oroa oss för kapitalistsvinen i USA?

  4. Det räcker gott och väl med EN tiggeri helg om året! Påsken kom först och är förankrad i svensk tradition. Halloween kan dra åt h-vete!

  5. Och jag som gladde mig åt att årets skörd av busellergodisbarn ökat till 17 från förra årets 8 🙂 Jag gillar tiggeriet. De flesta barnen häromkring (Slagsta, Botkyrka) har ansträngt sig med sina förklädnader till den grad att det föranleder belöning att få skåda. Dessutom har många plockat med sig just den efterlysta påskkärringstraditionen och delar ut små spökkort. Och vad gäller buset så är det inte heller så farligt häromkring – jag vet många grannar som brukar välja först bus sedan godis, för att inte gå miste om något stunt… Barn som får för sig att komma någon annan dag än 31:a oktober kan däremot glömma att de får nått godis i vårt hus.
    Ytterst är det väl ett föräldraansvar att sy ihop det hela till en acceptabel version av traditionen, och lära barnen att inte terrorisera någon som väljer att inte öppna dörren eller kanske bara gå till de hus som är halloweensmyckade och kanske kan antas är mer med på noterna än de vanliga gråa.
    Och lär dem att gå på rätt dag FFS: http://tohellblog.blogspot.com/2006/10/halloween.html

  6. Minns med ”glädje” det året jag var bortrest under den aktuella högtiden och kom hem till en lägenhetsdörr insmetad med någon neonrosa sörja. Säkrast att alltid stanna hemma och barrikadera sig! Jag älskar barn och är själv mamma, men någonstans måste man väl för fan dra gränsen.

  7. Ja det är ju ett jätteproblem! 8) Har inte haft besök av utklädda barn på Halloween på 8 år och dom barnen hade fått det hela om bakfoten för dom gav mig godis… En fördel med att bo där vägen slutar!

  8. TA BORT DENNA FÖRBANNADE O LÖJLIGA HELG!
    HÄR I SVERIGE HAR VI ALLA HELGONS DAG

  9. Jag håller med. Bedrövlig tradition, Däremot log jag lite inombords när jag gick min morgonrunda med hunden och såg att man toalettpapprat en stor del av äppelträden i Örgrytes villaträdgårdar.

  10. Nåja, påsktraditionen baseras på att om man inte gav påskkärringarna vad de ville ha på väg till Blåkulla skulle de förhäxa dig eller gården eller djuren. Inte mindre utpressning det, tycker jag.

    • Jöran Fagerlund 31 oktober 2010 — 16:00

      Det stämmer att bakgrunden till påsken inte är så trevlig. Häxbränning etc. Samma sak gäller väl julen med julbock och julklappen.
      Poängen är att det inte var med i bilden när vi gick omkring och delade ut teckningar medan utpressningen är ytterst påtaglig nu.
      Jag är ingen stor fantast av påsken. Firandet kan kvitta. Om ungarna klär ut sig till gulliga tanter eller spöken kvittar lika bara de har kul. De får gärna ringa på om alla gör det samma dag och är trevliga. Det borde väl gå att hitta på något läskigt och roligt som de delar ut även på Halloween i stället för hot och utpressning.

Kommentera

