Danskjävlar

Den danska medielogiken är det som verkligen terroriserar tillvaron.

Efter en fantastisk tur till Amundön såg jag fram emot en trivsam hemmakväll. En god vän till min son följde med hem för att sova över och vi gjorde lite veggosushi. Först brakande Halloweeneländet, som jag skrev om i morse, loss igen. Sedan kom de terrorkåta danska journalisterna.

Tydligen är de två gripna, och frisläppta, för bombhotet i Göteborg från Gårdsten. Därför var de danska journalisterna här. Antagligen av samma skäl som Halloweenungarna: här på ”lillsalvia” har vi inga porttelefoner och chansen att någon öppnar dörren är större än på ”storsalvia”. Först ringde de på dörren och frågade min sambo om vi kände till något om det inträffade. Nej svarade hon och journalisterna gick vidare till nästa granne. När jag öppnade altandörren och tog bilden ovan kom en annan journalist tillbaka och knackade på fönstret.

Hon ville veta hur det kändes att bo här när något sådant inträffar. Plötsligt kändes de nyss så förhatliga godistiggande ungarna som små änglar i jämförelse. Jag funderade på vilken motfråga jag skulle ställa först: varför kommer ni just nu och inte när solhusen invigdes? Eller när vindkraftverket invigdes? Eller fiskaffären, eller när vi hade friluftsdag med aikidoklubben här, eller till luciafirandet, eller till vad som helst annars. Nej den danska vinkeln är naturligtvis muslimernas terror.

Skulle jag i stället gå ut lite hårdare och säga att den danska medielogiken och samhällsutvecklingen är farligare än någon terrorplanerning, verklig eller ej, som pågått i Gårdsten.Eller att hon som journalist borde vara mer intresserad av att Dansk Folkeparti vill förbjuda parabolantenner. Vad händer med yttrandefriheten i hennes eget land?

Men jag kom inte så långt i mina grubblerier. Bakom mig hör jag min kära sambo säga: ”Ni gör det här bara för att svärta ner Angered ännu mer. Jag blir så förbannad. Jävla danskar.” Med det var hembesöket över.

Kanske inte direkt mina egna ordval men just nu känns det förbannat skönt att ha sin egen Ernst-Hugo Järegård i hemmet.

Liknande inlägg:

1. Läskigt med skottlossning nära barnens skola, ändå är vi trygga i Gårdsten

2. Förstasidan och helt uppslag om problemområdet Askim i tidningen Sydväst

3. 6000 kampanjtidningar i Hammarkullen

4. Göteborg slits isär

5. Ashraf, Berhane, Yvonne och jag kampanjade och röstade i Gårdsten idag

6. Det rör sig för vindkraften i Gårdsten

7. Rösta rätt rösta rött

8. Satsning i nordost är bra men för att bryta segregationen måste vi fokusera på överklassområdena

9. Inför högskattezoner i överklasstäta områden i stället för nystartzoner i invandrartäta områden

10. Fantastiskt med fabriker i Gårdsten

Läs alla mina inlägg om Gårdsten, Angered, rasism, segregation, integration,

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,

Bloggar: Jinge, Jinge, Svensson, Ali Esbati, Ali Esbati, Helena Duroj, Jerker Nilsson, Lasse Strömberg,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 Comments

Lägg till →

  1. Hej Jöran

    Du har tidigare med din filmkamera spelat in mycket intressant bla valutvärderingen på trappan, Har du möjlighet att spela in ett samtal om klasssamhället med bla Åsa Linderborg och Göran Greider på onsdag klockan 19:00 för att sedan lägga upp på din blipkanal vore grymt bra.

    mvh
    Frans

Kommentera

