Apple backar i Greenpeace miljöranking

Rainbow Warior på besök i Göteborg.

Mac World rapporterar att Apple backar från plats 5 till plats 9 i Greenpeace ranking för elektronikföretag. Apple får högst poäng när det gäller giftiga kemikalier kriterier. Alla produkter är nu fria från PVC-plast och bromerade flamskyddsmedel.

Apple får poäng för att sin kemikalieanvändning präglas av försiktighetsprincipen och för lobbyverksamheten gentemot EU-institutionerna om ett förbud mot PVC, klorerade flamskyddsmedel och bromerade flamskyddsmedel. För att få full pott måste dock Apple offentliggöra huruvida de stödjer omedelbara begränsningar av  klorerade organiska föreningar och brom.

Enligt Greenpeace bör Apple även klargöra sin inställning rörande branschorganisationen TechAmerica om ytterligare omedelbara begränsningar, särskilt PVC och bromerade flamskyddsmedel

Det som drar ner Apples betyg är bristande information om kemikaliehanteringen och kommunikation till underleverantörerna. Apple är också otydliga vad det gäller framtidsplanerna för utfasning av farliga ämnen.

Det duger inte Apple. Med så hög svansföring beträffande design och en prispolitik grundad i att användare är beredda att betala för funktionalitet och användarvänlighet finns goda ekonomiska marginaler för låg miljöbelastning i varje produkt.

Raset på miljörankinglistan gjorde att jag tvekade in i det sista att anmäla mig till tävlingen Webbhotell City Network anordnar där man kan vinna en iPad. Anmälan sker genom att länka till deras tävling. Listigt marknadsföringsknep men till skillnad från de flesta virala kampanjer i tävlingsform är det inte ett rent lotteri och det som bedöms är den blogg man redan har presterat. I alla fall enligt tävlingsreglementet. Det juryn skall titta på är potentialen att bli en proffsbloggare. Så nära mission impossible man kan komma för en politisk vänsterbloggare med wordpress.com som plattform. Här kan jag inte ha egna annonser även om jag ville. Skall jag leva på bloggandet får jag byta plattform.

En iPad är heller inte ett redskap för att producera stora mängder innehåll till en blogg. Det kan däremot vara ett gott redskap för att underhålla och administrera en blogg. Att snabbt moderera kommentarer och svara på frågor etc. Det är något som funkar hjälpligt med en mobiltelefon idag. Inte ens med iPhone sköter jag underhållet av bloggen mer än motvilligt. Det funkar men finns en vanlig webbläsare tillhands föredrar jag den.

När iPad släpptes ställde jag frågan om det var något för oss fotografer. Nu när man kan synka iPad och Aperture är svaret ”kanske i vissa fall”. Jag vet inte hur synkningen funkar men det skall i alla fall gå att importera RAW-filer till iPad även om man inte kan processa dem. Ni läsare får ursäkta om jag inte vet exakt hur det faktiskt fungerar idag. Det optimala för mig vore om jag kunde fotografera i JPEG + RAW, tanka över ett minneskort till iPad, göra en grov rensning och radera dåliga bilder, kanske märka upp bilderna med taggar och betyg för att när jag kommer hem synkronisera med Aperture så att RAW-filerna flyttas, inte kopieras, till min mac och metadata importeras automatiskt. Kvar på iPad blir bara de små förhandsbilderna. Därmed skulle biblioteket på iPad inte bli så stort men ändå möjligt att använda för bloggen. Samma funktion vore önskvärt på en MacBook eller MacBoock Air.

Summa summarum om Webbhotell City Network bestämmer sig för att ge mig en iPad säger jag inte nej. Skall jag själv bestämma väntar jag tills Apple har ryckt upp sig lite i miljöarbetet och nöjer mig med den elektronik jag redan har. Den räcker ofta längre än man tror. Jag har trots allt fått spotify att rulla på en iBook G3 trots att det enligt specarna inte går.

Läs rankingen här. Bakgrundsrapporten hittar du här och Applerapporten här.

Liknande inlägg:

1. Jobbigt att underkasta sig Stefan Jarl i 87 minuter

2. Värde och pris är inte samma sak

3. Är iPad och molntjänster ett klimathot?

4. Är Apples iPad något för oss fotografer?

5. Konferens avslutade – för min del – och inledde – för andra – Londonresan denna gång

6. VälgörenhetsMacar in the UK

7. Modern teknik i skolan kräver mer av Povel Ramels tänkande

8. Starkt Apple

9. Min första blåskärm kom på tåget

10. Breda band och tunna klienter

Läs alla mina inlägg om miljö, design, foto, PR och reklam.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Media: MW1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15, idg1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,

4 Comments

Lägg till →

  1. Tack för en bra artikel. Att begära av Apple att de skall göra utfästelser om framtiden är dessvärre helt orealistiskt. Just detta krav på att de skall berätta om framtidsplanerna för sina produkter har gjort att Apple hamnat oförtjänt lågt i tidigare Greenpeacerapporter.

    Jag tycker också att det finns en viss rimlighet i att bedöma företag på vad de faktiskt gör nu, snarare än utfästelser om framtida förbättringar. Flera företag fick tidigare höga betyg av Greenpeace för att de glatt visade upp planer på framtida miljöförbättringar. Förmågan att hålla sina löften har sedan visat sig vara erbarmligt dåliga. Att ge poäng för att lova är därför kanske inte så konstruktivt. Det är också den stora svagheten i Greenpeaces mätmetod.

    Mikaels påståenden om brott mot kinesisk lag var en nyhet för mig. Jag skulle gärna vilja veta mer. Berätta! Vem? När? Var?

    • Jöran Fagerlund 06 november 2010 — 20:42

      Tack för kommentaren. Det är riktigt att det är svårt att göra bra undersökningar. Speciellt med så pass grovhuggna skalor som tio poäng. På Energisession 2009 deltog jag i en undersökning där man fick samma poängavdrag om man tinade bröd i mikrovågsugn som om man reste till Thailand på semester. Inte trovärdigt. Förvisso en helt annan division.

      När det gäller Apples bristande information om utfasningsplaner håller jag med om att det viktiga är vad man faktiskt gör och inte vad man lovar att göra. Samtidigt får vi ha i minne att en av de saker som drog upp Apples poäng var tidtabellen för utfasning av PVC och bromerade flamskyddsmedel.

      Jag tycker att det är synd är att Apple försätter chansen att skaffa sig konkurrensfördelar genom mer aktiv lobbying för hårdare miljölagstiftning. Apple lämnade 2009 US Chamber of Commerce eftersom de lobbat mot skärpt miljölagstiftning. Det var starkt gjort.

      Apples produkter ligger i ett högt prissegment tack vare god design och användarvänlighet. Immateriella värden. Därmed borde det finnas utrymme för lite högre kostnader i den materiellatekniska konstruktionen. Om Apple snabbt fasar ut giftiga ämnen och samtidigt lobbar för ett förbud för dessa skulle de få ett enormt försprång mot de flesta konkurrenter.

      Jag förde ett liknande resonemang om bilindustrins passivitet tidigare.

  2. Sedan vore det trevligt om de inte hade så dåliga villkor för tillverkarna i ”sina” fabriker att de till och med brutit mot kinesisk lag…

Kommentera

