Dags att damma av Atbetar-Tidningen efter något decenniums träda?

Gunnar Oldenqvist var med under åren partiet i Göteborg gav ut Arbetar-Tidningen.

Partiföreningen i Frölunda hade bjudit in Sanna och Daniel från ETC Göteborg att diskutera den lokala mediesituationen. Att jag var där beror på att jag för en tid sedan skrev ett mejl – i egenskap av vanlig partimedlem – till distriktsstyrelserna Göteborg, Skaraborg, Älvsborg och Bohuslän samt styrelsen för representantskapet i Västra Götalandsregionen och föreslog en regional veckotidning. Halvt på skämt, halvt på allvar, har jag föreslagit att vi skall använda namnet Arbetar-Tidningen som vi gav ut tidigare. Namnet är inte det viktiga. Kanske finns det betydligt spänstigare namn.

För egen del uppskattade jag på sätt och vis den första halvan av mötet, då ETC Göteborg berättade om sin tillkomst och framtid, mest eftersom jag redan hade hört mitt eget föredrag. ETC fyller en viktig funktion som ett första steg att bryta borgerlighetens mediala dominans. Jag har varit med på ett hörn sedan ETC startade i Göteborg och kommer att stötta tidningen även framgent.

Inte som Flamman eller ETC.

Låt mig först beskriva vilken tidning jag tänker mig och vilken tidning jag vill undvika. Vi behöver inte ännu en vänstertidning som Flamman eller ETC. De är helt enkelt för bra. Jag tänker mig en mer en interntidning. En nyhetstidning om Vänsterpartiet skriven av vänsterpartister.

Arbetar-Tidningen på den tid då det begav sig.

Vi har ett stort antal grundorganisationer, parlamentariska uppdrag och övriga aktiviteter att skriva om. Och vi är många som kan göra jobbet.

Det har aldrig varit enklare att göra tidning än idag. Möjligheterna att flera bidrar med lite för att skapa en tidning är större än någonsin tidigare. Vänsterpartiets behov av intern diskussion och utvärdering är akut. Med många nya medlemmar måste vi hitta ett sätt att hålla kontakten med dem. Vi behöver skapa en egen berättelse om Vänsterpartiet. Vad göra? Starta en egen veckotidning i Västra Götaland är mitt svar.

Västra Götaland rymmer fyra partidistrikt och 49 kommuner Det är klart att vi har tillräckligt att skriva om för att fylla en veckotidning. Får vi 1500 prenumeranter får vi presstöd som bär hela kostnaden. 1679000 kronor får vi i presstöd vid 1500 prenumeranter.

Flera sidor varje nummer kan användas till debatt och valutvärdering. Tidningar som Vänsterpress och Göteborgsdistriktets fina Röd Avgång kommer för sällan för att ha en verklig levande debatt. Är det något partiet behöver efter att ha backat i val efter val så är det intern debatt och utvärdering för att vi skall kunna utveckla vår politik. Låt mig vara klar på denna punkt: jag gillar Vänsterpress och bidrar gärna till den efter bästa förmåga. Röd Avgång är en fantastisk tidning och jag vågar påstå att inget partidistrikt har något som liknar Röd Avgång. Mer eller mindre intensivt har jag jobbat med Röd Avgång sedan 1998 och hur mycket jag än uppskattar tidningen klarar den inte att fylla viktiga funktioner som en veckotidning kan.

Om många gör lite blir det mycket gjort

I alla grundorganisationer finns det någon som har en digitalkamera och någon som har en dator. Det är enkelt för många att bidraga med lite som tillsammans blir en hel tidning.

Med fyra distrikt har vi fyra distriktsordföranden som kan skriva ledaren en gång i månaden var. Våra riksdagsledamöter, regionråd och kommunalråd kan skriva en krönika var i månaden. Vi har mängder av partiaktivister vi kan intervjua. Varje vecka måste det var någon kommun som har något intressant att skriva om från kommunfullmäktige. Ni fattar nog nu.

Materialet kan tämligen lätt göras om för att passa nätet. En del intervjuer kan ju göras med filmkamera eller bandspelare för enkel spridning på nätet också. En tidningsredaktion kan helt enkelt producera mer än en tidning.
Vi kan trycka handlingar till årsmöten i tidningen eller som bilagor. I praktiken kommer inget distrikt behöva göra ett enda medlemsutskick mer om vi har en veckotidning.

Alla behöver inte prenumerera men vi behöver 1500 prenumeranter

Nyckeln till presstöd ligger i att vi får 1500 prenumeranter som betalar minst 350 kronor per år. Dessutom skall den ha minst 1000 spaltmeters redaktionellt innehåll. Jag tror att det räcker med 12 sidor per nummer men jag har räknat på 16 sidor och 52 nummer.

Minst hälften av tidningens upplaga skall vara prenumeranter. Det gör att vi kan trycka 2999 tidningar om vi har 1500 prenumeranter. Vi kan alltså skicka tidningen till alla medlemmar även om inte alla prenumererar. Orättvist kan man tycka men skall tidningen fungera som interntidning är det dumt att utesluta någon. Vi kan också starta ett samarbete med Ung Vänster för att få mer material och fler prenumeranter. Att betala prenumerationen blir ”valfritt” så länge minst 1500 betalar.

När man startar en tidning mäts upplagan tidigast efter ett halvårs. Får vi 1500 prenumeranter efter ett halvår får vi retroaktivt presstöd. Det finns inga datum för när presstöd skall sökas. Reglerna för presstöd hittar du här och förordningen här.

Ekonomi

Jag har kollat två tryckerier och gjort att överslag att tryck och distribution för en upplaga för 1500 ex ligger mellan 470 000 och 585 000 kronor för 2000 ex blir kostnaden mellan 490 000 och 600 000 beroende på tryckeri. (exklusive moms)

Tänker vi oss en prenumerationskostnad på 365 kronor per år (1 krona per dag) ger det intäkter inklusive presstöd på 2 195 509 vid 1500 prenumeranter och 2 927 679 vid 2000 prenumeranter. Vi borde rimligtvis klara att ha en redaktion med två anställda och lite pengar över för frilansarvoden och utrustning, trycka en tidning, adressera och skicka den till alla medlemmar.

Poängen är att det är fullt realistiskt att skapa en veckotidning. Vi har alla resurser här och nu, det är bara att sätta igång.

Organisatoriskt tänker jag mig att repskapet kan vara huvudman. Kanske är det lämpligt att driva tidningen som en fristående ekonomisk förening där alla distrikt ingår. Det får vi titta på mer i detalj. Det är främst momsreglerna som avgör vad som är lämpligt.

Försiktig eller modig start

Ett försiktigt sätt att starta är att värva prenumeranter innan start. Vi uppmanar folk att prenumerera och betala in 365 kr. Dessa sätts på ett speciellt konto och när vi har 1500 betalande sätter vi i gång. 1500 prenumeranter ger drygt 500 000 och räcker till tryck första halvåret men kanske inte till personal.

Ett mer modigt sätt att starta är att vi helt enkelt chansar och distrikten lånar ut 500 000 till repskapet och vi sätter i gång, vid exempelvis, årsskiftet, och skickar ut tidningen till alla medlemmar och hoppas att tillräckligt många är villiga att betala en krona per dag för att få tidningen. Går det så går det. Går det inte har alla distrikt i alla fall haft en väldigt bra interninformation under ett halvår.

Jag har kollat med presstödsnämnden och det går inte att varje distrikt betalar prenumerationen åt sina medlemmar i klump. För att få presstöd måste 1500 personer på egen hand betala prenumerationen.

Viktigt att finnas hos medlemmarna fysiskt

Det är klart att vi kan göra det mesta på nätet men jag tror att det är viktigt att vi finns i fysisk form hos våra medlemmar. Att partiet dimper ner en gång i veckan i brevlådan i en form som man kan ta på skall inte underskattas.
Detta är några första inledande skisser.

För er som var med har jag tankat upp min presentation som en PDF här (5,2 Mb). Jag hjälper gärna till och diskuterar förslaget mer i detalj, på plats eller på nätet, om någon tycker att det är intressant. Med utbildning från Grafiska institutet och HDK i ryggen hjälper jag mer än gärna till även i själva arbetet om det blir av.

Liknande inlägg:

1. Tidningen ETC på väg till Göteborg

2. ETC Göteborg har sett dagens ljus

3. Läs Marlene Svennson i ETC Göteborg

4. Givande samtal hos Vänsterpartiet Frölunda om klimattoppmötet i Köpenhamn

5. Miljön i fokus på EU-debatt i Frölunda

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Media: AB1,2,3, DN1,

Bloggar: Jinge1,2,

Kommentera

