De borgerliga kranskommunernas låga ambitioner är ett större problem än Göteborgs bristande möjlighet att gå före

De senaste årens snöproblem beror främst på dåligt underhåll på grund av privatiseringar och inte på själva nederbörden.

I går deltog Marie Lindén och jag i ett dialogmöte som det regionala ägarrådet inför omstruktureringen av Västtrafiks ägande. Idag har Västtrafik 50 ägare: regionen och de 49 kommunerna. Nu skall regionen ta över hela ägandet och finansieringen skall ske genom en skattväxling där kommunerna sänker och regionen höjer skatten. I detta finns det ”vinnare” och ”förlorare” bland kommunerna eftersom alla kommuner idag inte betalar för exakt sin del av kollektivtrafiken.

Diskussionen i går kretsade kring skatteväxlingens effekter och kommunernas möjligheter att ”gå före” och ha högre ambitioner som exempelvis Göteborgs fria resor för pensionärer och sänkta pris på månadskortet. Det är en viktig diskussion och det kommunala inflytandet måste vara stort framöver. Samtidigt måste vi komma ihåg att ett av syftet mer överföringen är att få ett mer homogent biljettsystem. Vi får heller inte glömma att anledningen till att Göteborg behöver gå före är borgerligt styre med för låga miljöambitioner i såväl regionen som i kranskommunerna.

Kranskommunerna trivs med en segregerad Göteborgsregion där de har stor andel höginkomsttagare som bilpendlar in till Göteborg. Göteborg får bära kostnaderna för hög service och stort kulturutbud samt drabbas av problemen med buller, dålig luft och trängsel medan kranskommunerna tar skatteintäkterna från intäkter som genererats på arbetsplatser i Göteborg.

Nya kollektivtrafiklagen kräver att en myndighet för regional kollektivtrafik. Det innebär att huvudansvaret inte kan ligga på ett bolag utan på en nämnd. I det arbetet borde all verksamhet i så stor utsträckning som möjligt drivas i egen regi. Den nya nämnden borde ta tillfället i akt att köpa in bussar och anställa chaufförer i stället för att upphandla.

Den senaste tidens ”snökaos” beror till största delen på bristande underhåll till följd av privatiseringar och entreprenader och inte på riklig nederbörd. Det blir helt enkelt svårt att ta ett långsiktigt ekonomiskt ansvar när alla enheter skall klara sin ekonomi inom ett köp och säljsystem. Därför tillåts maskinparken förfalla.

Den nya kollektivtrafiklagen innehåller utmaningsrätt för privata bolag på enskilda turer. Det är absurt men inget skäl till att lägga ut allt på entreprenad. Förutom sämre kollektivtrafik riskerar entreprenader mer fuffens och mutskandaler.

Vi får se om det nya rödgröna minoritetsstyret i regionen mäktar med att ta sitt ansvar och styr bort från upphandling till mer av egen regi eller om de fortsätter längre in i återvändsgränden med upphandlingar. De rödgröna har i alla fall meddelat att priserna för resenärerna inte kommer att höjas. Gått så!

Liknande inlägg:

1. Göteborg klarar inte miljökvalitetsnormen för luft ändå planerar Vägverket för trafikökningar på 65 procent längs E45

2. Rimligt att även Västtrafik bjuder på en veckas resande

3. Avgiftsfri kollektivtrafik är naturligtvis det enklaste sättet att lösa krångel med biljettautomater och betalningssystem

4. Återta driften av kollektivtrafiken i offentlig regi

5. Segregation och massbilism i fokus på eftermiddagens sammanträde med miljönämnden

6. Bilder från dagens protester mot Marieholmstunneln

7. Kranskommunerna trivs med segregationen

8.  13 – 4 till massbilismen när Socialdemokrater och borgare gör gemensam sak om den nya Göta Älvbron

9. Margot Ottosson (V) fick med sig S och MP att stoppa strandnära villor i problemområdet Askim

10. Socialdemokraterna och miljöpartiet spär på segregationen i ett av stans största problemområden Örgryte

Läs alla mina inlägg om kollektivtrafik, segregation och miljö.

Bloggar: Jonas Sjöstedt, Ulla Andersson, Svensson,

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,16,17,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 Comments

Lägg till →

  1. Bra skrivet. För en gångs skull tänker jag inte rycka ut till försvar för min kommun. Allt hänger ihop; ointresse för kollektivtrafik, kultur och deras ensidiga bostadspolitik: Upplåt hur mycket mark som helst till villor, men sätt tvångskofta på Stenungsundshem så att de inte kan bygga något.

    Resultatet: Välmående villaägare med borgerliga värderingar. Tjoho!

    Utvecklingen är minst sagt skrämmande, det finns flera av kranskommunerna* som historiskt faktiskt ofta varit röda, men de borgerliga har förstått att spä på den ”naturliga” utvecklingen av social skiktning som verkar till deras fördel. De år det varit S-styre har man inte gjort tillräckligt för att väga upp det hela.

    * Framförallt Mölndal, Ale och Kungälv, men även Stenungsund kan räknas in här. Partille, Öckerö, Lerum och Kungsbacka har däremot en mer stabil borgerlig historia.

    • Ja, huh så ”hemskt” att välbetalda hantverkare mm skaffar sig egna hus, ser om sig själva och inte längre röstar rött….
      Om människor VILL bo i egna hus så LÅT dem göra detta och försök INTE att styra dem..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: