Givande samtal med nyvalda ungdomsfullmäktige

Vetgiriga och angelägna att förändra.

Det nyvalda ungdomsfullmäktige samlades idag på Världskulturmuseet för utbildning. Alla partier i kommunstyrelsen var inbjudna men det var bara Mats Arnsmar (S), Karin Pliejel (MP) och jag som dök upp. Det var en vetgirig skara ungdomar jag fick framför mig. Många av frågorna handlade om kommunism och namnbytet partiet gjorde för 20 år sedan. Det var lite som att hålla klasspresentation i valrörelserna 1991 och 1994. Lite udda kan tyckas men jag antar att jag på sätt och vis drog samtalet i den riktningen när jag berättade om hur det kom sig att jag blev politiskt aktiv i slutet på 80-talet.

De två stora frågorna då var kärnvapenhotet och miljöförstörelsen. När jag gick med i partiet och ungdomsförbundet, som 17-åring, 1989 var freonernas påverkan på ozonlagret ett verkligt problem. Det är mer än man kan säga om näringslivsminister Maud Olofssons påhittade ungdomliga miljöengagemang. Hon sade sig vara orolig för ozonhålet som 13-åring, dvs. sex år innan de första vetenskapliga rapporterna om CFC-föreningars (freoners) påverkan på ozonlagret.

Freonerna är en viktig miljöpolitisk milstolpe eftersom miljörörelsen lyckades skapa ett globalt regelverk för förbud och utfasning. En annan av de frågor vi brottades med i slutet av 80-talet är fortfarande olöst: den globala uppvärmningen. Det är jobbigt att behöva kämpa vidare efter 20 år med samma fråga. Sedan 2005 sitter jag i miljönämnden och sedan 2006 i kommunfullmäktige.

Kärnvapenfrågan är olöst likaså. Det var dock glädjande att få gehör för min motion till fullmäktige om att ansluta Göteborgs Stad till Borgmästare för fred. Jag tog den motionen som exempel på hur man som fullmäktigeledamot kan jobba för att få igenom ett beslut.

I min inledning pekade jag på att Vänsterpartiet och Ungdomsfullmäktige ofta hamnar på samma linje vad det gäller exempelvis graffiti, gratis kollektivtrafik för unga och behovet av ett Ungdomens hus. Det är glädjande att ha varit med och röstat fram en förlängning av skolkortens giltighet samt beslut om fler fritidsgårdar i stadsdelarna och ett Ungdomens hus i centrala Göteborg.

Lågt valdeltagande

När ungdomsfullmäktige diskuterades i slutet av 90-talet hade vi en skeptisk hållning i Ung Vänster. Vi hade diskussioner huruvida det är rätt att klumpa ihop ungdomar i en grupp. De flesta frågor har snarast ett klass och könsperspektiv snarare än ett generationsperspektiv. En annan av farhågorna vi såg var risken för lågt valdeltagande. Tyvärr har ungdomsfullmäktige ett för lågt valdeltagande som det är nu. Det är knepigt att rösta och elever i privatskolor har inte tillgång till det kommunala nätet på ett bra sätt. Högsta valdeltagande var 50,1% och lägst var 11,0%. Vi måste hitta sätt att få upp valdeltagandet om det skall vara meningsfullt med ett ungdomsfullmäktige. 50% borde snarare vara lägstanivå än högstanivå.

En enkel, men kanske för enkel lösning, som har presenterats är att man använder busskorten som inloggning. Alla skolkort har ett namn och ett unikt nummer och alla elever får ett, även eleverna i privatskolorna. Kanske kan det funka som inloggning för röstning på nätet. Värt att fundera på.

I övrigt är det väl som med politik i allmänhet. Har församlingen makt och inflytande ökar intresset att deltaga. Den stora utmaningen ligger i att skapa strukturer för ungdomsfullmäktige att kanalisera unga göteborgares vilja in i de beslutande församlingarna.

Läs alla mina inlägg om miljö, klimat, kärnvapen. Liknande inlägg:

1. Göteborg kommer, på mitt initiativ, att ansluta sig till Borgmästare för fred

2. Fredsrörelsen hedrade atombombens offer och krävde att Carl Bildt agerar för kärnvapnens avskaffande

3. Mina svar på utfrågningen om kärnvapennedrustning nu som separat videoklipp

4. Fredsrörelsen optimistisk om kärnvapennedrustning på bokmässan

5. Olofsson (C) lögnerska eller geni?

6. En gemensam lösning på klimatkrisen och EMU-krisen är möjlig

7. Barockt med miljardöverskott samtidigt som välfärden kvävs

8. Viktigt med bra budget som beaktar klass och kön när miljönämndens ansvar utökas

9. Göteborgs Stad kommer att deltaga i Earth Hour

10. Storstryk mot ungdomsfullmäktige och trevligt samtal om EU-parlamentsvalet med VSF

11. Kommunalt ägande av Älvpromenaden garanterar allmänhetens tillgång

12. De rödgröna i Göteborg presenterade avsiktsförklaringen och tilläggsbudget 2011 på en presskonferens i dag

13. Framgång om Ungdomens Hus i komunstyrelsen idag

14. Stark vänsterbudget för världens bästa välfärd – utan vinstintressen

15. Ung Vänster kräver att Storan blir ett Ungdomens hus

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,

Bloggar: Stockholmsvänstern, Lasse Strömberg, Carl Bildt,

Kommentera

