Mäktigt att höra Wilkinson live

I går anordnade förenade vänstern GUE/NGL, på Eva-Britt Svenssons initiativ, ett seminarium i EU-parlamentet med Richard Wilkinson, en av författarna till boken Jämlikhetsanden.

Det var ett riktigt inspirerande föredrag och vi var många som lämnade salen med en känsla av förhoppning att det kommer att gå att vinna gehör för en mer rättvis värld och att hitta verktyg för att skapa denna mer rättvisa värld. Den bilden bekräftades av alla de deltagare jag pratade med under den cocktail som serverades efter föredraget.

Jag filmade hela seminariet och spelade även in ljudet separat. Här i Bryssel har jag inga videoredigeringsmöjligheter men jag lägger upp ljudfilerna nu så att du i alla fall kan  ladda ner föredraget här eller lyssna på det i bloggens inbyggda spelare:

För att du skall kunna följa med i bästa pogo-pedagog-stil när du lyssnar på ljudfilen  lägger jag upp Richard Wilkinsons presentation som PDF och PowerPoint.

Efter föredraget följde en frågestund. Mina frågor handlade mest om klimatet men jag passade även på att vidarebefordra några av de frågor jag fått av er läsare här på bloggen och på facebook när jag tidigare gick ut med en efterlysning av frågor till Richard Wilkinson. Jag fick byta batteri under tiden och frågestunden är därför uppdelad i två ljudfiler. Du kan ladda ner del 1 här eller lyssna i den inbyggda spelaren:

Del två kan du ladda ner här eller lyssna i den inbyggda spelaren:

Den flitiga infoavdelningen hos GUE/NGL har redan lagt upp en intervju med Richard Wilkinson:

Jag filmade hela seminariet men har inte möjlighet att redigera på plats här i Bryssel. Filmerna kommer så småningom. Kolla in lite bilder så länge:

Läs alla mina inlägg om EU, rättvisa, jämlikhet, klimat. Liknande inlägg:

1. Vilka frågor skall jag ställa till Richard Wilkinsson?

2. Sänk höjdarnas löner

3. Dags för rättvisa löner, ingen skall få tjäna mer än fyra andra i Göteborgs Stad.

4. Kampanjen ”Håll ihop mot rasismen” besökte Frölunda torg

5. Inför högskattezoner i överklasstäta områden i stället för nystartzoner i invandrartäta områden

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Från Konfliktportalen.se: Stefan Bergmark skriver Poesi som häcklar diktatorerna, Johan Frick skriver Den fria viljan, finns den?, Kaj Raving skriver En trist historia när landstingsstyrelsen sammanträdde, autonomak skriver Vår Bibel säger: I begynnelsen var handlingen, Röda Lund skriver Fjärde Internationalen: Revolutionen är på väg, Jöran Fagerlund skriver 13 tips gör Daniel och Eva till bättre bloggare, Roger Jönsson,

För mer vänsterbloggar besök http://www.konfliktportalen.se.

Kommentera

