Jämlikhetsanden the Movie – se Richard Wilkinsons föredrag i EU-parlamentet

Richard Wilkinson under föredraget arrangerat av GUE/NGL i EU-parlamentet.

Nu kan du titta på seminariet i EU-parlamentet med Richard Wilkinson. Jag har klippt in de bilder han visade i filmen. Om du vill ha bilderna större hittar du dem här tillsammans med fotografier jag tog och föreläsningen som ljudfiler.

Det blir en rejäl söndagsmatiné. Föredraget är en dryg timme och frågestunden är en timme och tjugo minuter. För alla som har läst boken Jämlikhetsanden ger frågestunden en bra fördjupning och för alla som inte har läst boken ger seminariet en bra introduktion.

Efter föredraget gavs möjlighet till frågor. Jag passade på att vidareförmedla de frågor jag fått när jag efterlyste era synpunkter här på bloggen. I övrigt frågade jag mest om jämlikhetens betydelse för en hållbar utveckling:

Efter föredraget fick jag en kort intervju med Richard Wilkinson. Jag passade även på att fråga några av deltagarna vad de tyckte om seminariet. En glad överraskning var att Mario Leiva, som jag lärde känna i Ung Vänster på 90-talet, nu har gått med i Vänsterpartiet efter en tids frånvaro. Förutom Mario kan du lyssna på kommentarer från Eva-Britt Svensson, Stellan Hermansson, Jenny Norell, Elias Lodin och Julia Lundell (SSU).

Filmerna finns även på min kanal på Blip.tv:

[blip.tv ?posts_id=4806995&dest=-1]

[blip.tv ?posts_id=4806993&dest=-1]

[blip.tv ?posts_id=4816230&dest=-1]

Musik av Andrés Esteche.

Göran Hägglund (KD) förstår att prioritera och kräver att förbudet att sälja snus i EU rivs upp. Att EU:s nyliberala politik vidgar klassklyftorna och därmed försämrar folkhälsan har han tydligen inget emot.

Läs alla mina inlägg om EU, jämlikhet, jämställdhet, rättvisa och solidaritet. Liknande inlägg:

1. Mäktigt att höra Wilkinson live

2. Sänk höjdarnas löner

3. Dags för rättvisa löner, ingen skall få tjäna mer än fyra andra i Göteborgs Stad.

4. Kampanjen ”Håll ihop mot rasismen” besökte Frölunda torg

5. Inför högskattezoner i överklasstäta områden i stället för nystartzoner i invandrartäta områden

6. Socialdemokraterna och miljöpartiet spär på segregationen i ett av stans största problemområden Örgryte

7. Alla pratar segregation men ingen utom vi vill komma åt överklassområdena som är Göteborgs verkliga problemområden

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Media: AB, SVD1,2,

Bloggar: Linda Snecker.

4 Comments

Lägg till →

  1. Jöran du är bäst!

  2. Jag kan bara konstatera att du gör ett fantastiskt och imponerande arbete.

Kommentera

