Tankar om veckotidning och närradio inför helgens distriktsårskonferens

Omröstningarna är grunden i den interna partidemokratin.

Till helgen samlas vänsterpartister från hela Göteborg till distriktsårskonferens på Blå stället i Angered. Det är därför en extra stor ära att vara utsedd till ombud för min partiförening i Angered. Vanligtvis kommenterar jag inte de interna diskussionerna i partiet här på bloggen med undantag av de möten som är öppna för allmänheten att lyssna på såsom Vänsterpartiets kongresser och distriktsårskonferenser (Stadgarnas §89 resp. §60). Förra året rapporterade jag löpande här på bloggen från årskonferensen. Läs gärna de inläggen. Jag skall försöka rapportera löpande i år också under etiketten årskonferens 2011. Titta in då och då under helgen.

Vänsterpartiet Angered har skrivit två motioner. Vi fattade beslut om fyra men på grund av diverse missförstånd lämnades endast två in i rätt tid. Den ena handlade om att Kvibergs Marknad skall få vara kvar i de nuvarande lokalerna och den andra motionen handlade om närradio. Distriktsstyrelsens – DS – svar på motionen är ganska välvilligt men det är ett par formuleringar som stör mig och som tyder på att distriktsstyrelsen har en felaktig bild av våra utmaningar och våra resurser:

De sätter närradio i motsättning till att ta hand om nya medlemmar, bedriva studier och stärka organisationen. För det första är det inte de studieansvariga eller medlemsansvariga som skall sända radio. Det kan andra göra. Förutom att närradio kan göras av andra kan det göras på andra tider än exempelvis studiecirklar. På så sätt skapas mer möjligheter till aktivitet än idag. Dessutom kan innehållet i sändningarna vara en del i studierna och i organisationsuppbyggnaden. Inte minst i det arbete som DS pekar på – att skapa en bättre koppling mellan det parlamentariska och utomparlamentariska arbetet – kan närradio vara ett viktigt redskap. Jag skall inte blå mångordig. Motionen ger svar på det mesta. Det enda jag kan konstatera är att DS går tvärt emot sitt eget resonemang om att prioritera studier, nya medlemmar och organisationsuppbyggnad när de i stället för motionens förslag föreslår att DS ”får i uppdrag att se över hur distriktet skall arbeta mer med ljud och rörliga bilder i vår kommunikation”. Då blir det ju en motsättning mellan annat arbete, som studier, och kommunikation. DS lägger ju mycket tid på studier och nya medlemmar. Belasta inte DS med mer arbete utan utse en redaktion som kan sända närradio i stället.

En västsvensk vänsterveckotidning är möjlig för en krona om dagen

Ing-Britt Holst, Frölunda, har skrivit ett förslag att starta en partianknuten veckotidning med bas i Göteborg. Ett mycket gott initiativ. Jag skrev själv fram ett sådant förslag till distriktsstyrelsen den 14 oktober och blev inbjuden att prata om saken i Frölundaföreningen i november. Distriktsstyrelsen beslutade den 13 januari att bjuda in granndistrikten och Ung Vänster till en diskussion. Ännu är inte beslutet verkställt och jag kan tycka att det börjar bli lite sent nu. Det hade varit bra att haft möten med de övriga distrikten för att höra deras synpunkter innan årskonferensen.

Dessutom tycker jag det är ett knapphändigt svar DS ger. De borde ha informerat att de faktiskt redan har beslutat att bjuda in till möte. Eftersom DS inte har brytt sig om att verkställa det beslutet är det magstarkt att de föreslår ett avslag på motionen. DS borde även ha informerat att de har fått en rapport på 22 sidor hur en tidning kan förverkligas. De kanske inte kan skicka ut den i pappersform till alla ombud men de borde ha gjort den tillgänglig på hemsidan. För övrigt tycker jag att DS borde ha lagt upp alla handlingar till årskonferensen på hemsidan eftersom de enligt stadgarna är offentliga precis som förhandlingarna. Denna öppenhet är en stolt tradition i vårt parti som borde lyftas fram mer snarare än försöka smusslas bort.

Det beslutsunderlag jag skickade till distriktsstyrelsen inför mötet den 13 januari har jag justerat till ett mer allmänt diskussionsunderlag. En slags grundutredning med basfakta och rekommendationer. Du hittar den 22 sidor långa utredningen här.

Förlupen rapport

Till min fasa ser jag att min rapport från miljönämnden till fullmäktigegruppens verksamhetsrapport inte finns med i handlingarna. Jag skickade själv ut brevet till alla förtroendevalda i november och skrev min rapport direkt efter det sista sammanträdet med miljönämnden 2010. Jag är dock inte förgrymmad. Jag har själv missat att få med rapporter i berättelsen under mina år som politisk sekreterare. Jag postar i alla fall rapporten här för den intresserade. Alla mina inlägg om miljö- och klimatnämnden hittar du här.

Kommentera

