Distriktsstyrelsen beviljades ansvarsfrihet

Riksdagsledamöterna Eva Olofsson och Hans Linde presenterade sina verksamhetsberättelser.

Det blev inte så mycket simultanbloggande som jag tänkte mig. Dottern somnade inte som planerat efter lunch så jag hade fullt upp med henne. Vi hade bra barnpassning på årskonferensen som hjälpte till på förmiddagen. Eftersom det bara var jag som hade med mig barn ville jag inte uppehålla de båda kamraterna från Ung Vänster som passade barnen.

Idag hann vi mest med verksamhetsåret som gått. I morgon kommer vi att ägna oss åt året som komma skall. Vi hann dock beta av en del av motionerna på verksamhetsplanen. Vi hann även med att fastställa vallistan till omvalet i Västra Götalandsregionen. Ett snabbt beslut. Vi tog helt enkelt samma lista som till det ordinarie valet i september. Elise Norberg Pilhem, Sören Kviberg och Amanda Åhall toppar listan.

Sören Kviberg, regionråd.

Annars var det mest rapporter idag. Distriktsstyrelsens verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse. Revisorernas berättelse. Regiongruppens, fullmäktigegruppens och riksdagsledamöternas olika berättelser. Distriktsstyrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Mats Pilhem, kommunalråd.

Vi i fullmäktigegruppen fick en del frågor om vad vi har gjort mot rasism och diskriminering. Det kom även frågor om vad vi har gjort för minoriteter. Eftersom Mats Pilhem var mötesordförande tog jag på mig att svara. Vi har fått igenom en motion om antidiskrimineringsklausul och likabehandling. Vi har haft framgång med papperslösa kvinnors rätt till skydd på kvinnojourerInterpellationen vi ställde om minoritetsspråken var en katalysator för att ansluta Göteborg till förvaltningsområdet för finska. Vi har även drivit frågan om ett romskt kulturcenter som årskonferensen 2009 beslutade om.

En annan diskussion handlade om militariseringen och jag berättade om vårt framgångsrika arbete med motionen om att ansluta Göteborg till fredsorganisationen Borgmästare för fred samt vårt solidaritetsarbete med Gaza.

Eva Olofson och Hans Linde i repris.

Läs alla mina inlägg om årets årskonferens. Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige i Göteborg.

Kommentera

