Sopplunch i Älvrummet om ett fossilfritt Göteborg

Många bra förslag presenterades men jag vägrar vara politiskt modig.

Förmiddagen var rätt kaotisk när jag försökte följa nyhetsrapporteringen om jordbävningen och tsunamin i Japan. TV och tidningar har hört av sig om jag kan förmedla kontakter till ögonvittnen i Japan. Antar att det är konsekvenserna av en välbevakad blogg och goda presskontakter. Mitt i alltihopa pratar jag även med radion i egenskap av ordförande i Bostads AB Poseidon med anledning av att en av uthyrarna har hjälpt en annan anställd med ett lägenhetskntrakt i strid med reglerna. Därför var jag lite sen till dagens sopplunch i Älvrummet.

Idag redovisades det de 40 experterna kom fram till i går i en worksop om ett fossilfritt Göteborg. Det hela inleddes i onsdags som jag rapporterade om då. Mer info kommer snart på stadens hemsida och på Älvrummets kanal på youtube. Jag hoppas att vi då kan ta del av mer detaljerade förslag än de som presenterades under några minuter per grupp.

Det som presenterades verkar lovande. Framför allt budskapet att börja genomföra och att säga nej till projekt som strider mot visionen. Det jag sedan en tid har reagerat emot är budskapet att vi måste visa ”politiskt mod”. För ett tag sedan använde jag en fras från TV-serien Pistvakt – mod är något den fege tar till när han inte törs – när jag deklarerade att jag vägrar vara politiskt modig längre. Det är klar att det är väldigt mycket machohumor i TV-serien men frasen har en poäng. Vi kan inte behöva gaska upp politiskt mod varje gång klimatfrågan kommer upp till diskussion. Det är bara att börja jobba. Jag vet att Vänsterpartiets väljare har gett oss ett tydligt mandat att klara klimatkrisen på allvar. Jag har inget att vara rädd för. Är andra politiska företrädare fega inför vad deras väljare kan tycka och behöver gaska upp mod är  det deras problem.

Jag har stora förhoppningar att vi i den styrande majoriteten kan ta tag i detta arbete och driva det i mål.

Experterna gjorde i alla fall avtryck i Älvrummets lokaler. Nu är det bara för oss rödgröna att lämna avtryck i stadsmiljön.
Kreativt och konstruktivt.

Läs alla mina inlägg om klimat, energi och miljö. Likande inlägg:

1. Från och med nu vägrar jag vara modig – rapport från FAH dag 2

2. Intressant seminarium om Göteborg utan klimatpåverkan

3. Allmännyttan i Göteborg är stabil men går stora utmaningar till mötes

4. Orättvisor förvärrar klimatförändringarna – se min intervju med Richard Wilkinson

5. Hyresrätt en viktig byggsten i ett klimatsmart och rättvist samhälle

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

