Budo & Kampsportsförbundet samlar pengar till Japan

Ett tag till är inga nyheter från Iwama att betrakta som goda nyheter.

Svenska Budp & Kampsportsförbundets hemsida uppmanar man nu medlemmarna att stödja Röda Korsets insamling till de drabbade i Japan. Det är kanske inte är Svenska Budo & Kampsportsförbundets huvuduppgift men eftersom så många av våra utövare har en relation till Japan genom att de har varit där och tränat eller har varit på läger med någon av de många japanska mästare som besöker Sverige och Europa mejlade jag förbundets ordförande Stefan Stenudd i går kväll och han publicerade raskt detta på hemsidan. Tack för ditt snabba och effektiva arbete Stefan.

Ett idrottsförbund har inte på långa vägar kapacitet eller erfarenhet att på egen hand ordna ett akut biståndsarbete. Därför är det bra att hänvisa till en etablerad organisation som Röda Korset. Läs mer om förbundets arbete här. Läs mer om Röda Korsets arbete här. Stöd insamlingen du också.

Det är riktigt läskigt att följa nyheterna just nu. Det skadade kärnkraftverket ligger i landskapet Fukushima som i söder angränsar landskapet Ibaraki där jag bodde och tränade. Uppskattningsvis är det 20–25 mil från Iwama till Fukushima. Jag har inte hört så mycket från mina vänner i Iwama men jag utgår från att de har viktigare saker för sig än att försöka kontakta vänner utomlands så just nu betraktar jag inga nyheter som goda nyheter.

Telenätet och elnätet verkar vara utslaget i Iwama enligt de rapporter jag får. Eftersom många har elektriska pumpar för vatten är också detta utslaget i flera hushåll.

Det bästa sättet för oss budoutövare att stötta de drabbade i Japan är att skänka pengar och att träna på. Därför sätter jag in en tusenlapp till Röda Korset och sätter mig sedan på spårvagnen till lördagsträningen.

Läs alla mina inlägg om aikido. Likande inlägg:

1. Kören Amanda sjöng för Haiti på Världskulturmuseet

2. Japan byter regering men kanske inte politik

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20, 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Bloggar: Svensson,2,3,

Om inlägget

Aikido

Kommentera

