Friluftsdag i Isdala – lång restid för kort avstånd

Resan Gårdsten – Kortedala tog en timme men det var det värt. Ungarna älskade det.

Varför det behövs en ishall i Angered som vi beslutade i fullmäktige i januari blev uppenbart när jag följde med sonens skola till Isdala i Kortedala. Det är mindre än en mil mellan Långmosseskolan och Isdala men det tog oss en timme att ta os dit med kollektivtrafiken: buss Gårdsten – Angered, Spårvagn Angered – Gamlestaden och slutligen spårvagn Gamlestaden – Kortedala. För en friluftsdag är det inte orimligt att resa en timme men det lär inte bli många konståkningstalanger eller hockeystjärnor i Gårdsten med två timmars resväg för varje träning.

Tjeckoslovakisk design när den var på topp.

Det var fantastiskt roligt att följa med på friluftsdag. Mina gamla tjeckoslovakiska skridskor jag hittade på Second Hand häromåret. Inte för att jag har några planer på att starta en modeblogg men jag kunde inte låta bli att ta med dem på bild.

Tillräckligt skarpa för att skrinna i kappp killen som gick ut på isen med skydden på.

Några av ungarna hade inte åkt skridskor förut och det var härligt att få se deras glädje och att få hjälpa till med en stödjande hand ibland. En av killarna knatade rätt ut på isen med skydden på. Jag hann i kapp honom innan han drattade på ända.

Hjälmarna tog slut så jag fick tillåtelse att beträda isen med hatt.

Det var ett fasligt roddande och jag är imponerad av personalen som klarade logistiken utmärkt. Det var många som skulle ha hjälp med skridskoknytning. Jag blev nästan öm i fingrarna. Vi var så många att hjälmarna i uthyrningen tog slut. Eftersom vi prioriterade hjälmar till barnen fick jag tillåtelse att beträda isen i stetsonhatt. Matchar leica-kameran, rocken och skridskorna om jag får säga det själv. Utmärkt fritidsklädsel. Inte för formell utan löst och ledigt.

Efter utflykten begav jag mig in till ett seminarium om ett framtida Göteborg utan klimatpåverkan. Då hade jag dock snörat av mig skridskorna.

Läs alla mina inlägg om Angered och Gårdsten. Liknande inlägg:

1. Göteborg inför antidiskrimineringsklausul efter motion från Vänsterpartiet

2. Intressant seminarium om Göteborg utan klimatpåverkan

3. Ju mer bil desto mer talartid i kommunfullmäktige

4. Givande samtal med nyvalda ungdomsfullmäktige

5. Rösta på min bild från Vättlefjäll

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Från Konfliktportalen.se: L. O. K. Ejnermark skriver Intressanta analyser om Libyen – vad tycker vänstern?, >> 907 skriver Ett brev till en vänster med drömmar om populism, Jöran Fagerlund skriver ”Allt under 2,5 meter måste tåla saltvatten” – Nordiska erfarenheter av stadsutveckling nära vatten, Stefan Bergmark skriver Finansera public service via skattesedeln, tusenpekpinnar skriver Arbetslöshet eller arbetstidsförkorting?, Kaj Raving skriver Övertidsarbete tränger bort arbetstillfällen

2 Comments

Lägg till →

  1. Varför inte en ishall i kombination med en simhall så att man kan utnyttja ”spillvärmen” från frysanläggningen till något mera vettigt än att bara dumpa den.. ?

    • Jöran Fagerlund 20 mars 2011 — 08:48

      Vad jag vet är det tänkt att den kombinerade sim- och ishallen i Angered skal funka just så. Värmen man plockar ur isen används till att värma vattnet. Resterande värmebehov skall lösas med fjärrvärme. Det är i alla fall min minnesbild av den information jag har fått.

Kommentera

