”Brottet var hunger – glöm honom aldrig”

Befinner mig på tåget till Stockholm när jag läser att en journalist på Aftonbladet anklagar Lars Ohly för att svika valrörelsen i Västra Götaland för att ägna sig åt ett ”80-årskalas” i Västernorrland. Den osmakliga rubriken ändrades sedan till ”minnesstund”. Som vänsterpartist i Göteborg måste jag säga att Lars Ohly gör helt rätt. Självklart skall han befinna sig i Ådalen idag.

Lars Ohly har varit mer aktiv i omvalet än någon annan partiledare. Troligtvis mer aktiv än alla de andra tillsammans, med brasklappen att jag har haft dålig koll på de andras valrörelse eftersom vår egen har upptagit mycket av min tid.

Vid tre tillfällen stötte jag själv på Lars Ohly i valrörelsen: i Skövde, i Göteborg och på första maj. Dessutom skulle han ha tagit den sjukvårdspolitiska debatten på Kungsportsplatsen om inte hans tåg blivit försenad på grund av borgerlig politik.

Nu kanske jag inte är rätt person att uttala mig eftersom jag själv sviker valrörelsen i spurten. Mina motiv är dessutom mindre hedervärda än Lars Ohlys: jobb helt enkelt. Men är man frilansare kan man inte tacka nej till jobb. Om inte den borgerliga politiken försinkar mitt tåg mer än de fem minuter vi tappade på grund av tekniskt fel vid starten skall jag hinna med två spännande projekt. Min huvudsakliga uppgift idag är att filma två seminarier på tillväxtforum. Dessutom skall jag träffa Maj Wechselmann och diskutera ett samarbete kring filmerna från påskuppropet.

Jag besökte Ådalen och Gurmundrå kyrkogård för ett par år sedan. Fyra av de mördade har en gemensam grav där. På graven finns en stenplatta med dikten ”Gravskrift” av Erik Blomberg:

Här vilar

en svensk arbetare

stupad i fredstid

vapenlös värnlös

arkebuserad

av okända kulor

Brottet var hunger

Glöm honom aldrig

Ytterst ansvarig för dösskjutningarna och rättskandalen som följde var Carl Gustaf Ekman från Frisinnade landsföreningen, som Folkpartiet räknar som sina rötter. Sverige har åter en borgerlig regering där folkpartistiska ministrar ingår. Det finns all anledning att minnas de fem arkebuserade i dag 80 år senare.

Bloggrannar: Schlaug, Röde Varg, Jinge,

Om inlägget

Politik

Kommentera

