Lunch på Lantmätaregatan med Jonas Ransgård

Jonas Ransgård (M) och GT-journalisten Adrianna Pavlica på restaurang Newroz

Efter skottlossningen på Lantmätaregatan rapporterade GT att restaurangerna var i det närmaste tomma. Loghman Sheike på restaurang Newroz har blivit hårt drabbad. Kommunstyrelsens vice ordförande Jonas Ransgård (M) berättade på Twitter i går att han skulle luncha där idag och undrade om någon ville hänga med.

– Deal, svarade jag eftersom jag tycker att det var ett gott initiativ och det var länge sedan jag var i de kvarteren.

När vi bodde i grannstadsdelen Brunnsbo rörde jag mig oftare där. Nu när vi bor i Gårdsten och jag jobbar på Drottninggatan tar jag mig inte över bron tillräckligt ofta.

Även GT hade uppmärksammat Jonas Ransgårds tweed och stod och väntade när jag kom dit. Två av Jonas vänner från kyrkan likaså.

De var riktigt trevliga och stämningen i kvartetten, som var de enda gästerna i restaurangen, påminde starkt om de samtal vi hade i det matlag jag var med i när jag jobbade på stadshuset.

Då hakade vi vänsterpartistiska stadssekreterare på ett erbjudande från några av de borgerliga stadssekreterarnas erbjudande att ansluta till dettas matlag. Kort sagt  lagade man lunch till alla andra var sjätte måndag och kom till dukat bord alla andra måndagar. Ett suveränt koncept. Vi hade samma system för middagsmaten på Lindsberg, kollektivet utanför Falun jag bodde i på 90-talet.

Det kan tyckas opportunistiskt av mig att bara gå dit och äta när media är på plats men det är en risk jag är beredd att ta. Att fler får reda på att vi gick dit är ju själva poängen med att vi gick dit. Göteborgs gator tillhör alla och några få skall inte få skrämma bort folkflertalet. Om ett moderat kommunalråds lunchinvit får utrymme i media och en annan bild än skottlossning av Hisingen är det positivt.

Nu är det lätt att veta att veta om Jonas Ransgårds inbjudan eller mitt svar sänder rätt signaler. Min egen reaktion när dansk TV ringde på dörren hemma i Gårdsten var ju t.ex. inte översvallande positiv. Då var inte frågeställningen hur det känns att leva i ett samhälle där polisen stormar oskyldiga utan hur det känns att leva i det ”hemska” Gårdsten.

Förhoppningsvis uppfattas detta på rätt sätt även om mina restaurangbesök på Hisingen förblir ganska få även framgent. Några gånger skall jag i alla fall ta mig över bron för att få en liten promenad när jag behöver rensa hjärnan från typografiska problem på jobbet. I morgon kanske jag skall fokusera på min egen valkrets och jobba här hemma i Gårdsten och äta lunch på något av våra kaféer. Det underlättar trots allt inte mycket att sitta i centrala Göteborg om de jag skall stämma av mina skisser med sitter i Tyskland, Danmark och Norge.

Liknande inlägg:

1. Läskigt med skottlossning nära barnens skola, ändå är vi trygga i Gårdsten

2. Förstasidan och helt uppslag om problemområdet Askim i tidningen Sydväst

3. Göteborg slits isär

4. Satsning i nordost är bra men för att bryta segregationen måste vi fokusera på överklassområdena

5. Inför högskattezoner i överklasstäta områden i stället för nystartzoner i invandrartäta områden

6. Fantastiskt med fabriker i Gårdsten

7. Danskjävlar

8. Var är dansk TV nu?

Läs alla mina inlägg om Gårdsten, Angeredsegregation, Hisingen, polisen,

Mer i GT1,2,3,4,5,7,8,9,10,11,12,13,14GP1,2,3,4,5,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Om inlägget

Politik

Kommentera

