Att leva utan zoom med Fujifilm X100 funkar bra om du kan röra dig fritt

Röstning till omvalet i Västra Götaland 15 maj 2011. Rådhuset ritades av arkitekt Gunnar Asplund. f/2.8, 1/40s. ISO 800.

Idag fortsätter följetången av mitt test av Fujifilms kvalitetskompakt X100. Som jag skrev i går blir det enklare för mig att fylla på lite då och då än att skriva allt på en gång. Fujifilm finepix X100 har ett oerhört skarpt och fint fast objektiv med en brännvidd på 23 mm som motsvarar 35 mm i småbildsformatet eftersom sensorn är mindre än ett negativ (24 x 36 mm). Det är en bra kompromiss med stor bändaröppning f/2 och skärpa. Brännvidden är lätt vidvinkel och utmärkt för gatufotografering. I diskussionen kring X100 har frånvaron av zoom eller utbytbara objektiv lyfts.

Det är klart att det är lättare med zoom i många fall samtidigt skulle kameran då bli något annat. Samma sak med utbytbara objektiv. Vill man ha det finns mängder av kameror att välja på. Som jag ser det är poängen med X100 att det är ett komplement för professionella fotografer eller entusiaster som har ett kamerasystem.Kombinationen stor sensor och skarpt objektiv är det som lockar enligt mig.

Att kompromissa bort bildkvalité eller öka på vikt och volym hade enligt mig varit att försämra kameran. Ett system med utbytbara linser kanske är attraktivt men frågan är om X100 kan konkurrera med de spegellösa micro 4/3-kamerorna.

För att testa behovet av zoom tog jag med kameran till rådhuset, ritat av Gunnar Asplund, vid omvalet till Västra Götalands Regionen. Eftersom jag kunde röra mig fritt i lokalen var det inget problem att ta de bilder jag ville ha. Bilderna är så pass skarpa att jag kan beskära dem ganska mycket och behålla det ”göttaste” i mitten om jag egentligen behöver längre brännvidd.

Närbilden är tillräckligt skarp för att jag skall kunna klippa bort onödig luft. f/2. 1/26s, ISO 800.
Konstverk på en av väggarna. Jag tog med stolsryggarna längst ned i hörnet för att visa proportionerna. f/2, 1/20s, ISO 800.

Min erfarenhet av X100 är att man klarar sig bra med en fast brännvidd så länge man kan röra sig något så när fritt. Kan man inte backa mer eller är det något som hindrar en från att gå nära får man hitta på andra lösningar. Att välja ett fast objektiv är enligt mitt sätt att se det en riktig prioritering.

Läs alla mina inlägg om X100 och alla mina inlägg om fotografi.

Kommentera

