Det finns bara en Eva-Britt Svensson

Eva-Britt Svensson som vi minns hennes politiska gärning: alltid glad, alltid engagerad.

Eva-Britt Svensson meddelar idag att hon lämnar uppdrager som EU-parlamentariker för Vänsterpartiet av hälsoskäl. Det har varit sju intensiva år i EU-parlamentet för henne och innan dess ett långt politiskt engagemang i Nej till EU. Hon var en av de viktiga strategerna i folkomröstningen om medlemskapet 1994 och den framgångsrika kampanjen mot EMU 2003.

Eva-Britt fick stor respekt av parlamentariker långt utanför vänstergruppen. Denna mandatperiod var hon Sveriges enda utskottsordförande.

Jag har full förståelse för Eva-Britts beslut. Hälsan måste prioriteras före allt annat. Samtidigt kan jag inte sticka under stol med att jag kommer att sakna hennes engagemang och driv. Vänsterpartiet består av massor med färgstarka personligheter och skickliga parlamentariker men idag får vi konstatera att det finns bara en Eva-Britt Svensson.

För allt ditt engagemang, allt ditt slit och framför allt alla dina varma skratt vill jag framföra mitt varmaste tack till dig Eva-Britt.

Mikael Gustafsson som efterträder Eva-Britt kommer att få ett styvt göra de kommande åren men jag är övertygad att det kommer att gå galant. Mikael är oerhört kompetent miljö- och klimatpolitiker. Jag ser fram emot att följa Mikaels arbete i EU-parlamentet.

Fler inlägg:

1. Eva-Britts förslag till direktiv om våld mot kvinnor fick starkt stöd i jämställdhetsutskottet<

2. Orättvisor förvärrar klimatförändringarna – se min intervju med Richard Wilkinson

3. Eva-Britt Svensson driver EU-parlamentets arbete för att bekämpa våld mot kvinnor

4. Feministiska framgångar i EU-parlamentet

5. Eva-Britt Svenssons föredrag på stadsbiblioteket nu uppe på nätet som film

Bloggar: Jonas Sjöstedt,

Media 1,2,3,4,5,

One Comment

Lägg till →

  1. Mikael wallgren 29 augusti 2011 — 00:07

    Må vara att han är bra på miljö, men hennes klassmässiga feminism kommer jag att sakna.

Kommentera

