Små insatser ger sammantaget stora fördelar

Utegymet ger ökad smidighet...

Det är kanske lätt att tro att de roligaste tillställningarna för oss förtroendevalda är de riktigt stora invigningarna. Det är klart att det var fantastiskt att vara med när Götatunneln invigdes och det är klar att jag är stolt när jag ser vindkraftverket i Gårdsten genom köksfönstret varje morgon. Samtidigt kan jag tycka att de viktigaste och roligaste invigningarna är de små förbättringarna som går att göra till nytta för de många eftersom de går att upprepa i stora delar av vårt bestånd.

Poseidon har anpassat ett par fastigheter på Stackmolnsgatan i Biskopsgården så att äldre skall kunna bo kvar längre. I onsdags var jag där för att inviga i egenskap av styrelseordförande tillsammans med Håkan Persson (S) ordförande SDN Västra Hisingen och Raymond Dahlberg från Hjälpmedelsinstitutet.

I mitt tal lyfte jag fram just de till syncs små detaljerna för att stärka de äldres valfrihet och öka livskvalitén. Det blir tydligare om man vänder på resonemanget. Vore det inte tråkigt om hyresgäster som har bott hos oss i decennier flyttar bara för att vi inte har någon pall eller ett räcke att hålla sig i i hissen? Vad är nyttan med många bänkar längs gångvägen till spårvagnen om många drar sig från att sätta sig ner eftersom de är oroliga att inte komma upp igen när det inte finns armstöd ? Är det inte onödigt att våra hyresgäster lämnar oss bara för att det är besvärligt att öppna locken på sopkärlen i miljörummet när det går att ordna med en pedal?

Hela styrelsen besökte Stackmolnsgatan förra veckan. Där finns bilder på armstöden, sopkärlen, hissen m.m.

...och styrka i knän och ben.
Jag fick se mig besegrad i innomhuscurling...
...av två verkliga experter.

Invigningen avslutades med sensommarlunch tillsammans med hyresgäster, anställda och inbjudna gäster. Läs mer på Poseidons hemsida. Läs alla mina inlägg om Bostads AB Poseidon. Liknande inlägg:

1. Rundtur med Poseidon

2. Att flytta organisationen från en styrelseform till en annan ger dubbla styrproblem

3. Allmännyttan i Göteborg är stabil men går stora utmaningar till mötes

4. Sopplunch i Älvrummet om ett fossilfritt Göteborg

5. Daniel Deak vann på knock-out i debattboxningen på kanaltorget

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

