Svensk aikido en pigg 50-åring

Toshikazu Ichimura och Bo Dahlman
Toshikazu Ichimura och Bo Dahlman

Sitter på morgontåget hem från svensk aikidos 50-årsjubileum. Det var en riktigt trevlig tillställning även om jag bara kunde vara med på en del av jubileumslägret. Organisatörerna hade lyckats få till en bra blandning mellan avslappnat som vi är vana med i aikidosammanhang och formellt och högtidligt som tillfället kräver.

Det var trevligt att träffa många gamla aikidovänner från mina snart 30 år på mattan, speciellt de som inte tränar längre. Några av dem hade till och med snörat på sig hakkaman för att vara med och träna lite.

En som inte har stått på mattan på 25 år men nu höll både pass och uppvisning var vår förre rikstränare Toshikazu Ichimura. Skojigt att han kom ända från Japan för att fira med oss. Eftersom han flyttade från Sverige 1986 är det inte så många av dagens 5000 aikidoutövare som faktiskt tränade för honom. Även bland oss som tränade på den tiden är det många som inte fick chansen att träna för Ichimura eftersom vi tillhörde ”det andra gänget” dvs. Tomitas klubbar.

Själv hade jag tillfälle att träffa Ichimura i Japan 1999 och även i Sverige 2006. Det är fascinerande att hans svenska är så god trots att han inte har bott här på 25 år.

Dagens stora behållning var jubileumsuppvisningen. Jag ser fram emot att se filmen för att se hur det såg ut ur publikens synvinkel. Vi som deltog i uppvisningen satt vid mattkanten och därifrån ser det hela lite annorlunda ut.

Det är bara att konstatera att svensk aikido är en tämligen pigg 50-åring trots att vi tappat medlemmar de senaste åren och det tycks lite trögare att värva nybörjare i de flesta klubbar.

I jubileumsskriften avslutade jag min text om de första 50 åren med orden vi ses på 100-årsjubileet och när jag såg några av aikidons pionjärer, som nu är 90-år, festa och dansa efter midnatt tänker jag att om jag också får behålla hälsan kommer jag att kunna vara med på 100-årsjubileet.

2 Comments

Lägg till →

  1. Verkar ha varit ett mycket trevligt event.
    Skäms över att jag just nu inte orkar träna någon budo alls när jag ser dina bilder, men ibland blir det så i livet.

    • Jöran Fagerlund 11 september 2011 — 15:49

      Japp riktigt trevligt. Hoppas att du kommer tillbaka till budon. Du är alltid välkommen till Göteborgs Aikidoklubb. Vi har flera medlemmar som tränade karate i yngre år och nu vill komma igång med någon form av budo igen.

Kommentera

