Med Jonas Sjöstedt på äldreboendet på Morängatan

I morse samlades i stadshuset Vänsterpartiets förtroendevalda till mediautbildning. Det var partiets informationschef Ted Bergdahl som höll i den och partiordförande Jonas Sjöstedt var också på besök. När Jonas gav sig av på studiebesök på äldreboendet på Morängatan tillsammans med SDN-ordförande Daniel Bernmar och distriktsordförande Thaher Pelaseyed ”skolkade” jag från resten av utbildningen. Dels för att jag som fullmäktigeledamot ville lära mig mer om äldreomsorg, dels för att jag ville dokumentera besöket. 

Ted Bergdahl hade förståelse för mitt skolk i och med att det var för en god sak. Lite av det vi skulle lära oss på utbildningen: jobba i sociala medier. Samtidigt var det trist att missa den sista halvan av utbildningen. Även om jag själv håller liknande utbildningar och har en viss vana av media är det alltid spännande att lära sig mer och nyttigt att öva.

Det viktigaste beskedet jag fick med mig från personalen, och som jag tror att fullmäktige är rätt beslutsnivå för, är att grundbemanningen måste öka. Enligt mitt sätt att se det är det orimligt att personalen jobbar varannan helg. Sedan måste lönerna upp.

Vårt arbete i Göteborg med att ge rätt till heltid och att minska timanställningar tycks falla väl ut. Det kanske är för tidigt att säga att vi har lyckats nu men det ser lovande ut. Med största sannolikhet blir dessa mål lättare att uppnå med högre grundbemanning.

Jag gjorde ett kort klipp med Jonas om den pågående äldreomsorgskampanjen och besöket idag:

GP var också på plats. Jonas Sjöstedt bloggar själv om besöket. Här är några bilder:

Under kvällen nås jag av nedslående nyheter. Nazister har stormat ett antirasistiskt möte i Ludvika. Partikamraten Daniel Riazat lev misshandlad. Läs mer i DN, DT, SVT.

2 Comments

Lägg till →

  1. Tack för dina rapporter, trevligt med info om vad som händer! Hoppas på förbättringar för vårdpersonal som sliter för gamla och sjuka, och låt oss slippa spekulations-bolagen! Läge nu att gå framåt. lycka till!

Kommentera

