”Sverige var först att återvända till 1800-talet på järnvägen” Lyssna på min podcast med Mikael Nyberg och Ida Nilsson

Fullsatt

Det är ironiskt. Jag skriver detta ombord ett kraftigt försenat tåg på väg till Stockholm. Igår var jag på ett lunchseminarium hos Jordens Vänner.  De hade bjudit in Mikael Nyberg att prata om boken Det stora tågrånet som handlar om järnvägens förfall efter privatiseringarna.

Bokens huvudtes är att järnvägen kräver planhushållning. Jag recenserade boken förra veckan. Efter föreläsningen gjorde jag en intervju med Mikael Nyberg, Ida Nilsson, ordförande i Jordens Vänner och Aron Mathiasson, Vänsterpartiets ledamot i trafiknämnden i Göteborg. Lyssna på eller ladda ner min podcast:

Tack Malin Frimodig för musiken.

Fler bilder:

Läs alla mina recensioner samt inlägg om podcasttransporter, trafik, miljö, klimat och privatiseringar.

3 Comments

Lägg till →

  1. DSB liksom SJ drivs sedan många år som vilket privat företag som helst, med vinst och rationaliseringskrav. Detta har medfört att SJ avyttrat de flesta av sina tillgångar, för att kunna visa vinst. När dessa tillfälliga lösningar inte längre funnits tillgängliga, har de skurit ned på underhåll, och nedskalat verksamheter på ett sådant sätt att inträffar minsta missöde så klarar de inte av det. Något som vintrarna 2010 och 2011 tydligt visat. Om däremot SJ åter skulle drivas tillsammans med banverket, som ett statligt verk, UTAN vinstkrav, och med insatser av underhåll som på 70-talet, skulle vi få en verksamhet som faktiskt klarar hårda vintrar, som den alltid gjort innan privatiseringsvansinnet började.

  2. Ja du Jöran…
    Du verkar liksom inte riktigt vara uppdaterad om saker och ting…

    DSB, dvs danska statens järnvägar håller ju på att kasta in handduken när det gäller deras drift av tågtrafiken i Västra Götaland för Västtrafik…
    Så detta med att det skulle vara så bra och ”tryggt” med en statlig operatör är inte troligt.

    Ulf Nyström, landets bäste och kunnigaste ”järnvägsjournalist” skriver om saken: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.895294-dsb-vast-riskerar-konkurs

    SJ – dvs Stockholms Järnvägar vill ju knappt köra tåg från Gbg om dessa inte går till Sthlm.

    Nej, låt en fristående seriös, långsiktig och uthållig privat entreprenör ta hand om trafiken!

    http://www.tagakeriet.se/index.htm

    • Problemet med DSB är ju inte att det är offentligt ägt, utan att Västtrafik inte äger det. Så man blir alldeles för beroende av någon man inte har kontroll över. Den risken är ännu större med privata underleverantörer.

      Problemet med SJ:s borttagna tåg Gbg-Malmö är att regeringen prioriterar avkastning framför bra trafik i sina ägardirektiv. Den risken är också större i privat verksamhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: