Bra att biogasproduktionen från skogsråvara kommer igång men fokus bör ligga på el och värme och inte fordonsbränsle

De yngsta artisterna på demonstrationerna inför kvällens kommunfullmäktige.

Efter att jag hade talat på demonstrationen för upprustning av förorten gick jag in på fullmäktigesammanträdet. I debatten om GoBiGas konstaterade jag att ärendet skiljer sig på två viktiga punkter från när vi behandlade frågan 2008: gasen föreslås användas till fordonsgas i stället för i Rya kraftvärmeverk och E.ON är ute ur bilden.

Vänsterpartiet är positiva till biogas för fordon men vår bestämda uppfattning är att Rya Kraftvärmeverk skall drivas med biogas. Det var därför vi gick med på att bygga kraftvärmeverket. Utsläppen från trafiken kan minskas på annat sätt. Främst genom att minska resandet men också att flytta resenärer från bil till kollektivtrafik och cykel. Dessutom finns andra drivmedel till bilar t.ex. el och vätgas. Vår uppfattning är att kommunens energibolag skall förse vår egen verksamhet med biogas innan vi börjar sälja den på marknaden.

Nu är den föreslagna anläggningen en demonstrationsanläggning som kan möjliggöra en större utbyggnad senare. Om en försäljning av gasen till fordonsbränsle förbättrar kalkylerna för testanläggningen och därmed bidrar till en teknikutveckling som är nödvändig för att i framtiden kunna förse kraftvärmeverket med biogas är det à la bonne heure.

När frågan behandlades i kommunfullmäktige 2008 sade jag i debatten där Vänsterpartiet yrkade återremiss av ärendet:

Eftersom anläggningen inte kommer att producera mer gas än vad som används i Göteborgs stad tycker vi att det är helt rimligt att det bara är Göteborgs Stad som är ägare till detta bolag och att vi tar dessa investeringskostnader och jobbar vidare.

Om det visar sig att vi behöver en annan partner finns betydligt bättre sådana än världens största privata energikoncern E.ON som satsar på att bygga nya kolkraftverk i England och som driver kärnkraftverk här i Sverige.

Det blev lite diskussion om vår kritik av E.ON från 2008. Jag valde att inte bemöta detta utan konstaterade att det även finns en praktisk aspekt av att behålla verksamheten i egen regi. När vi nu bygger socialismen och för in viktiga delar av ekonomin och infrastrukturen, som energiproduktion, i demokratins hägn blir det en anläggning mindre att demokratisera.

Summa summarum är det bra att biogasproduktionen från skogsråvara kommer igång men fokus bör ligga på el och värme och inte fordonsbränsle.

Alla handlingar från kvällens sammanträde och inom kort även inspelning och yttrandeprotokoll hittar du här. Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige i Göteborg, biogas, klimat, energi och miljö.

Kvällens största framgång var för övrigt att Marie Lindén (V) lyckades få majoritet för en återremiss av försäljningen av kollot Uddevalla Orrevik. Det har inte bedrivits kolloverksamhet där sedan 1999 och byggnaderna är i dåligt skick och det går inte att ha verksamheter där nu. Men eftersom S, V och MP skriver i vår budget för 2012 ”Sommarkolloverksamheten ska utvecklas och fler barn och unga kunna erbjudas denna aktivitet” är der orimligt att sälja ett kollo. Vi måste göra en helhetsbedömning hur vi skall nå budgetens mål. Innan den bedömningen är gjord skall vi inte sälja ett kollo.

Liknande inlägg:

1. Fordonsgas besökte kommunstyrelsens styrgrupp för miljö, klimat och EU:s vattendirektiv

2. Äntligen nytt ägardirektiv för Göteborg Energi

3. Nya förutsättningar för biogas i Göteborgsregionen

4. Stora möjligheter för biogas – frågan är om vi skall ha den i våra fordon

5. Marknadsfundamentalismen inom EU och i Rosenbad hotar biogassatsning i Göteborg

6. Studiebesök med Kent Persson och Urban Junevik på Göteborg Energi

5 Comments

Lägg till →

  1. Biogas till bilar ! Jaha ! Känns inge som den den viktigaste frågan just nu, men man får väl ta de uppdrag man får, antar jag. Finns biogas till cyklar också ? Eller moppar ?Solenergi till sparkcyklar ?

  2. Det har liksom aldrig fallit dig in att samhället behöver individuella transporter eller ? Eller tror du att det går att ”tvångsflytta” människor hur som helst eller har du någon gång provat att cykla i mörker, snöslask mm och storhandla?

    De länder som ”i princip” avskaffat de privata fordonen lämnar MYCKET övrigt att önska! Inte bara i demokratiskt hänseende!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: