Regn mötte förortsprotester på Gustav Adolfs Torg

José Romero, ordförande för Vänsterpartiet Angered, som gick hela vägen från Hammarkullen till centrum. hälsade deltagarna välkomna.

Inför kommunfullmäktige gick förortsbor från Hammarkullen till Gustav Adolfs torg för att demonstrera för upprustning. Vad jag kunde se var det endast Vänsterpartiet, av fullmäktigepartierna, som var där och talade. Jag trotsade fullmäktigemötets start men jag kunde inte stanna efter mitt tal eftersom jag skulle ta en debatt om Göteborg Energis biogassatsning. Som jag sade till demonstranterna när jag gick: det går att bryta segregationen, ordna jämställda löner och rädda klimatet samtidigt. Varför skulle vi nöja oss med mindre?

I talet framförde jag att det var självklart för mig som bor i Gårdsten, har mina barn i skolan och förskolan där, att stanna kvar ute på torget även om fullmäktiges möte hade börjat. För Vänsterpartiet som gick till val på att ”varje skola i Göteborg ska ha en fritidsgård knuten till sig där det finns utbildad fritidspersonal” är det självklart att komma när vi får en inbjudan till en demonstration som handlar om bl.a. fritidsgårdar. Jag var heller inte ensam. Flera partikamrater från Angered var på plats. Från fullmäktigegruppen var Mats Pilhem, Ingbritt Holst och Ashraf Nasseri på plats på torget.

Protesterna mot nedskärningar tar sig olika uttryck och jag kunde inte låta bli att börja med att berätta att musikskolans orkester i Borlänge inte kommer att spela i socialdemokraternas 1 maj tåg eftersom kommunen drar ner anslagen till orkestern med en halv miljon kronor. I talet fokuserade jag på den gemensamma avsiktsförklaring Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har för mandatperioden. Där står:

Vi ska minska klyftorna och bryta segregationen i vår stad. Vi ska ha en mer blandad bebyggelse. Fler unga ska få jobb. Göteborgs Stad ska vara ledande i miljöarbetet där vi aktivt reducerar stadens klimateffekter.

Vi slår också tydligt fast att det är göteborgarnas behov och inte budgetramar som skall vara det som styr:

Vi värnar om välfärden och vill säkra dess kvalitet och innehåll. Vi vill investera i framtidens välfärd genom att förstärka och bygga ut verksamheter efter göteborgarnas behov.

Vi kräver ett tydligt barnperspektiv i all verksamhet:

Göteborg ska vara en stad där barnens välfärd står i centrum. Det som är bra för barn och ungdomar är också bra för vuxna. Barns och ungas rättigheter är vuxnas skyldigheter. Därför ska barnperspektivet genomsyra kommunens verksamhet och viktigare beslut. Vi kommer att följa upp detta med barnfokus i stadens ordinarie uppföljningsarbete, där vi utgår från kriterier i FN-konventionerna / barnkonventionen.

Efter talet fick jag frågan vad jag rekommenderade dem att göra för att de skall få oss politiker att lyssna. Är det något verktyg jag skulle vilja ge demonstranterna så är det att läsa avsiktsförklaringen och sticka den under våra näsor varje gång de anser att vi inte investerar ”i framtidens välfärd genom att förstärka och bygga ut verksamheter efter göteborgarnas behov.

Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige och Vänsterpartiet Angered.

Media: P4, GP, SVT,

Kommentera

